A reklámadó felső kulcsának 40-ről 50 százalékra való emelését a Nemzetgazdasági Minisztérium adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára jelentette be az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának szerdai ülésén. Pankucsi Zoltán az adótörvényekhez benyújtott háttéranyagot szóban kiegészítve közölte, hogy felülvizsgálták a reklámadót, és ezután döntöttek a legmagasabb kulcs emeléséről - írja a Népszabadság.
A kormány és a Fidesz egyértelműen az RTL Klubot bünteti ezzel, mert a reklámadó legmagasabb kulcsával eddig is csak a vezető kereskedelmi tévé adózott - írja a lap. A magyar médiumok közül kizárólag az RTL Klubnak van egy évben húszmilliárd forint fölötti árbevétele, amelyre eddig 40 százalékos adót vetettek ki. A reklámadó nyári bevezetése óta az RTL háborúban áll a kormánnyal, a vezető kereskedelmi tévé hírműsorai kritikusak, s ezt a kormánypárti politikusok egyre nehezebben viselik. Ráadásul az RTL Híradójának nézettsége folyamatosan nő, az elmúlt egy hónapban esténként közel egymillióan nézték. Még a késő esti, fél 11-es hírműsorra is több mint félmillióan kíváncsiak. Összehasonlításképp: az állami tévé fél 8-as főhíradóját átlagosan 400 ezren nézik.
A reklámadónak öt kulcsa van: egy százalék az adó fél- és ötmilliárd forint adóalap között, tíz százalék az öt- és tízmilliárd forint közötti részre, húsz százalék a 10 és 15 milliárd forintos sávban, 30 százalék a 15–20 milliárd forint közti és 40 százalék a húszmilliárdon felüli rész után. Ez utóbbit tervezik 50 százalékra emelni. Ez további félmilliárdos kiadást jelenthet az idei 4,5 milliárd forint különadón túl. A reklámadó első részletét augusztus 20-ig kellett törleszteni, akkor 1,3 milliárd forint folyt be az államkasszába, ebből 1,054 milliárd az RTL-csoporté volt.
"A reklámadó legmagasabb kulcsának növelése megerősítené, amit a kezdetektől fogva mondunk: a törvényt az RTL Klubra szabták, és célja, hogy a társaságot távozásra kényszerítse Magyarországról" – nyilatkozta a lapnak Andreas Meier, az RTL-csoport luxemburgi központjának szóvivője. Hozzátette, hogy ez a lépés az RTL-csoport aggodalmait is mélyítené a magyarországi sajtószabadsággal kapcsolatban. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója a lap kérdéseire azt mondta: egyértelműen az RTL Klub és a sajtószabadság elleni támadásról van szó, a kormány az ország legnagyobb kereskedelmi tévéjét akarja ellehetetleníteni.
Az RTL-csoport korábban már panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz a reklámadó miatt. A bizottság adóügyi főigazgatósága is vizsgálódik, mert miközben az RTL Klub részesedése a magyar hirdetési piacon 13,5 százalék, addig a cég fizeti a reklámadó több mint 80 százalékát. A brüsszeli testület adóügyi szóvivője a lapnak korábban azt mondta: a reklámadó több területen is kérdéseket vet fel. Az adóügyi főigazgatóság további információkat kért a magyarországi hatóságoktól, hogy megbizonyosodjon arról: a jogszabály közvetve nem diszkriminatív a külföldi tulajdonban lévő médiaszolgáltatókra gyakorolt hatása miatt. Az Európai Bizottság a magyar válasz elemzése után dönt arról, hogy tesz-e további lépéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.