Az FGSZ Földgázszállító Zrt. megvásárolja a
Zrt.-t (MGT) az államtól. Az ügyletről ellátásbiztonsági megfontolásra hivatkozva döntött a kormány a Magyar Közlöny szerint. A szerződéseket 2018. január 31-ig kell megkötni, az üzletág-átruházási megállapodás zárásának ideje pedig 2018. szeptember 30.
A közlöny szerint az eladásra az Európai Bizottsággal történt egyeztetés után kerül sor. A vételárban a magyar–szlovák földgázszállító rendszer építésére folyósított és szabályszerűen véglegesen auditált EEPR-támogatás nem jelenhet meg. (Mint lapunk egy korábbi cikkében írtuk: a 170 millió eurós beruházásból 30 millió euró volt az uniós támogatás, 21 millió eurót teremtett elő a projekt szlovákiai tagja, az Eustream és 119 milliót az MGT, alapvetően hitelből.) Az MGT üzletágának vételára így 34 milliárd forint, részvényeinek vételára pedig 11,966 milliárd forint. Az üzletág-átruházási megállapodás vételárából a megállapodás zárásáig teljes körűen előtörleszteni kell az MGT hiteleit.
Az FGSZ az MGT-től átvett munkavállalók munkaviszonyát az átvételtől számított egy éven belül rendes felmondással nem szüntetheti meg.
Az ügylettel az a kettősség szűnik meg, amelyben egymás mellett élt egy közel országos lefedettségű és egy egyvezetékes rendszer. Ráadásul az utóbbi feladatait a megállapodások eredményeként egy ideje már az FGSZ végzi, amely 2015-ben meg is vásárolta 1,3 milliárd forintért a partnere vecsési gázátadó pontját.
Mivel az MGT alig továbbít gázt, 2016-os árbevétele csak 50 millió forint volt, a vesztesége viszont 1,3 milliárd.
Emellé azonban évek óta kap az FGSZ-től is pénzt egy MEKH-rendelet alapján, azzal az indoklással, hogy a két társaság vezetékrendszere egységes tarifazónát képezzen a rendszerhasználók számára. Az MGT éves jelentésében e kiegyenlítő díjként 2015-ben 1,74 milliárd, 2016-ban 3,70 milliárd forint szerepel.
Az MGT vezetékének stratégiai előnye, hogy alternatív szállítási útvonalat kínálva javítja a hazai vevő tárgyalási pozícióját a külföldi gázeladókkal szemben. Ez az előnye akkor is megmarad, ha az FGSZ-é lesz. Korábban egyébként az FGSZ is készült a magyar–szlovák interkonnektor megépítésére, de letett róla, mert kiderült, hogy alig van kereslet a vezeték kapacitásaira. A stratégiai szempontból így is fontosnak ítélt beruházásra az MVM csoporton belül jött létre az MGT 2012-ben, majd több lépcsőben kizárólagos állami tulajdonná vált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.