Nem emelkedik a 3-as metró vonalára szánt kocsik felújításának költsége. Ezt Tarlós István főpolgármester mondta a pénteki Budapest Infón a Világgazdaságnak annak kapcsán, hogy az utóbbi időben kiderült: a felújítás eredményeként valójában szinte újnak tekinthető kocsik érkeznek vissza Oroszországból. (A 222 kocsi felújítását az egyetlen érvényes ajánlatot adó orosz Metrowagonmash nyerte 219,2 millió eurós ajánlattal.) A felújított és már Budapestre érkezett prototípus darabjainak túlnyomó része új, az orosz cég nem raktáron elfekvő szerelvényeket hozott a fővárosba, vagyis joggal nevezhető felújítottnak – mondta Tarlós. A hatóságok megállapítása szerint törvénysértés nem történt, vagyis a történtek nem ütköznek például a versenyjogba. A pályázatban egyébként a minimális cserét írták elő, vagyis „felülről nyitott” volt a tender, tehát a vállalkozó határozta meg, hogy mely alkatrészeket cseréli ki, illetve újítja fel.
A főpolgármester azt is elmondta, hogy a 3-as metróvonal rekonstrukciós munkáinak megkezdésében csúszás lesz, ez 45 nap és 6 hónap között ingadozhat. Az eredeti tervek szerint a felújítási munkák novemberben kezdődnének. Ehhez azonban részben biztosítani kell a felújítás idejére a 150 csuklós autóbuszt, és az állomások lezárása előtt ki kell alakítani az autóbuszok közlekedésének feltételeit, például a megállókat.
A buszok pótlásáról a napokban döntött a Fővárosi Közgyűlés. E szerint az új buszok helyett szolgáltatást vásárolna a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. Tarlósnak nincs információja arról, hogy mely cégek jöhetnének szóba. A szolgáltatásvásárlást egyes kormánytagok szorgalmazták – Orbán Viktor miniszterelnök egyébként nem volt közöttük. Mivel a szolgáltatásvásárlást nem a főváros akarta, az ebből fakadó következményekért sem vállal felelősséget – mondta Tarlós. Az elképzelés szerint egyébként a kormány garanciát vállalna az új buszok beszerzési ára – ami 9,7 milliárd forint – és a szolgáltatásvásárlás többletköltsége közötti összegre. Az erről szóló határozatnak július 5-ig meg kell jelennie a Magyar Közlönyben. Ellenkező esetben a főváros a tendernyertes cégtől vásárolja meg a buszokat.
Bár a metró felújítása várhatóan három évet vesz igénybe, Tarlós szerint körülbelül tízéves időtartamra kellene kiírni a szolgáltatásvásárlásra vonatkozó pályázatot, egy rövidebb időszakra szóló tender ugyanis drága lenne. A szolgáltatás beszerzése pedig óhatatlanul csúszáshoz vezet, hisz egyelőre nem lehet tudni, hogy a majdani nyertesnek rendelkezésére állnak-e buszok, netán le kell gyártani őket.
A helyzet azonban még nem reménytelen. Elképezhető ugyanis, hogy az északi vonalon nem lesz szükség olyan sok autóbuszra, és lehet, hogy ezt a mennyiséget a BKK is ki tudja állítani, így a tervezett 2019-es befejezés is tartható lenne. Egyelőre azonban még az infrastruktúra fejlesztéséhez szükséges 137,5 milliárd forint sem érkezett meg. Ezt az unió folyósítaná, de a Népszabadság értesülése szerint a kormány még nem küldte el a támogatási „kérelmet” Brüsszelbe. A kormány egyébként azt ígérte: ha Brüsszel nem támogatná a projektet, akkor kész a központi költségvetésből előteremteni a forrást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.