Októberben – amellett, hogy 0,3 százalékponttal 2,2 százalékra csökkent az éves infláció , és január óta először mérséklődött gyorsan változó külső gazdasági hatásoktól megszűrt éves maginfláció – 0,2 százalékponttal 2,7 százalékra, estek az infláció mélyebben rejlő folyamatainak jelzésére szolgáló alapmutatók is – derül ki az MNB csütörtökön kiadott elemzéséből.
Az indirekt adóktól megtisztított maginfláció április óta először csökkent a múlt hónapban 0,3 százalékponttal 2,3 százalékosra, a keresletérzékeny termékek inflációja pedig március óta emelkedett, mielőtt októberben 0,2 százalékpont eséssel 1,8 százalékosra mérséklődött. A ritkán változó árú termékek inflációja is 0,3 százalékponttal csökkent 2,0 százalékosra.
Az inflációs alapfolyamatokat megragadó mutatók tehát 2 százalék körül alakulnak, amivel továbbra is érdemben elmaradnak a maginflációtól – összegezte a jegybank.
Az MNB elemzése szerint az infláció októberi mérséklődését az iparcikkek és az üzemanyagok árindexének csökkenése okozta, míg a volatilisebb, költségváltozásokra érzékenyebb élelmiszer- és energiaárak, illetve a keresletérzékeny termékek közel azonos mértékben hatottak az áremelkedés irányába.
Az iparcikkek szezonálisan igazított árai – a tartós és a nem tartós iparcikkeknél egyaránt – csökkentek az előző hónaphoz képest, amihez a bázishatások is hozzájárultak. A termékkör árazását a mérsékelt importárak árleszorító hatása, valamint a folyamatosan élénkülő belföldi kereslet kettős hatása alakítja – tette hozzá az MNB.
A feldolgozott élelmiszerek – szezonálisan igazított és adószűrt – árai szeptemberhez képest a korábbi hónapoknál lassabban emelkedtek, döntően a tej és a tejtermékek folytatódó áremelkedése nyomán. A nyers élelmiszerek drágulását pedig elsősorban a zöldségek okozták.
A piaci szolgáltatásoknál a tavalyinál alacsonyabb árdinamikát mért az MNB, amit főként az egészségügyi szolgáltatások, illetve a kábeltévé előfizetések árának alakulása magyaráz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.