Novemberben nem változott az éves inflációs ütem a szeptemberi 0,9 százalék után. Ugyanakkor a maginfláció hajszálnyit, 3,4 százalékról 3,5-re emelkedett. Mindez tükrözi, hogy a piaci folyamatokat jobban tükröző maginflációs mutat alapján jóval nagyobb áremelkedési ütemet láthatunk a gazdaságban, mint amire a főindex utal.
Decemberben még távolabb kerülhet az inflációs főindexe a maginflációt mutatótó, hiszen az újabb rezsicsökkentés egy részének a hatása akkor mutatkozik majd meg a statisztikában.
A KSH jelentéséből kiderül, hogy tavaly novemberhez viszonyítva, az élelmiszerárak az átlagosnál kisebb mértékben, 0,4 százalékkal emelkedtek. Ezen belül nőtt a sajt (8,2 százalék), a tej (6,0 százalék) és a sertéshús (2,2 százalék) ára. Árcsökkenés következett be többek között a liszt (17,6 százalék), a tojás (13,7 százalék), valamint a cukor (11,5 százalék) esetében. Az átlagosnál nagyobb mértékben, 10,6 százalékkal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára. A szolgáltatások esetében szintén átlag feletti volt az árnövekedés (4,0 százalék), ezen belül azonban a víz-, a csatorna- és a szemétszállítás díja átlagosan mintegy 11 százalékkal csökkent, mialatt a helyi tömegközlekedés 4,9 százalékkal került többe. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,8, a ruházkodási cikkekért 1,2, az egyéb cikkekért 0,4 százalékkal kellett kevesebbet fizetni. Ez utóbbin belül a járműüzemanyagok ára 2,7 százalékkal csökkent. A háztartási energia esetében is árcsökkenés (10,3 százalék) volt megfigyelhető. Ez utóbbin belül a távfűtésért 17,7, vezetékes gázért 10,9, az elektromos energiáért 10,3 százalékkal kellett kevesebbet fizetni 2012. novemberhez viszonyítva.
A vezetékes gáz és az elektromos energia árának novemberi 10 százalékos csökkentése a decemberi, míg a távfűtésé a november-januári árindexben jelenik meg. Ennek oka, hogy az eddigi gyakorlatnak megfelelően az árváltozás akkor kerül kimutatásra a hazai fogyasztóiár-indexben, amikor a háztartásoknak az új árat tartalmazó számlát ki kell egyenlíteni – írja a KSH.
"Az élelmiszerárakra nézve további enyhülő nyomást jelenthet a mezőgazdasági termelői árak érdemi mérséklődése, valamint a nemzetközi gabonaárak meredek zuhanása is, ami további lefelé mutató meglepetést is okozhat" – írja Suppan Gergely, a TakarékBank vezető közgazdásza.
"A háztartási energiaárak további 11,1 százalékos csökkentése novemberben már kismértékben megjelent, azonban ennek túlnyomó része decemberben jelenik meg, így decemberre az infláció 0,3 százalékra eshet" – tette hozzá.
A TakarékBank vezető közgazdásza szerint "a nemzetközi dezinflációs trendek szintén az inflációs nyomás további mérséklődését vetítik előre, az európai országokban az infláció az elmúlt időszakban szinte kivétel nélkül alulmúlta a várakozásokat".
1 hónap alatt – 2013. októberhez viszonyítva – a fogyasztói árak átlagosan 0,1 százalékkal csökkentek. Ezen belül az élelmiszerek ára szintén 0,1 százalékkal csökkent. Árcsökkenés volt megfigyelhető az étolaj (4,9 százalék), a liszt (4,8 százalék), a cukor és az idényáras élelmiszerek, azaz a burgonya, friss zöldség, gyümölcs (2,1-2,1 százalék), valamint a sertéshús (1,7 százalék) esetében. Nőtt azonban a sajt (2,0 százalék), a száraztészta (1,6 százalék) és a tej (1,0 százalék) ára. A legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak 1,0 százalékkal. Szintén áremelkedés következett be a ruházkodási cikkek körében (0,8 százalék), meghatározóan a szezonváltás következtében. A szolgáltatások esetében kismértékű drágulás volt megfigyelhető (0,2 százalék). Az átlagnál nagyobb mértékben, 1,4 százalékkal csökkent a háztartási energia ára. Az egyéb cikkek körében (ide tartoznak: lakás, háztartás- és testápolási cikkek, gyógyszerek, járműüzemanyagok, valamint kulturális cikkek), átlagosan 0,5 százalékkal csökkentek az árak, ezen belül a járműüzemanyagokért 1,9 százalékkal kellett kevesebbet fizetni. A tartós fogyasztási cikkek körében kisebb árcsökkenés volt megfigyelhető (0,1 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.