BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokkal több adót fizethetnek mostantól az autósok

Öt forinttal nő a benzin és tízzel a dízel jövedéki adója, mert túl alacsony a nyersolaj nemzetközi ára. Az Ásványolajszövetség szerint ezt kibírja a piac.

Október 1-jétől emelkedik a hazai üzemanyagok adótartalma, miután egy tavasszal elfogadott rendelet szerint növelni kell a benzin és a dízel jövedéki adóját, ha az alapanyagukul szolgáló nyersolaj nemzetközi átlagára nem éri el a hordónként 50 dollárt. Márpedig egy ideje már nem éri el – még ha közelített is felé a nagy ingadozások közepette –, ami miatt akár szeptemberben is meg lehetett volna emelni az adót. Erre azért nem került sor, mert a rendelet negyedévenkénti olajár-felülvizsgálatot és ennek nyomában járó adómódosítást ír elő. A benzin literjére emiatt holnaptól nettó öt forint, a dízelére nettó tíz forint rakódik, mindezt természetesen még növeli 27 százalékos áfa is.

Megeshet, hogy a drágulás miatt a magánautósok spórolni kezdenek az üzemanyagon – jellemzően benzint használnak –, a fuvarozók viszont aligha tehetik ezt meg, hiszen üzemanyagigényüket a szállítási feladataik határozzák meg. A fuvarozásban és a mezőgazdaságban viszont a felhasznált gázolaj utáni jövedékiadó-visszatérítés mértéke az adóemeléssel azonos mértékben nő.

Az adóemelés hatása ellentétes a mintegy két éve tartó áresésével, amelynek köszönhetően folyamatosan bővült a piac. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint a bővülési trend nem változik. „A piac számára bőven elfogadható, hogy a benzin literje áfával 6,30 forinttal drágul, hiszen különben is van akár 20 forintnyi árkülönbség a hazai kutaknál. Másrészt ez még mindig kisebb áremelkedés, mint amit a nyersolaj drágulása vált ki. Most literenként 350 forintos benzinár körül járunk, de volt az már 420 forint is” – emlékeztetett a főtitkár. A fuvarozók egyébként tovább is háríthatják az üzemanyagköltségüket – véli Grád Ottó –, és bár ez minimálisan gerjesztheti az inflációt, ezt bőven elbírja a stabil és erősödő gazdasági környezet.

A főtitkár nem tart attól, hogy a jövedéki adó emelése miatt újból érdemes lenne a hazai autósoknak külföldön tankolni, sőt arra számít, hogy a Magyarországon áthaladó, külföldi kamionosok továbbra sem tele tankkal érkeznek, mert jobban járnak, ha itt vesznek gázolajat. Vélhetőleg nagyon módosítaniuk sem kell a forgalmazóknak az értékesítési stratégiájukat. „A jövedéki adó megemelt szintje várhatóan csak egy negyedéven át lesz életben, és januárban újból csökkenteni lehet. Az OPEC most bejelentett kínálatcsökkentése miatt az olaj átlagára meghaladhatja az 50 dollárt az előttünk álló hónapokban” – mutatott rá a szakember. Az eddigi adatok szerint 2016-ban tovább nő a hazai üzemanyag-kiskereskedelem meghatározó részét lefedő MÁSZ tagvállalatainak üzemanyag-eladása.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.