BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lefokozták a BKK-t, új közlekedési szuperszervezet alakul

Papíron csak szervezeti átalakításról döntöttek a Fővárosi Közgyűlésben, gyakorlatilag viszont a Budapesti Közlekedési Központtól elvették szinte minden fontos szerepét.

A határozat szerint 2015. január 15-től a BKK-t a Budapesti Városigazgatás Holding (BVH) Zrt.-be integrálják. A fővárosi közlekedést eddig végző cég az eddiginél jóval alacsonyabb szintre kerül. A BVH-t Bán Tamás fogja vezetni.
A lefokozott BKK helyett így a BVH lesz az új szuperszervezet a fővárosi közlekedésügyekben, szervezeti ábrán a BKK egy szintre kerül az eddig alá tartozó BKK Közúttal és a BKV-val.

A BKK feladata marad hivatalosan a közlekedésszervezés, azonban a kasszakulcs nem náluk lesz: a BVH bonyolíthatja le a beruházásokat. Igaz, a most is futó projekteket a BKK viheti végig, legalábbis azokat, amelyeknek a lezárása közel van. A hosszabb távúakat megosztják a Főpolgármesteri Hivatal és a közlekedési cégek közt. A BKK Közút és a BKV feladatai nem változnak, csak épp a BKK helyett a BVH-nak lesznek felelősek ezért. Vagyis a közutak kezelésével, fenntartásával és üzemeltetésével kapcsolatos közfeladatokat ezután is a BKK Közút végzi, ott szedik be a közútkezelési díjakat, és ugyancsak oda csoportosítják át a taxiállomásokkal kapcsolatos feladatokat. Ami pedig a BKV-t illeti: a korábbi vezető közlekedési vállalat végzi továbbra is a járművek üzemeltetését.

A fővárosi képviselők egy része állítja: hiba volna elveszni a hárombetűs nevek közt, a szervezet átalakításának a kulcsa Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató harca. Az érintettek mindig is cáfolták, hogy személyes ügyről volna szó. Ám így is egyértelmű: a BKK kimondottan nagy szabadsággal működött az elmúlt négy évben, nem egyszer nyílt konfliktusba is kerültek a városvezetéssel, ennek pedig most vége. A BKK alá tartozott a tömegközlekedés, a parkolás, a taxis ügyek, a közútkezelés és a kerékpáros fejlesztések is, mostantól ez is széttagoltabb lesz. Ettől fél a velük szemben sokszor kritikus Levegő Munkacsoport és a Kerékpáros Klub is. Nyílt levelükben arról írnak: „2010 óta végre nem egymás mellett működő sóhivatalokon, inkompetens vezetőkön és hatalmi játszmákon múlik, hogy reggel beérsz-e a munkába. Most lehet, hogy megint így lesz."
Az új szuperszervezetbe integrálják a BVK Holding Budapesti Városüzemeltetési Központ Zrt.-t is, ennek a vezérigazgatóját, Szarvas Ferencet visszahívta a közgyűlés.

További átszervezés jöhet
Tarlós István az ülésen azt mondta, nem ördögtől való dolog az, amit szeretnének: a tulajdonosi jogokat a törvény által címzett jogos tulajdonos visszakéri. Mi a probléma azzal, hogy a tulajdonos akar rendelkezni az őt illető jogokkal? - tette fel a kérdést a főpolgármester.

Az Index eközben arról ír fővárosi forrásokra hivatkozva: a budapesti főépítész, Finta Sándor széke is inog. A központosítás látványos a Városházán, Tarlósnak pedig most már olyan erős vétójoga van, mint egyetlen más politikusnak sem az országban. Személyi és intézményi kérdésekben csakis a főpolgármester javaslatára dönthetnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.