BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az EKB alapos vizsgálat alá veheti az MNB döntését

"Megítélésünk szerint nem garantálható, hogy a bankok a kéthetes eszközből kiszállnak, és az állampapírok irányába mozdulnának el, bár az új jegybanki eszközök egyelőre még nem ismert kondíciói mindezt befolyásolhatják" – állapították meg az MKB Bank közgazdászai a Magyar Nemzeti Bank irányadó eszközének változásáról készített elemzésükben. Tegnap az MNB jelezte, hogy a kéthetes MNB-kötvényt betétté alakítják, emellett új eszközöket is bevezetnek. Az MKB Bank elemzői kiemelik: kétséges, hogy a program hatására az ország kockázati megítélése jelentősen javulna, ami az MNB célja. A nem-banki szereplők kizárása a jegybank 2-hetes eszközéből a rövidtávú hozamok csökkenését és a forint átmeneti gyengülését eredményezheti. Az MNB a bankok állampapír-keresletének érdemi növekedésére számít, amennyiben azonban ez elmarad a jegybank várakozásaitól, a hosszabb lejáratú államkötvények hozamai várhatóan emelkednek. Az MKB Bank közgazdászainak megítélése szerint nem garantálható, hogy a bankok a kéthetes eszközből kiszállnak, és az állampapírok irányába mozdulnának el, bár az új jegybanki eszközök egyelőre még nem ismert kondíciói mindezt befolyásolhatják. A változásokat nagy valószínűséggel az Európai Központi Bank is alapos vizsgálatnak veti majd alá. Az alábbiakban az MKB Bank elemzését tesszük közzé.

"A jegybank tegnap jelentette be új programját, amely Magyarország külső sérülékenységének csökkentését célozza. A fő cél az ország GDP-arányos bruttó külső adósságának mérséklése a jegybank bőséges devizatartalékainak felhasználásával. Bár egyetértünk azzal, hogy a hazai devizában, belfölddel szemben történő eladósodottság jobb és kevésbé kockázatos, nem gondoljuk azt, hogy a bruttó külső adósság devizatartalék terhére történő csökkentése az ország kockázati profilját jelentősen módosítaná, legfeljebb marginális javulást hozhat. A nettó adósság végül is változatlan marad, Magyarország kockázati profiljának értékelésénél pedig feltehetően eddig is figyelembe vették a magas devizatartalékot, illetve a folyó fizetési mérleg és a tőkemérleg nagy és növekvő együttes többletét.

A jegybank várakozása szerint a kormány a jövőben devizaalapú adósságát egyre inkább forintalapú adósságból refinanszírozná. Ennek érdekében az adósságkezelőnek növelnie kell a forintalapú állampapírok kínálatát a szuverén devizakötvény kínálat csökkentése vagy akár a kibocsát teljes leállítása mellett. A jegybank reményei szerint a forintalapú állampapírok többlet kínálatát elsősorban a helyi bankok fogják megvásárolni. Ennek eredményeként a kormány jelentős forint tartalékra tesz szert, amelyből lejáró devizaadósságát törlesztheti, miközben a devizatartalék csökken. A bruttó külső adósság szintén csökken, mivel az újonnan kibocsátott forintalapú állampapírokat helyi befektetők, elsősorban bankok vásárolnák meg, míg a lejáró devizakötvények főleg külföldiek birtokában vannak. Mindezek megvalósítására a jegybank jelenleg bőséges devizatartalékkal rendelkezik, hiszen a rövid lejáratú külső adósság állománya 28 milliárd euró körüli, a devizatartalék pedig közel 34 milliárd eurót tesz ki. A jelentős folyó fizetési mérleg és tőkemérleg többlet további biztosítékot jelent. A kormány forint tartalékainak növelésével és az ezzel együtt járó devizakonverzióval a kéthetes betétállomány is csökkenni fog. Valójában ez az egyetlen ok, amely csökkenéshez vezet, a nem banki befektetők kéthetes eszközből történő kizárása önmagában nem eredményezi a kéthetes betétállomány csökkenését, miközben a jegybank mérlegének egyéb tételei (sem a kormány számlaegyenlege, sem a devizatartalék) nem változnak. Ez számviteli szükségszerűség.

