A z Európai Unió megkezdte a felkészülést arra az esetre, ha nem érnek el áttörést a Brexit-tárgyalásokon a decemberi csúcstalálkozóig, és nem kezdődhetnek meg az egyeztetések a majdani kereskedelmi kapcsolatokról a két fél között – értesült a Bloomberg négy különböző forrásból. A 27-ek képviselőinek szerdán zárt ajtók mögött tartott tanácskozásán vitatták meg ezt az eshetőséget, mert nem akarják, hogy váratlanul érje őket a menetrend felborulása.
A tárgyalások legkésőbb a jövő év elején összeomlanak, ha a brit kormány nem hajlandó az eddig ajánlott 20 milliárd eurónál több lelépési díjat fizetni – állította a brit alsóház pénzügyi bizottsága előtt Ivan Rogers, Nagy-Britannia korábbi uniós nagykövete, aki otthagyta a brit tárgyalódelegációt, mert nem értett egyet Theresa May kormányfő stratégiájával. Szerinte ez kereskedelmi háborúhoz vezethet a két fél között, és figyelmeztette a képviselőket, hogy a kilépés után Nagy-Britannia valószínűleg sokkal szűkebb hozzáférést kap az egységes európai piachoz, mint Kanada.
Újabb csapás a brit kormány számára e téren az is, hogy jól haladnak a szabadkereskedelmi tárgyalások az EU és Ausztrália, valamint Új-Zéland között. Cecilia Malmström kereskedelemért felelős biztos a héten tájékoztatta az Európai Parlamentet, hogy kezdődik az egyeztetés második szakasza, és az EU készen áll arra, hogy háromoldalú vagy külön szabadkereskedelmi megállapodást kössön a két országgal. „Az exportunk máris nagyobb ezekbe az országokba, mint Kanadába, és sokkal nagyobb is lehet” – hangsúlyozta. Nagy-Britannia abban reménykedett, hogy szorosabbra fűzheti kereskedelmi kapcsolatait a Nemzetközösség tagállamaival, az unióból való kilépésig azonban nem kezdhet tárgyalásokat egyetlen országgal sem, ami jelentős előnyt biztosít az EU-nak az ausztrál és új-zélandi piacon.
Közben a Brexit körüli bizonytalanságok egyre súlyosabban terhelik a brit gazdaságot. Az autóipari termelés ötödik hónapja csökken, szeptemberben 4,1 százalékkal. A hazai kereslet 14 százalékkal esett vissza, és az év első kilenc hónapjában 2,2 százalékkal kevesebb, összesen 1,6 millió autót gyártottak a szigetországban – tudatta csütörtöki közleményében az autógyártók és kereskedők szövetsége. „A Brexit napjaink legnagyobb kihívása, ennek ellenére még mindig semmit sem tudunk arról, milyen lesz a jövőbeli kapcsolatunk a legnagyobb kereskedelmi partnerünkkel. A szektor számára a lehető legrosszabb végkimenetel, ha megegyezés nélkül távozunk az EU-ból” – panaszkodott közleményében Mike Hawes, a szervezet vezetője.
A Brexit miatt gyengülő font felpörgette az inflációt, és ennek a hatását leginkább a kiskereskedelem érzi. A szektor forgalma októberben recessziós szintre, a 2009 eleji szintre esett vissza – derült ki a Brit Iparszövetség (CBI) csütörtökön nyilvánosságra hozott adataiból. A havi eladási mérleg mínusz 36 százalékra zuhant a kétéves csúcsot jelentő szeptemberi plusz 42-ről, a háromhavi átlag pedig mínusz 1-re plusz 18-ról. Az eredmény messze alulmúlja az elemzői várakozásokat, amelyek csak mérsékelt csökkenést jeleztek. A Reuters által megkérdezett közgazdászok több mint kétharmada úgy véli, hogy ezek után nem aktuális az alapkamat megemelése, pedig a piac eddig arra számított, hogy a Bank of England ezt már a jövő heti ülésén megteszi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.