Néhány éve nem gondoltuk volna, hogy nulla szinten állhatnak a rövid futamidejű kamatok. Hogyan sikerült ezt elérni?
A monetáris tanács (MT) tavaly szeptember 19-én csökkentette az egynapos jegybanki betét kamatát –15 bázispontra, 75 milliárd forintban korlátozta a 3 hónapos betét elhelyezhető mennyiségét, valamint növelte a devizacsere-állományt és annak futamidejét. Így a kiszorított forintlikviditás 600 milliárd körül alakult a bankrendszerben. Ennek hatására egyéves futamidőig a diszkontkincstárjegy-hozamok, a bankközi hozamok és más pénzpiaci kamatok nulla szintre estek, majd itt maradtak.
Jelenleg inkább a hosszú hozamok leszorítására fókuszálnak, miközben sokan arra figyelmeztetnek, hogy a fejlett piacokon épp most indult az emelkedés.
Az MT megítélése szerint az inflációs cél fenntartható eléréséhez a laza monetáris kondíciók tartós fennmaradása szükséges. Ezért fontos számunkra, hogy ezek ne csak a hozamgörbe rövid, hanem a hosszú végén is érvényesüljenek. Azt vállaltuk, hogy a hosszú hozamgörbe relatív pozícióját javítjuk, azaz a hazai hosszú hozamok és az eurózóna, valamint a régiós hozamok közötti kamatfelárat – országkockázati prémium – alacsonyra csökkentjük, majd itt tartjuk.
Milyen eszközökkel lehet ezt megvalósítani?
A jegybank folyamatosan és transzparens módon kommunikálja a gazdasági szereplők felé, hogy a rövid pénzpiaci hozamok és az alapkamat tartós tartására kell felkészülni. Az alapkamat 2020 végéig, a jelenlegi BUBOR-szintek akár 2019 végéig fennmaradhatnak. Mindez a piaci várakozásokba beépülve csökkenti a hosszabb hozamokat is.
Ez nagyon merész kijelentésnek látszik.
Ezt a megjegyzést az elmúlt öt évben számos programunkkal kapcsolatban megkaptuk. Végül az eredmények valamennyi esetben az MT döntéseit igazolták.
Erre a hitelességre építve célunk továbbra is a 3 százalékos inflációs cél fenntartható elérése, ami előrejelzésünk szerint 2019 közepére várható.
Fontos az EKB-ra is figyelni. Az eurózónában az első kamatemelés időpontját a piac 2019. I. negyedévére árazza. Ugyanakkor a piac egyre „jobban vágyik” erre a lépésre, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a hosszú euróhozamok meredeken elindultak felfelé. 2017. december elejétől kezdve az 5 és a 10 éves eurózóna-állampapírhozamok eddig 40-50 bázispontot emelkedtek.
Az előretekintő iránymutatás mellett konkrét lépések is kellenek. Mi segíthet még?
A kamatfelár alacsonyan tartásában a kamatcseretenderek és egy célzott jelzáloglevél-vásárlási program is segít. Öt- és tízéves futamidőre kéthetente 50, negyedévente 300 milliárd, egy év alatt várhatóan 1200 milliárd forintnyi kedvező árú kamatcserét adunk, aminek segítségével a bankok állampapírt vásárolhatnak vagy fix kamatozású vállalati és háztartási hiteleket nyújthatnak. A hozamleszorító hatás tehát az állampapír- vagy a hitelkamatok esetén érvényesül. A jelzáloglevél-vásárlási program során eddig 74 milliárd forint értékű papírt vásároltunk, s már most elértük, hogy az állampapírhozamok alá csökkentek a jelzáloglevél-hozamok. Folytatni fogjuk a vásárlásokat, de a bankközi piac helyett már csak a tőzsdén keresztül. A megvett jelzáloglevelekkel likviditás keletkezik, amit megint az állampapír- vagy a hitelpiacon lehet elkölteni. Sőt a bankok a következő fél évben új jelzáloglevél-kibocsátásokat hajtanak végre, ezáltal egyre több és kamatozását tekintve egyre hosszabb távra fixált lakáshitelt finanszírozhatnak.
Minden piaci szereplő a kamatcsereügyletről beszél, túl vagyunk két tenderen. Mik a tapasztalatok?
Amikor egy új jegybanki program részletei nyilvánosságra kerülnek, a piac előre lejátssza a várható hatásokat. Az 5 és a 10 éves magyar állampapírhozamok 2017 közepéhez képest 70, illetve 110 bázisponttal csökkentek 2018 januárjáig. A 10 éves hozam 2 százalék alá is került. Egyrészt az első januári tenderig a piac már előre beárazta a kamatcsereprogram várható hatását. Másrészt viszont felépült egy jelentős spekulatív pozíció, ami azt feltételezte, hogy az MNB hajlandó akár a bejelentettnél több kamatcsereügyletet megkötni azért, hogy a hosszú hozamokat mesterségesen ilyen alacsony szinten tartsa.
Miközben – mint már említettük – az eurózóna hosszú hozamai elindultak meredeken felfelé.
