Az IMF és a Világbank pénteken megnyílt ülésszakát kedvező piaci fejlemények előzték meg, ám a hét utolsó kereskedési napjára elromlott a hangulat. Részben a görög dráma újabb felvonása – a törlesztés halasztását kérő Athénnak adott nemleges valutalaapi válasz –, részben a tőkeáttételes kereskedés szigorításáról Kínából érkező hírek miatt a New York-i Dow Jones index 1,5, a frankfurti DAX 2,5 százalékot zuhant. A globális tanácskozás részvevői azonban igyekeztek elhatárolódni a napi tőzsdei mozgásoktól, s a húszak csoportjának (G20) pénzügyminiszterei és jegybankelnökei belekapaszkodtak a viszonylag bizakodó előrejelzésekbe, hogy az Egyesült Államok és Nagy-Britannia jó teljesítménye mellett az eurózóna és Japán gazdasága is élénkülni látszik. Igaz, a feltörekvő térség lassít. Ebben a helyzetben pedig nagyon jól össze kellene hangolni, és a piacokkal ügyesen meg kellene értetni, hogy a vezető jegybankok miért kerültek eltérő pályára, mikor várható az amerikai kamatemelés, s hogyan lehet kezelni vagy korlátozni ennek következményeit, például a fejlődő országokból a tőkekiáramlást.
Az IMF iránymutató szerveként működő monetáris és pénzügyi bizottság (IMFC) a záróközleményében szintén az egyenetlen világgazdasági növekedést említette kockázatként, hozzátéve, hogy az árfolyamok nagy kilengései és a geopolitikai feszültségek további veszélyként leselkednek a globális folyamatokra. Ami a dollár erősödését illeti, Jack Lew amerikai pénzügyminiszter arra figyelmeztette az európai és az ázsiai országokat, hogy ne támaszkodjanak túlzottan az amerikai fogyasztókra, vagyis ne vigyék túlzásba a leértékelést exportjuk, így gazdaságuk serkentése érdekében. A túlzott mozgások ösztönzésétől maga az IMF is óvott, sajtóértekezletén Christine Lagarde vezérigazgató is külön kitért erre a kérdésre.
A potenciális növekedési ütem lassulása az IMFC szerint a legsúlyosabb kihívás, amelyre jó válasz lehet, ha a fejlett és a feltörekvő országok kihasználják a fiskális és monetáris politikai mozgásterüket, termék- és munkapiaci reformokat hajtanak végre, s magán- és állami beruházásokat, különösen az infrastruktúra fejlesztésére.
Mind a G20, mind az IMFC közleménye sürgeti, hogy az amerikai kongresszus hagyja jóvá a 2010-ben elhatározott reformot az IMF hitelforrásainak megduplázására, a kvóták és így a szavazati arányok újraelosztására – különös tekintettel a feltörekvőkre, azon belül is Kínára –, az ügyvezető igazgatóság összetételének megváltoztatására. A reform jóváhagyásához a tagországok háromötödére, és a szavazatok 85 százalékára lenne szükség, de az Egyesült Államok a több mint 16 százalékos részesedésével bármit ellenezhet. S minthogy az amerikai törvényhozás republikánus többsége átmenetileg sem adná fel vétójogát az IMF-ben – bár a tagországok előálltak ilyen kéréssel – a megoldás nem látszik közelinek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.