Reklámban sem ismerünk tréfát, a kormány folytatja a birkózást Brüsszellel. A reklámadóról szóló, sokat kritizált 2014. évi XXII. törvényt ugyan módosítania kell, de e tekintetben úgy jár el, mint az okos lány: hoz is, meg nem is - vélekedik a Mazars elemzése. Módosítja a jogszabályt, és – legalábbis formailag - változtat az Európai Bizottság által kifogásolt részeken. A reklámközzétevő adóalanyok visszakapják a 2014 óta megfizetett reklámadójukat, az adó mértéke viszont az eddigi 5,3 százalékról június 1-jétől 9 százalékra emelkedik.
A Reklámszövetség szerint a teljes reklámadót el kellene törölni.
A változások közül egyértelműen kedvező, hogy a 2017-es adóévtől az ún. saját célú reklám (amikor a vállalkozás pl. a saját reklámújságában hirdeti az általa forgalmazott termékeket) nem tartozik majd a törvény hatálya alá, így ezek közvetlen költsége után nem kell adót fizetni. A reklámadó átalakított szabályai a tervek szerint 2017. május 25-től lépnek hatályba.
A kényszerű jogszabálymódosítás oka, hogy az Európai Bizottság 2016. november 4-én hozott határozatában megállapította, hogy a reklámadó több ponton sérti az uniós állami támogatási szabályokat.
„A Bizottság vizsgálata úgy találta, hogy a reklámadóban alkalmazott adókulcsok progresszivitása előnyben részesített egyes vállalatokat, ami tisztességtelen gazdasági előnyt biztosított az alacsony árbevételű cégeknek a versenytársaikkal szemben – foglalta össze dr. H. Nagy Dániel, a Mazars senior adómenedzsere. Mivel ez összeegyeztethetetlen az uniós szabályozással, a Bizottság kötelezte Magyarországot, hogy szüntesse meg a vállalatok közötti indokolatlan megkülönböztetést, és hozza összhangba a törvényt a közösségi támogatások szabályaival. A kormány ezt a döntést megtámadta ugyan az Európai Bíróságon, ezzel párhuzamosan azonban előre menekül, hiszen a jogorvoslati eljárásnak amúgy sincs halasztó hatálya.”
Az Európai Bizottság legfőbb kifogása az, hogy azoknak a kisvállalkozásoknak, amelyeknek a reklám közzétételéből származó nettó árbevétele nem éri a 100 millió forintot, nem kell reklámadót fizetniük. Ezen azonban a kormányzat a jövőben sem kíván változtatni, az alacsony reklámbevételű vállalkozásoktól a jövőben sem kér adóbefizetést, sőt a reklámközzétevők által a 2014-2016 adóévekre bevallott és megfizetett adót is visszafizeti inkább.
A 2016-ra jutó adót már eleve nem is kell megfizetni. Az érintetteket a NAV fogja értesíteni a visszatéríthető túlfizetés összegéről. Fontos azonban, hogy a változás nem érinti azokat, akik a reklám megrendelőjeként voltak adófizetésre kötelezettek: az ő adójukat nem téríti vissza az adóhatóság.
Ezzel együtt az új szabályozás jelentős adóemelést sóz a 100 millió forintnál magasabb reklámadó-alappal rendelkező vállalkozások nyakába: az adókulcs a jelenlegi 5,3 százalékról közel a duplájára, 9 százalékra emelkedik. Ennek negatív hatása azonban leginkább majd a 2018-as adóévben lehet érezhető. Az évközi módosítás szerint ugyanis a 2017-es év első részére nem kell adót fizetni, a magasabb adómértéket pedig a júniustól decemberig terjedő időszakra kell majd alkalmazni.
Formai változásnak tűnhet csupán, de valójában nem az: a jelenlegi 0 százalékos adókulcs – mely 100 millió forintos adóalapig alkalmazható – megszűnik, helyette 100 millió forintos adóalapig terjedő adómentesség lép majd életbe. Azt is tartalmazza a tervezet, hogy az így biztosított adóelőny ún. csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül. A kormány így próbál kibújni a sávos adókulcsokkal, illetve a tiltott állami támogatásokkal kapcsolatos uniós kritika alól. A de minimis támogatások ugyanis összhangban állnak a közösségi állami támogatási szabályokkal. H. Nagy Dániel hozzátette: „Ez azonban azt is jelenti, hogy a mentességi szabályt nem minden adózó alkalmazhatja, hiszen a de minimis támogatások esetében a keretösszeg maximuma 200.000 euró három pénzügyi év alatt.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.