BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kereskedelmi háborúra készül Brüsszel

A Brexit körüli bizonytalanságok miatt ötödik hónapja csökken a brit autóipar termelése, a kiskereskedelmi mérleg pedig nyolcévi mélypontra zuhant.

A z Európai Unió megkezdte a felkészülést arra az esetre, ha nem érnek el áttörést a Brexit-tárgyalásokon a decemberi csúcstalálkozóig, és nem kezdődhetnek meg az egyeztetések a majdani kereskedelmi kapcsolatokról a két fél között – értesült a Bloomberg négy különböző forrásból. A 27-ek képviselőinek szerdán zárt ajtók mögött tartott tanácskozásán vitatták meg ezt az eshetőséget, mert nem akarják, hogy váratlanul érje őket a menetrend felborulása.

A tárgyalások legkésőbb a jövő év elején összeomlanak, ha a brit kormány nem hajlandó az eddig ajánlott 20 milliárd eurónál több lelépési díjat fizetni – állította a brit alsóház pénzügyi bizottsága előtt Ivan Rogers, Nagy-Britannia korábbi uniós nagykövete, aki otthagyta a brit tárgyalódelegációt, mert nem értett egyet Theresa May kormányfő stratégiájával. Szerinte ez kereskedelmi háborúhoz vezethet a két fél között, és figyelmeztette a képviselőket, hogy a kilépés után Nagy-Britannia valószínűleg sokkal szűkebb hozzáférést kap az egységes európai piachoz, mint Kanada.

Újabb csapás a brit kormány számára e téren az is, hogy jól haladnak a szabadkereskedelmi tárgyalások az EU és Ausztrália, valamint Új-Zéland között. Cecilia Malmström kereskedelemért felelős biztos a héten tájékoztatta az Európai Parlamentet, hogy kezdődik az egyeztetés második szakasza, és az EU készen áll arra, hogy háromoldalú vagy külön szabadkereskedelmi megállapodást kössön a két országgal. „Az exportunk máris nagyobb ezekbe az országokba, mint Kanadába, és sokkal nagyobb is lehet” – hangsúlyozta. Nagy-Britannia abban reménykedett, hogy szorosabbra fűzheti kereskedelmi kapcsolatait a Nemzetközösség tagállamaival, az unióból való kilépésig azonban nem kezdhet tárgyalásokat egyetlen országgal sem, ami jelentős előnyt biztosít az EU-nak az ausztrál és új-zélandi piacon.

Közben a Brexit körüli bizonytalanságok egyre súlyosabban terhelik a brit gazdaságot. Az autóipari termelés ötödik hónapja csökken, szeptemberben 4,1 százalékkal. A hazai kereslet 14 százalékkal esett vissza, és az év első kilenc hónapjában 2,2 százalékkal kevesebb, összesen 1,6 millió autót gyártottak a szigetországban – tudatta csütörtöki közleményében az autógyártók és kereskedők szövetsége. „A Brexit napjaink legnagyobb kihívása, ennek ellenére még mindig semmit sem tudunk arról, milyen lesz a jövőbeli kapcsolatunk a legnagyobb kereskedelmi partnerünkkel. A szektor számára a lehető legrosszabb végkimenetel, ha megegyezés nélkül távozunk az EU-ból” – panaszkodott közleményében Mike Hawes, a szervezet vezetője.

A Brexit miatt gyengülő font felpörgette az inflációt, és ennek a hatását leginkább a kiskereskedelem érzi. A szektor forgalma októberben recessziós szintre, a 2009 eleji szintre esett vissza – derült ki a Brit Iparszövetség (CBI) csütörtökön nyilvánosságra hozott adataiból. A havi eladási mérleg mínusz 36 százalékra zuhant a kétéves csúcsot jelentő szeptemberi plusz 42-ről, a háromhavi átlag pedig mínusz 1-re plusz 18-ról. Az eredmény messze alulmúlja az elemzői várakozásokat, amelyek csak mérsékelt csökkenést jeleztek. A Reuters által megkérdezett közgazdászok több mint kétharmada úgy véli, hogy ezek után nem aktuális az alapkamat megemelése, pedig a piac eddig arra számított, hogy a Bank of England ezt már a jövő heti ülésén megteszi.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.