Annyira új szerkezetű a jövő évi költségvetés, hogy maradt minden a régiben – néhány eddig nem látott sort, és egy vadonatúj összefoglalást jelent csupán, hogy immáron a működési és a beruházási kiadások külön részekben szerepelnek, semmi mást. Némiképp csalódást is okozott az elemzőknek a Nemzetgazdasági Minisztérium a kedden késő este a Parlament honlapján megjelenő tervezettel: nem kell hosszan keresni, hogy miért van távol a nullástól a 2017-es a költségvetés.
Miután az államháztartási törvény nem változott a büdzsé is maradt a korábbi szöveggel, például rögtön az első paragrafus első bekezdése kimondja, hogy az államháztartás központi alrendszerének hiánya jövőre 1 166 milliárd forint lesz. Ez több mint a másfélszerese az erre az évre tervezettnek.
Művi tagolás
Persze van megosztás („tartalmi tagolás”) működési, meg egyéb kiadásokra is, ám mindez csak az uniós kiadások, és a korábban már létező felhalmozási költségvetés elkülönítését jelenti a többi tételtől, a működési kiadások nullszaldója így keveseket érdekel. Főként azért, mert alig van gazdasági relevanciája: úgy jön ki, hogy az áfabevételekből pont annyit tettek oda, hogy a végső szám az elvártnak megfelelő legyen.
A valójában figyelt hiánymutatók növekedése mindenütt jelentős: a kamatkiadások nélküli egyenleg ismét negatív lesz, amire 2011 óta nem volt példa. Az uniós elszámolás ennél valamivel jobban áll, az idei két százalék után jövőre 2,4 százalék következik, de a kormány EU-szabályt is szeghet, miután a struktúrális egyenleg nem javul, vagyis nem közeledünk a korábban kijelölt alacsonyabb deficit felé. Ez még jelenthet némi egyeztetési munkát a kabinetnek.
Gyorsan emelkedő kiadások
Makroszinten mindenesetre igencsak érdemes lehetett gyors és dinamikus béremelésekkel, valamint a háztartások fogyasztásának gyarapodásával számolni: a költségvetési kiadások jelentősen, 14 százalékkal, több mint kétezer-kétszáz milliárd forinttal emelkednek jövőre. Ennek egy nagy része – 800 milliárd - persze az uniós pénzek kifizetésének felgyorsításából adódik, de azért van ettől függetlenül is elhatározott hazai állami beruházás. A legnagyobb összeget persze az életpálya-modellek kiterjesztése, illetve folytatása emészti fel: a kormány számtalan területen (NAV, egészségügy, oktatás) ígért béremelést, és a források elosztásánál is ügyelni látszik ennek betartására. Az a tétel azonban csak megszorításokal lesz igaz, hogy a jövő évi költségvetéssel mindenki lép egyet előre: lesz olyan terület, amely visszaszorul – bár van olyan táblázat, amelyben nominálisan szinte minden emelkedik.
Az államháztartási költéseket mutató funkcionális kiadásokban – itt látszik, valójában mire mennyit költ az állam - például a műszaki fejlesztés mellett a munkanélküli ellátások sem emelkednek, miközben az egyéb társadalombiztosítási ellátások csökkennek is. Ez utóbbi azonban inkább csak technikai kérdés: forintban számolva valóban csak az államadósságra fordított kiadásoknál van mérséklődés igazán (minden más főbb terület növekszik), ám reálértéken számolva, vagy GDP-arányos költéseket tekintve már van visszaszorulás.
Ambiciózus bevételnövelés
Pedig nem ez a két leginkább magyarázatra szoruló tétel: a fogyasztás bővülésére és a fehérítő intézkedésekre alapozott gazdaságpolitika miatt az 5,3 százalékkal bővülő áfa- és a 7,8 százalékkal emelkedő szja-bevételek kevesebb magyarázatra szorulhatnak. Azonban kérdés lehet, hogy ha az szja-bevétel 8 százalék alatt nő, akkor a szintén a bérhez kötött járulék-bevételek miért emelkednek 9 százalékkal. És azt sem tudjuk, miért emelkednek az illeték-bevételek 21 százalékkal, vagyis 25,5 milliárd forinttal jövőre – ennyivel több ügyet aligha intéznek ugyanis jövőre a polgárok.
Maga felé hajlott
A költségvetést vizsgálva persze az is érdekes, hogy melyik tárca, vagy hivatalvezető tudott saját területének nagyobb összeget kiharcolni. Bár az ilyen összehasonlítás félrevezető is lehet, hiszen az egyes területek átcsoportosításai – az, hogy az egyik tárcától a másikhoz kerül adott szakágazat felügyelete – százmilliárdos eltéréseket okozhat egyik évről a másikra. Ám az ilyen átrendezés is sokat elárul, hiszen a tárcavezetők így nagyobb vagy kisebb jelentőségű területeket kapnak, miközben azért csak maguk csoportosíthatnak át a saját fejezetükön belül az egyes tételek között.
Jelenős nyertes persze még a kancellária (minden évben az): a Miniszterelnökség közel ezermilliárdos kerettel rendelkezik már, ami kiegészül a Miniszterelnöki kabinetiroda külön fejezetbe került (vagyis Rogán Antal önálló felügyelete alá tartozó) 22 milliárd forintos keretével. Persze a kancelláriánál elkönyvelt tartalékok is növelik itt a keretet – más kérdés, hogy ezek szintje az ideihez képest nem változik jelentősen. Jövőre az Országvédelmi Alap 60, a rendkívüli tartalék 110 milliárdos lesz – az idén 70 és 100 milliárd forint volt a két összeg (vagyis a kormány könnyen elosztható kerete egy picit nőtt).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.