Egységes, egykulcsos reklámadót tervez bevezetni a kormányzat – erről is tárgyal a Fidesz-frakció a tegnap este elkezdett tanácskozásán. Bár a mértékről később születhet döntés – Rogán Antal frakcióvezető külön hangsúlyozta, hogy most nem lesz –, az egységes reklámadóról először kedd este nyilatkozó Lázár János kancelláriaminiszter sokat emlegette az osztrák példát, ott öt százalékos a reklámadó általános kulcsa. Lázár szavai szerint ezt azért kell bevezetni, mert az Európai Bizottság komoly aggályokat fogalmazott meg a sávos rendszerrel, illetve a túlzott adóterheléssel szemben.
Az öt százalékos általános kulccsal számolva azonban az RTL, a TV2 és az időközben új tulajdonoshoz került és nevét Central Médiára változtató Sanoma kivételével mindenki rosszabbul jár a médiapiacon az újfajta reklámadóval. A Világgazdaság számításai szerint a költségvetési bevételek még így is csökkennének. Számításainkban a 2013-as, vagyis a nyilvánosan elérhető mérlegekből indultunk ki, a hirdetési árbevételt ezekben általában közzé is tették a cégek, ahol nem, ott az iparági átlagot vettük alapul.
A most érvényes sávos rendszernél még érdekes a médiacégek bevételeinek összeszámítása, ám ez alapján is csak három konglomerátum esett a nagyobb kulcsok alá: az RTL közel 4 milliárdos terhe mellett eltörpül a TV2, illetve a Central Média (volt Sanoma) 1,5 milliárdos adófizetési kötelezettsége. Az öt százalékos adóval az RTL terhe azonban 1,2 milliárd alá csökkenhet, a másik két nagy cég fizetnivalója megfeleződik (a Sanoma-csoport eladásának hatását a modell-számításunknál ugyanúgy nem vettük figyelembe, mint a Ringier-Axel fuzió következményeit). Csak ez a három cég 4,6 milliárd forintot spórona – ezt nagyobb részt a többi médiacég fizetné meg.
Számításaink szerint – amelyekben nincs benne a közmédia reklámadó fizetési kötelezettsége – a piaci médiacégektől összesen 7,5 milliárd forintot szedhetett volna be a 2013-as bevételek alapján a kormány. Az új adó 4,6 milliárd forintot hoz, ám ennek többségét már a közepes és a kisebb médiavállalkozások fizetik meg. A vesztesek oldalára kerül a Simicska Lajoshoz kötött közterületi reklámcégek zöme, valamint a Magyar Nemzet–Hír Tv médiacsoport is, de a sávos rendszer eltörlésével bő 130 millió forinttal emelkedik a Class FM-et üzemeltető Advenio Zrt., valamint a Metropolt kiadó cég terhe is.
Változások persze még lehetnek. Mindenesetre a reklámadó módosítását pontosan olyan szakmai egyeztetés előzte meg eddig, mint a bevezetését: semekkora. A két érdekelt szakmai szervezet közül a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) közleményében azt hangsúlyozza, hogy a tervezett jogszabály elfogadását megelőzően szakmai párbeszédet szorgalmaz a kormánnyal, és továbbra is a reklámadó teljes kivezetése mellett áll. Információink szerint a magyar lapkiadók egyesületével sem konzultáltak eddig a tervről; az egyesület és a kiadók is csak a sajtóból, illetve a „zuhanyhíradóból” értesültek a módosítási elképzelésről. Igaz, ennek a tervét és várható tartalmát a kormányzat már a múlt héten kiszivárogtatta szakmai köröknek. Egyeztetés a kormány részéről bevallottan csak az RTL-csoport vezetésével volt, és az új adóváltozat kétségtelenül alkalmas lehet arra, hogy az RTL-t megbékéltesse.
A reklámszövetség arra hívta fel a figyelmet, hogy a most nulla százalékos adózói körbe eső cégek bevonása a reklámadó hatálya alá a kis árbevételű hazai médiavállalkozásokat egyértelműen ellehetetleníti, továbbá hogy a saját reklám megadóztatása kiterjeszti az adóalanyi kört minden Magyarországon tevékenykedő vállalkozásra. Az MRSZ véleménye szerint a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter keddi nyilatkozatában javasoltak alapján ez az adónem már nemcsak a médiavállalkozásokat sújtja, hanem a kereskedelmi és szolgáltató vállalatokat, a hazai termelőket és a kereskedelmi láncokat is, rövid távon azonnali fogyasztói áremelkedést von maga után, amely növeli az inflációt, csökkenti a keresletet, és súlyos negatív hatással bír a GDP-re. A reklámszövetség emlékeztet rá: 2014-ben az OECD által készített reklámadó-tanulmány egyértelműen kimutatta – több más káros következmény mellett –, hogy Ausztriában a médiapiaci szereplők száma a reklámadó bevezetését követően 17,5 százalékkal csökkent.
Jogi szakértők arra hívták fel lapunk figyelmét, hogy az osztrák reklámadó egy lényeges pontban eltér a tervezett magyar változattól: nem vonatkozik az online hirdetésekre, csak a nyomtatott sajtóbeli, valamint a tévé- és rádióreklámokra, bevezetésének idején ugyanis még lényegében nem volt internet. Magyarországon viszont miközben a kormány képviselői a Facebook és a Google reklámjainak megadóztatásáról beszélnek, addig a valóságban éppen velük szemben hozzák még rosszabb helyzetbe a hazai online piac szereplőit.
A tervezett változtatás olyan médiapiaci szereplőket is sújt, amelyek tőkeerejük és nyereségességük miatt vagy nem tudják megfizetni ezt az adót, vagy elvesztik profitjukat, illetve veszteségbe fordulhatnak. Ez különösen igaz azokra, amelyeknek a hirdetéseken kívül nincs más érdemi bevételük. A nyomtatott kiadványokat is megjelentető társaságok pedig ezt a plusz terhet olyan időszakban lennének kénytelen megfizetni, amikor a lapterjesztési lehetőségeiket több lépcsőben korlátozták. A trafikrendszer után a vasárnapi zárva tartás már nem egyszerűen korlátozza az áruspéldányok terjesztési lehetőségét, hanem olyan helyzetet teremt, amikor a vasárnapi lapok kiadóinak már azt kell mérlegelniük, érdemes-e a piacon tartani az újságjukat.
Árfelszabadítást hoz a közműcég
A megélhetési bevándorlás visszaszorítását nevezte az évadnyitó Fidesz-KDNP-frakcióülés egyik fontos témájának Rogán Antal. A Fidesz frakcióvezetője a Mezőkövesdre kihelyezett háromnapos tanácskozás kezdete előtt azzal indokolta a kérdés sürgősségét, hogy míg tavaly egész évben 42 ezer menekültkérelem érkezett, addig idén az év első hónapjában már 14 ezer. Emellett téma lesz a frakcióülésen a bankok elszámoltatásának végigvitele és a nemzeti közműszolgáltató felállítása, annak időbeli ütemezése – tudta meg az MTI. Rogán szavai szerint ennek létrehozásáig maradnak a szabályozott energiaárak. Napirenden lesznek továbbá oktatási és egészségügyi kérdések is, de Rogán Antal konkrét döntéseket ezek ügyében nem vár a frakcióülésen, bár tárgyalnak majd a klienc osztályos általános iskoláról is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.