BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína mentheti meg a francia atomipart

A vártnál szerényebb eredményeket hozott Emmanuel Macron elnök három­napos kínai látogatása. Hszi Csin-ping és Emmanuel Macron atomhulladék-feldolgozóról és Airbusokról is tárgyalt.

Kína hamarosan véglegesíti 184 Airbus SE A320-as gépre szóló megrendelését, és a közeljövőben A350-eseket és A380-asokat is el akarnak adni Pekingnek – jelentette be a francia államfő kollégájával, Hszi Csin-pinggel folytatott tárgyalásai után. Az üzlet listaáron több mint 18 milliárd dollárt ér a Reuters szerint. Az Airbus bejelentette azt is, hogy 2020-ra a jelenlegi havi négyről hat darabra emeli az A320-as modell gyártását tiencsini gyárában.

Hszi Csin-ping és Emmanuel Macron atomhulladék-feldolgozóról és Airbusokról is tárgyalt
Forrás: MTI/EPA/Hou Hvi Jung

Ugyancsak Macron látogatása alatt írták alá az emlékeztetőt az Areva atomcsoport által építendő atomhulladék-feldolgozóról. A 10 milliárd eurós beruházás fontos mentőöv lenne az Arevának, de a szerződést még nem véglegesítették. A francia atomipar a 2011-es fukusimai tragédia óta nehézségekkel küzd a nemzetközi kereslet visszaesése és a megújuló energiaforrások, valamint az olcsó földgáz jelentette verseny miatt. Az Arevát tavaly az állam kényszerült kisegíteni, mert az elmúlt évek veszteségei felemésztették a törzstőkéjét. „Garanciákat kaptunk a szerződésre, az aláírása tavasszal várható, és megmenti az iparágat” – mondta Pekingben újságíróknak Bruno le Maire francia pénzügyminiszter. Philippe Knoche, az Areva vezérigazgatója pedig reményét fejezte ki, hogy még az idén elkezdhetik az építést.

Macron Pekingben bejelentette azt is, hogy Kína a következő fél évben feloldja a francia marhahúsra 2001-ben, a kergermarhakór-járvány idején elrendelt embargót, és részt vett a JD.com kínai webáruházzal kötött megállapodás aláírásán is, amelynek alapján a cég 2 milliárd euró értékű francia termék értékesítését vállalta a következő két évben.

Macron nyolc hónappal hivatalba lépése után először járt Ázsiában, kínai látogatásának egyik legfontosabb célja a 30 milliárd eurós francia kereskedelmi deficit csökkentése volt.

Háromnapos útjára elkísérte a francia gazdasági élet jó néhány nagyágyúja, az Airbuson kívül a BNP Paribas, az AccordHotels, az EDF és a LWMH vezetője is.

A francia elnök egymásnak ellentmondó üzeneteket küldött Pekingben: kínai partnereinek megígérte Franciaország megnyitását a befektetéseik előtt, cserébe a virágzó kínai piacokhoz való nagyobb hozzáférésért, a pekingi francia közösség előtt mondott beszédében azonban arra figyelmeztetett, hogy Európának egységben kell megvédenie stratégiai fontosságú iparágait a külföldi felvásárlásoktól, ami elsősorban Kínára vonatkozik.

„Brüsszel reményei szerint idén meghatározó szakaszba jutnak majd a Kínával 2013-ban megkezdett tárgyalások egy befektetési megállapodásról – ezt Hans Dietmar Schweisgut, az EU Pekingben akkreditált nagykövete jelentette be szerdai sajtótájékoztatóján. – A befektetések védelme és a két piac kölcsönös, teljes megnyitása lenne a legjobb biztosíték arra, hogy az európai piac nemcsak most nyitott, hanem az marad a jövőben is.”

Alacsonyabb lett az infláció a vártnál

A várakozásoknál kissé lassabban, 1,8 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak decemberben az előző év azonos időszakához képest Kínában a no­vemberi 1,7 százalék után, ami messze elmarad a 3 százalékos inflációs céltól. Az elemzők 1,9 százalékos növekedést jeleztek előre. Az előző havihoz képest 0,3 százalékos volt az infláció. A termelői árak emelkedése 13 havi mélypontra lassult, mert a légszennyezettség csökkentését célzó kormányzati intézkedések visszafogták az ipari termelés bővülését, és ezzel mérsékelték a nyersanyagok iránti keresletet. A termelői árak éves összehasonlításban 4,9 százalékkal növekedtek a novemberi 5,8 százalék után; elemzők 4,8 százalékot vártak. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.