Miközben negyed század a világ más tájain – Japánban, Dél-Koreában vagy Szingapúrban – elegendő volt ahhoz, hogy a kormányok az emberek életszínvonalát sikerrel zárkóztassák fel a legfejlettebb régiókhoz, sőt, a második világháború után Németország is megvalósította a gazdasági csodát a hatvanas évekre, addig a rendszert váltó Kelet-Európában mostanra gyakorlatilag elfogyott a remény a bérfelzárkózásra – állapítja meg a Pogátsa Zoltán a Friedrich Ebert Alapítvány számára készített tanulmányában.
Pedig a magyar bérszínvonal emelésének ötlete a közgazdász-szociológus szerint gazdaságilag korántsem alátámaszthatatlan populizmus, annál is inkább, mert az Eurostat fogyasztói árindexe módszertanilag jelentősen torzít a kelet-európai országok esetében. (A béremelés ellenzői a többi között ezzel bizonyítják, hogy a nyugat-európai árakat figyelembe véve Magyarországon nem is alacsonyak a bérek.)
Bár Magyarországon 2004 és 2012 között a tényleges személyenkénti fogyasztás általános árindexe az Európai uniós átlag 57 százalékáról 55 százalékra csökkent, miközben a nyugat-európaiaké 119-ről 122 százalékra nőtt, azok a termékek és szolgáltatások, amelyek a magyar családok fogyasztásának jelentős hányadát adják, lényegesen drágábbak voltak ennél.
Az étel, ital, valamint az elektromos áram, a gáz és az egyéb tüzelőanyagok az uniós átlag 81 százalékába kerültek, a cipő és ruha annak 79 százalékába, a közlekedés pedig az uniós átlagár 61 százalékára rúgott. A családok kommunikációs kiadásai több mint tíz százalékkal kerültek többe Magyarországon, mint a nyugati tagállamok átlaga. Eközben az Eurostat a fogyasztói kosárba számítja a szállodák és éttermek árát is – ez az uniós átlag felébe kerül nálunk, a családok többségének viszont egyáltalán nincs pénze igénybe venni az ilyen szolgáltatásokat. Torzít az is, hogy az Eurostat mutatója tartalmazza az ingyenes állami szolgáltatások árszínvonalát, mégpedig a bekerülő anyagok és bérek alapján. „Ismerve a magyar tanárok vagy ápolónők, orvosok fizetését, ez abszurdum. Annál is inkább, hiszen az EU minden államában létezik ingyenes oktatás, egészségügy” – mondta a közgazdász lapunknak.
„A fogyasztók számára releváns részkategóriák árszínvonala alapján becsülve az uniós átlag 37 százaléka körüli magyar nominálbérhez valójában 70-75 százalékos árszínvonal társul” – állapítja meg a kutató. Hozzáteszi: hiba csupán a statisztikák alapján azt állítani: a magyarok hamisan érzékelik, hogy fizetéseikhez mérten drága az élet. „Meglehetősen bonyolult mindezt kisilabizálni, de egyáltalán nem érdektelen. Ezen múlik ugyanis, hogy megállapítsuk, a magyar – és általában a kelet-európai – életszínvonal valóban felzárkózóban van-e az uniós csatlakozás óta. Most az látszik, hogy nincs” – írja Pogátsa Zoltán.
A kutató tanulmányában a többi között azt is megállapítja, a kelet-európai munkaerő minősége nem tér el a magasabb bérezésű tagállamokéitól, és a termelékenység szintjét nem is ez határozza meg. Így korántsem megalapozatlan igény a kelet-európai bérek szintjének közelítése a nyugatiakhoz.
Pogátsa Zoltán szerint a statisztikák azt is bizonyítják, hogy a szakszervezetek ereje szorosan összefügg a bérszinttel. Ahol ugyanis az érdekképviseletek erősebbek és a kollektív megállapodások lefedettségi aránya magas, az átlagos bérarány 67 százalék, szemben az alacsony lefedettségű országokéval, ahol az mindössze 59 százalék. A visegrádi országokban és Észtországban csupán 57 százalék a bérek aránya a nemzeti össztermékből – hívja fel a figyelmet a kutató. Az adatok ráadásul azt sem igazolják, hogy a magasabb minimálbér szükségszerűen alacsonyabb foglalkoztatással jár együtt az általános iskolai, szakmunkás végzettséggel rendelkezők körében.
A szakember szerint Magyarországon is alkalmazni kellene a Rehn-Meidner modellt, amelynek lényege, hogy a szakszervezetek és a kamarák folyamatosan minimálbér és bérminimum emeléssel igyekeznek kiszorítani a technológiai lemaradóknak titulált cégeket. Ezek a vállalatok ugyanis nem hajlandóak termelékenységük növelésére, hanem munkavállalóik kizsákmányolásával maradnak életben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.