A járműgyártók sorra publikálják terveiket, milyen ütemben állnak át elektromos meghajtású autókra, s a jövőben mennyit terveznek értékesíteni, míg a kormányok sorra hirdetik meg támogatási programjaikat.
A bejelentett tervek alapján a változások elképesztő ütemben söpörnének végig a világon. Jelenleg az elektromos autók részesedése az újautó-eladási piacon világszerte mindössze 1 százalék. A Morgan Stanley májusi előrejelzése szerint – ha az autógyártók megvalósítják a már publikált terveket – 2030-ra az utakon futó járművek 16, 2040-re 20 százaléka elektromos meghajtású lesz, és 2040-ben már több új elektromos autót adnak majd el, mint hagyományos meghajtásút, így előbbi 2050-re 69 százalékra emelkedhet. Ha pedig a szabályozás is agresszíven támogatja az elektromos autók térnyerését – ami korántsem elképzelhetetlen, hisz Kínában, Franciaországban és az Egyesült Királyságban is megfogalmazódtak ilyen tervek –, akkor még lendületesebb térnyerés képzelhető el.
Az UBS elemzői e trendek érvényesülésének lehetőségeit vizsgálták. A Visual Capitalist által ismertetett elméleti modellben egyetlen momentumot emeltek ki: milyen nyersanyagszükségletet igényelne az, ha már ma minden jármű elektromos meghajtású lenne, amely legördül a futószalagokról. A gondolatkísérlet figyelemre érdemes, mert az egyes nyersanyagok iránti kereslet elképesztő mértékben változna meg.
A lítium, a kobalt és a grafit piaca jelenleg csekély méretű, de felrobbanna a kereslet növekedésével, ha csak elektromos meghajtású lenne minden olyan autó, amelyet eladnak ma a világon. A nikkel 20 milliárd dolláros piacot képvisel, ám több mint a duplájára ugrana. Az acéliparra viszont minimális hatást gyakorolna az elméleti változás. A szilíciumról ugyanez mondható el. A PGM-ek (például a platina és a palládium) iránti kereslet ugyanakkor e hipotetikus forgatókönyv szerint nagymértékben visszaszorulna: ezeket az anyagokat ma elsősorban a katalizátorokhoz használják, melyekre az elektromos járműveknél nem lenne szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.