Erőteljesen megugrott a nagyvállalatok beruházási szándéka, ennek ellenére a hazai vállalatoknak alig több mint fele tervez fejlesztést a következő egy év során – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index, harmadik negyedéves adataiból. „Az eredmények azt mutatják, hogy erőteljesen, 37-ről 52 százalékra nőtt a szektor beruházási hajlandósága, tehát majd minden második cég gondolkodik valamilyen fejlesztésben a következő egy évben. Bár ez még mindig szerénynek mondható arány, az elmúlt nyolc hónap trendjében már mégis látható változást jelez, és gyakorlatilag véget vet a másfél éve tartó csökkenő trendnek” – közölte Peter Roebben, a K&H vállalati üzletágának vezetője. Az új beruházásoknál is a technológiafejlesztés áll az élen, minden negyedik vállalat ilyen beruházásra készül. Ezt követi a kapacitásbővítés (16 százalék, de az értékesítés fejlesztésénél is megugrott a beruházási hajlandóság.
A beruházási szándék emelkedése mellett 20-ról 26 százalékra ugrott a magasabb fejlesztési ráfordításokkal számoló cégek aránya, miközben csupán a cégek 8 százaléka nyilatkozott úgy, hogy visszafogják ilyen jellegű költségeiket. Viszont továbbra is azok a cégek vannak többségben (65 százalékos aránnyal), amelyek nem változtatnak beruházásaik értékén a következő egy évben. A cégek földrajzi elhelyezkedése viszont nagymértékben meghatározza a fejlesztési szándékot. Míg a nyugat- és a kelet-magyarországi területen közel minden harmadik cég emeli a beruházásokra szánt költségkeretet, addig a fővárosban csupán minden ötödik cég készül erre.
„A beruházási hajlandóság javulása a finanszírozási források igénybevételénél is egyértelműen megmutatkozik. A fél évhez képest ugyanis közel duplájára, 9 százalékra ugrott a hosszú lejáratú hitelben, valamint 2-ről 5 százalékra a lízingben gondolkodó cégek aránya. Egyelőre nem látszik fokozott beruházási igény a vállalatok részéről, de az eredmények arra engednek következtetni, hogy jövőre talán bővülhet a vállalati hitelállomány – mondta a vezérigazgató-helyettes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.