A figyelmeztetést megfogalmazók között az egyik első, és legkeményebb a Visa volt, amely határozott és azonnal lépéseket sürgetett, és kulturális váltást szorgalmaztak a szervezetnél. A társaság utalt arra is, amennyiben ez nem történik meg, újraértékelik a FIFA-val kötött szerződésüket. Ez végső esetben a partneri kapcsolat felmondását is jelentheti. A kiemelt partnerek közül a Hyundai, a Coca-Cola és az Adidas is figyelmeztette a FIFA-t, illetve a 2018-as világbajnokság két szponzora, a McDonald’s és a Budweiser is. Konkrét lépéseket ugyanakkor még nem tettek ezek a vállalatok. Amennyiben kiszállnak a FIFA támogatásából, óriási összegektől eshet el a szervezet. Becslések szerint a labdarúgó világbajnokságok közötti négy éves ciklus alatt mintegy egymilliárd fontnyi (431,4 milliárd forint) bevételre számíthat a FIFA a szponzoroktól. A legnagyobb partnerek pedig évente egyenként 15 és 28 millió font közötti összeggel támogatják a szervezetet. A közelmúltban egyébként már voltak olyan szponzorok, amelyek megszüntették együttműködésüket a FIFA-val, éppen a korrupciós vádak miatt. A múlt évben lejáró szerződését az Emirates, a Sony, a Castrol és a Continental AG sem hosszabbította meg.
„A szponzorációs megállapodásokat azért kötik a cégek, mert azt szeretnék, hogy a hírnevük, megítélésük jobb legyen. Nyilván ha olyan üggyel kapcsolható össze a nevük, ami negatív, akkor nem hogy nem segíti az ilyen befektetés a céljaik elérését, hanem épp az ellenkezőjét éri el. Vagyis tulajdonképpen azért fizetnek, hogy rosszabb legyen nekik. Ebből következik, hogy igyekeznek kiszállni az ilyen megállapodásokból” – mutatott rá Gulyás János, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) médiaszekciójának elnöke. A szakember szerint a legtöbb szponzorációs szerződésben szerepel olyan kitétel, amelyben megfogalmazzák, hogy mi az elvárt viselkedés a szponzorált szervezettől. Ha ez az adott szervezet hibája miatt nem teljesül, akkor általában erre hivatkozva felmondhatók az ilyen megállapodások.
Magyarországon egyébként nem jellemző, hogy a szponzoráló cégek komolyabb botrányt csináljanak. „A problémás esetekben inkább az szokott történni, hogy a következő évben nem újítják meg a szponzori szerződést. Ritka, amikor egy vállalkozás kiáll és nyíltan azt mondja, nem tartja vállalhatónak, amit egy adott szervezet vagy egyén csinál” – mondta hozzá Gulyás János.
A MAKSZ médiaszekciójának elnöke szerint nehéz általános szabályt megfogalmazni arra, hogy milyen magatartást érdemes követniük a szponzoroknak, ha kirobban a botrány. „Az fontos, ha érződik, hogy a cégeknek is van lelkiismeretük és megmutatják azt, hogy odafigyelnek arra, mi történik. Bár jogi szempontból mindenkit ártatlannak kell tekinteni addig, amíg az ellenkezője be nem bizonyosodik, ha morális okokból elfogadhatatlan a szponzorált magatartása, akkor kommunikációs szempontból kifizetődő a határozott kiállás” – állítja a szakember.
Az elméletet Magyarországon is élesben lehet most tesztelni. A Magyar Paralimpiai Bizottság elnöke körül kirobbant botrány a hazai szponzoroknak is feladta a leckét, és több cég is lépett az ügyben. A Coca-Cola úgy döntött, hogy amíg nem rendeződik megnyugtatóan a helyzet, felfüggeszti a szervezet támogatását. A Magyar Telekom tájékoztatása szerint a magyar olimpiai mozgalom egyik vezető támogatójaként már kérte a nemrégiben napvilágra került, a Magyar Paralimpiai Bizottsággal kapcsolatos kijelentések és információk mihamarabbi tisztázását, az ezzel kapcsolatos felelősségek megállapításával, valamint a szükséges intézkedések meghozatalával együtt. A társaság jelezte azt is, hogy folytatja együttműködését a Magyar Paralimpiai Bizottsággal, amint a már említett intézkedések megtörténnek és meggyőződik róla, hogy a szervezet működési körülményei a sport és erkölcs szellemének megfelelően biztosítottak. A nagy szponzorok lépése nyomán egyre nagyobb a nyomás az elnökön, ugyanakkor a cégek kommunikációja azt is egyértelművé teszi paralimpiai sportot továbbra is támogatni akarják, csak azt nem szeretnék, ha az elnök ügyei rossz fényt vetnének a társaságukra.
Botrányos ügyek
Az elmúlt években több példa is akadt a sport világából, amikor a botrányba keveredett csapat vagy sportoló mögül villámgyorsan kihátráltak a szponzorok. Talán az egyik legemlékezetesebb a világ egykor legjobb golfozójának tartott Tiger Woods esete. Miután kiderült, hogy megcsalta feleségét, többek között az AT&T, a Gatorade és az Accenture mondta fel szponzorálását, míg a Gillette és a Tag Heuer úgy döntöttek, nem szerepeltetik többet reklámjaikban. Tavaly tavasszal pedig a Los Angeles Clippers amerikai profi kosárlabdacsapat tulajdonosának rasszista kijelentése után rövid idő alatt többtucat szponzor bontotta fel velük a szerződést, köztük a Red Bull, a Mercedes, a Kia Motors és a Virgin America. A csapatot azóta eladták, új tulajdonosa Steve Ballmer, a Microsoft egykori vezérigazgatója lett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.