BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vidéken nem aggódnak a hipa miatt

Az előzetes tervek szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és az agglomerációs járatok finanszírozásáról is tárgyalt tegnap Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Mint ismeretes, egy jogszabály-módosítás nyomán az önkormányzatnak a helyi iparűzési adóból (hipa) kell állnia a budapesti közlekedés költségeit – hogy ez milyen következményekkel jár, az a Fővárosi Közgyűlés mára összehívott rendkívüli ülésén derülhet ki.

A módosítás lényege, hogy a hipabevétel „különösen” a szociális ellátások finanszírozására és a helyi közösségi közlekedési feladatok ellátására használható fel. A lapunk által megkérdezett vidéki önkormányzatok közül Debrecen nem számít nagy változásokra, a jogalkotó a hipa felhasználásának preferált módját rögzíti – válaszolta a polgármesteri hivatal. A „különösen” szó bekerülése a törvénybe azt jelzi – emelték ki –, hogy mely feladatokra kell költeni a hipából, az ezek ellátása után megmaradó összeggel továbbra is szabadon rendelkezik a város. A módosítás miatt nem lesz pénzelvonás: Debrecenben egyrészt a kiemelt két előirányzat kiadásánál sokkal több bevétel származik a hipából, másrészt jelentős más bevételi forrásokkal is rendelkeznek.

Budaörsön is hasonlóan értelmezik a jogszabályt. Az új megfogalmazás a hangsúlyt tolja kicsit el, alapvetően a főváros esetében – válaszolta az évi hétmilliárd forint körüli hipa fölött rendelkező önkormányzat, jogi szakértőjére támaszkodva. A „különösen” kifejezés jogszabályokban úgynevezett példálózó felsorolást takar – mutattak rá –, a „-ható” képző pedig lehetőségre utal, nem kötelezettségre. A jogalkotó, amikor a „különösen” kifejezést használja, nem teszi a példálózva felsoroltakat kizárólagossá, hanem jelzi: azok nem maradhatnak ki.

A hipa eddig is felhasználható volt az önkormányzat hatáskörébe tartozó szociális ellátásokra, ezentúl ehhez a helyi közlekedési feladatok ellátása is társul – tette hozzá a budaörsi önkormányzat. (A településen nincs saját helyi közösségi közlekedés – a szerk.). Az önkormányzatnál azt feltételezik: a megfogalmazás talán azért került be a törvénybe, hogy megágyazzon annak a külön törvényi tartalomnak, amely a Fővárosi Önkormányzat esetében meghatározza, miként finanszírozzák a budapesti közösségi közlekedést a hipából.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.