A legfontosabb kérdőjel az egész koncepcióban számunkra az, hogy miért vennének a bankok nagy mennyiségben állampapírt. Úgy tűnik, hogy az MNB reményei szerint a jegybanki eszközöket érintő változások képesek lesznek a növekvő keresletet biztosítani. A jegybank a meglévő kéthetes eszközt (amelyhez az alapkamat kapcsolódik) olyan módon változtatja meg, hogy a jelenleg forgatható (adható-vehető) kéthetes kötvényt kéthetes betétté alakítja át, amivel lényegében kizárja a külföldi és az egyéb nem banki befektetőket az eszköz közvetlen eléréséből. Az MNB azt reméli, hogy a betét rosszabb likviditási tulajdonságai növelik majd a hosszú lejáratú állampapírok keresletét a hazai bankok körében. Ennek biztosítása érdekében az állampapírok megnövelt állományából származó magasabb likviditási és kamatkockázatok enyhítésére az MNB új jegybanki eszközök – kamatcsere, eszközcsere és hosszú lejáratú változó kamatozású (az EKB LTRO-jához hasonló) hitelkonstrukció – bevezetésére is készül. Véleményünk szerint a kéthetes eszköz átalakítása nem lesz elegendő az állampapírok keresletének jelentős növeléséhez, mivel a kéthetes betét a Bázel III. szerinti likviditás fedezeti ráta (liquidity coverage ratio) számításakor is likvid eszköznek minősül. A bankok likviditási helyzetük értékelésénél más, belső használatú, nagyon rövid távra vonatkozó likviditási mutatókat is alkalmaznak, amelyeket a kéthetes eszköz változásai hátrányosan befolyásolhatnak, de még ebben az esetben is kétséges, hogy mindez az állampapírok keresletének nagymértékű megugrását eredményezné, mert a bankrendszer forintlikviditása óriási. 

A változások piaci hatása egyrészt a külföldi befektetők rövid távú reakciójától, másrészt az új eszközök konkrét feltételeitől függ. Jelenleg úgy véljük, hogy a javasolt változások legalább részben tőkekiáramláshoz, részben pedig a rövid lejáratú állampapírok külföldi keresletének megugrásához vezetnek majd. A tőkekiáramlás átmenetileg gyengébb árfolyamot eredményezhet. Véleményünk szerint a jegybanki eszköztár átalakítása ellenére sem várható a bankok viselkedésének jelentős változása, azaz a hosszú lejáratú állampapírok keresletének nagymértékű emelkedése. Ezen véleményünk megváltozhat abban az esetben, ha az új jegybanki eszközök kondíciói igen kiemelkedően kedvezőek lesznek, ebben az esetben viszont előfordulhat, hogy a jegybanki intézkedések az állampapír vásárlások támogatásának minősülhetnek, amit pedig az EKB találhat kifogásolhatónak. Amennyiben az ÁKK a banki állampapír-kereslet emelkedése hiányában növeli a forintalapú állampapírok kínálatát, a hosszú távú hozamoknak emelkedniük kell a kereslet ösztönzése érdekében."

A nem-banki szereplők kizárása a jegybank 2-hetes eszközéből a rövidtávú hozamok csökkenését és a forint átmeneti gyengülését eredményezheti. Az MNB a bankok állampapír-keresletének érdemi növekedésére számít, amennyiben azonban ez elmarad a jegybank várakozásaitól, a hosszabb lejáratú államkötvények hozamai várhatóan emelkednek. Az MKB Bank közgazdászainak megítélése szerint nem garantálható, hogy a bankok a kéthetes eszközből kiszállnak, és az állampapírok irányába mozdulnának el, bár az új jegybanki eszközök egyelőre még nem ismert kondíciói mindezt befolyásolhatják. A változásokat nagy valószínűséggel az Európai Központi Bank is alapos vizsgálatnak veti majd alá. Az alábbiakban az MKB Bank elemzését tesszük közzé.Világgazdaság Online-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.