BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rengeteg pénzt bukhat a FIFA és a Magyar Paralimpiai Bizottság is

Válaszokat követelnek a múlt heti letartóztatások kapcsán a korrupciós vádakra a FIFA legnagyobb partnerei és szponzorai, a szervezet akár több százmillió dollárt is elveszíthet. Itthon a Magyar Paralimpiai Bizottság körüli botrány miatt teszik ugyanezt. A szponzorok nem akarják, hogy a támogatott szervezett botránya besározza a nevüket.

A pénteki választáson ugyan ismét Sepp Blatternek, az eddigi elnöknek szavaztak bizalmat a küldöttek a FIFA (Nemzetközi Labdarúgó-szövetség) közgyűlésén, az egyértelmű, hogy jelentős változtatásokra van szükség, ha a szervezet nem akar elveszíteni több százmillió dollárnyi szponzori pénzt. A FIFA legnagyobb partnerei és szponzorai ugyanis már a múlt héten, a korrupció gyanúja miatti letartóztatások után sorra jelezték, hogy a helyzet mielőbbi tisztázását kérik, ellenkező esetben átgondolják megállapodásukat a szövetséggel.

A figyelmeztetést megfogalmazók között az egyik első, és legkeményebb a Visa volt, amely határozott és azonnal lépéseket sürgetett, és kulturális váltást szorgalmaztak a szervezetnél. A társaság utalt arra is, amennyiben ez nem történik meg, újraértékelik a FIFA-val kötött szerződésüket. Ez végső esetben a partneri kapcsolat felmondását is jelentheti. A kiemelt partnerek közül a Hyundai, a Coca-Cola és az Adidas is figyelmeztette a FIFA-t, illetve a 2018-as világbajnokság két szponzora, a McDonald’s és a Budweiser is. Konkrét lépéseket ugyanakkor még nem tettek ezek a vállalatok. Amennyiben kiszállnak a FIFA támogatásából, óriási összegektől eshet el a szervezet. Becslések szerint a labdarúgó világbajnokságok közötti négy éves ciklus alatt mintegy egymilliárd fontnyi (431,4 milliárd forint) bevételre számíthat a FIFA a szponzoroktól. A legnagyobb partnerek pedig évente egyenként 15 és 28 millió font közötti összeggel támogatják a szervezetet. A közelmúltban egyébként már voltak olyan szponzorok, amelyek megszüntették együttműködésüket a FIFA-val, éppen a korrupciós vádak miatt. A múlt évben lejáró szerződését az Emirates, a Sony, a Castrol és a Continental AG sem hosszabbította meg.

„A szponzorációs megállapodásokat azért kötik a cégek, mert azt szeretnék, hogy a hírnevük, megítélésük jobb legyen. Nyilván ha olyan üggyel kapcsolható össze a nevük, ami negatív, akkor nem hogy nem segíti az ilyen befektetés a céljaik elérését, hanem épp az ellenkezőjét éri el. Vagyis tulajdonképpen azért fizetnek, hogy rosszabb legyen nekik. Ebből következik, hogy igyekeznek kiszállni az ilyen megállapodásokból” – mutatott rá Gulyás János, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) médiaszekciójának elnöke. A szakember szerint a legtöbb szponzorációs szerződésben szerepel olyan kitétel, amelyben megfogalmazzák, hogy mi az elvárt viselkedés a szponzorált szervezettől. Ha ez az adott szervezet hibája miatt nem teljesül, akkor általában erre hivatkozva felmondhatók az ilyen megállapodások.

Magyarországon egyébként nem jellemző, hogy a szponzoráló cégek komolyabb botrányt csináljanak. „A problémás esetekben inkább az szokott történni, hogy a következő évben nem újítják meg a szponzori szerződést. Ritka, amikor egy vállalkozás kiáll és nyíltan azt mondja, nem tartja vállalhatónak, amit egy adott szervezet vagy egyén csinál” – mondta hozzá Gulyás János.

A MAKSZ médiaszekciójának elnöke szerint nehéz általános szabályt megfogalmazni arra, hogy milyen magatartást érdemes követniük a szponzoroknak, ha kirobban a botrány. „Az fontos, ha érződik, hogy a cégeknek is van lelkiismeretük és megmutatják azt, hogy odafigyelnek arra, mi történik. Bár jogi szempontból mindenkit ártatlannak kell tekinteni addig, amíg az ellenkezője be nem bizonyosodik, ha morális okokból elfogadhatatlan a szponzorált magatartása, akkor kommunikációs szempontból kifizetődő a határozott kiállás” – állítja a szakember.

Az elméletet Magyarországon is élesben lehet most tesztelni. A Magyar Paralimpiai Bizottság elnöke körül kirobbant botrány a hazai szponzoroknak is feladta a leckét, és több cég is lépett az ügyben. A Coca-Cola úgy döntött, hogy amíg nem rendeződik megnyugtatóan a helyzet, felfüggeszti a szervezet támogatását. A Magyar Telekom tájékoztatása szerint a magyar olimpiai mozgalom egyik vezető támogatójaként már kérte a nemrégiben napvilágra került, a Magyar Paralimpiai Bizottsággal kapcsolatos kijelentések és információk mihamarabbi tisztázását, az ezzel kapcsolatos felelősségek megállapításával, valamint a szükséges intézkedések meghozatalával együtt. A társaság jelezte azt is, hogy folytatja együttműködését a Magyar Paralimpiai Bizottsággal, amint a már említett intézkedések megtörténnek és meggyőződik róla, hogy a szervezet működési körülményei a sport és erkölcs szellemének megfelelően biztosítottak. A nagy szponzorok lépése nyomán egyre nagyobb a nyomás az elnökön, ugyanakkor a cégek kommunikációja azt is egyértelművé teszi paralimpiai sportot továbbra is támogatni akarják, csak azt nem szeretnék, ha az elnök ügyei rossz fényt vetnének a társaságukra.

Botrányos ügyek

Az elmúlt években több példa is akadt a sport világából, amikor a botrányba keveredett csapat vagy sportoló mögül villámgyorsan kihátráltak a szponzorok. Talán az egyik legemlékezetesebb a világ egykor legjobb golfozójának tartott Tiger Woods esete. Miután kiderült, hogy megcsalta feleségét, többek között az AT&T, a Gatorade és az Accenture mondta fel szponzorálását, míg a Gillette és a Tag Heuer úgy döntöttek, nem szerepeltetik többet reklámjaikban. Tavaly tavasszal pedig a Los Angeles Clippers amerikai profi kosárlabdacsapat tulajdonosának rasszista kijelentése után rövid idő alatt többtucat szponzor bontotta fel velük a szerződést, köztük a Red Bull, a Mercedes, a Kia Motors és a Virgin America. A csapatot azóta eladták, új tulajdonosa Steve Ballmer, a Microsoft egykori vezérigazgatója lett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.