Ez is növelte a spekulációt. Kezdett kialakulni egy negatív spirál: a piac egyre több kamatcserét kért az alacsony hozamszint fennmaradásáért, de ha több kamatcserét adsz kedvező áron a piacnak, utána még többet kér és soha nem lesz vége. Az már látszik, hogy a 2 százalék alatti 10 éves hozam ebből a spekulációs túlreagálásból adódott. Amikor a piacban tudatosult, hogy nem adunk a korábban bejelentettnél több kamatcsereügyletet, a hazai hozamok a fejlett kötvénypiaci hozamok emelkedését beérve, 40-50 bázisponttal korrigálódtak.
De a feltételekbe is belenyúltak.
Az első aukció versenyző ajánlatai a jelentős túlkereslet miatt nagyon közel kerültek a piaci szinthez, azaz nem volt érdemi kamattranszfer, noha mi a kedvező árral akartuk a transzmissziót elérni. Ezért váltottunk a verseny nélküli fix tenderre. Ezzel teljesen kizárjuk a spekulációt, ma már nincs bizonytalanság a rendszerben: az MNB nem emeli meg a kamatcsere összesített keretét, programszerű működtetést tart fenn, az ár pedig fix.
Akkor most hogy állunk?
Sohasem voltunk még ilyen közel az eurózónás hozamokhoz, ez nagy dolog. A különbség a 10 éves állampapírok esetén is csupán 170 bázispont, míg 2017 elején 300, 2010 elején 500 bázispont volt.
Külön figyelemre méltó, hogy a lengyelek nem tudtak ilyen mértékben javítani a relatív pozíciójukon, miközben a csehek egy alacsony szintről inkább rontottak. Végül most, amikor a fejlett piaci hozamok gyorsan nőnek, az MNB piaci jelenléte fontos stabilizáló erő, a hazai kamatok emelkedését lassíthatjuk, és így a kamatfelárak alacsonyan maradhatnak.
Nem túl költségesek ezek az új programok?
Egy program mérlegelésekor a költségeit össze kell vetni az előnyökkel. Sosem voltak ilyen alacsonyak a kamatok. Jó lenne, ha ennek hatásait minden gazdasági szereplő – állam, vállalatok, lakosság – minél tovább élvezhetné.
Egy gazdaságnak előny, ha a finanszírozása minél hosszabb távon fix, alacsony kamatok mellett valósul meg.
Németországban, Dániában vagy épp Csehországban 80 százalék feletti a fix kamatozású lakáshitelek aránya. Nálunk ez az arány most érte el az 50 százalékot, tehát a finanszírozási struktúránk kevésbé versenyképes. A fix hitelek elterjedése pénzügyi stabilitási és monetáris politikai szempontból is fontos. A devizahitelezésnél az árfolyamkockázati kitettség jelentősen befolyásolta a monetáris politika manőverezőképességét. Szerencsére ez már a múlté. Ugyanakkor a változó kamatozás és így a kamatkockázat felépülése pénzügyi stabilitási veszélyeket hordoz, ami szintén korlátozhatja a monetáris politika mozgásterét. A fix kamatozás tehát versenyképességi, pénzügyi stabilitási és monetáris politikai szempontból is előnyöket tartogat, ami mellett eltörpülnek a költségek.
Szóba jöhet a fennálló változó kamatozású hitelek átalakítása? A devizahitelek forintosításakor változó kamatozású kölcsönöket kaptak az ügyfelek, ami kockázatos lehet.
A fix és a változó arányának először az új lakáshiteleknél kell megváltoznia. A fennálló állomány esetén felmerül a hitelkiváltás és a bankváltás kérdése, ez sokkal összetettebb, számos költség és akadály van – egy átlagos lakáshitel esetén a bankváltás elérheti a 250-300 ezer forintot. Ez evolutív folyamat, szeretnénk, hogy az új hiteleknél, majd a meglévőknél is növekedjen a fix arány. Ehhez szükség van a bankok orientáló szerepére, hiszen kérdés, miként beszélik rá egy változó helyett fix termékre az ügyfeleket. E tekintetben a minősített fogyasztóbarát lakáshitel elterjedése nagyon fontos előrelépés lehet.
Sokan úgy vélik, a túl laza monetáris kondíciókkal a jegybank túlhevíti a gazdaságot.
Az infláció 2 százalék körüli, jóval alacsonyabb, mint a jegybanki cél. A folyó fizetési mérlegben többletünk van – ez nem jellemző a túlhevített gazdaságokra. Megszületett ugyan a hitelezési fordulat mind a lakossági, mind a vállalati szegmensben, ám a dinamika nem mutat túlzott gyorsulást. Reálértéken az ingatlanárak is most közelítenek a válság előtti szinthez. Természetesen vannak részpiacok, mint a budapesti lakáspiac, ahol a két számjegyű ingatlanár-növekedés stabilitási szempontból kiemelt figyelmet érdemel. A növekedés azonban itt is jellemzően néhány kerületre összpontosul, ahol sokszor az erős spekulációs kereslet hajtja az árakat.
Gyakori bírálat, hogy a jegybank képtelen elérni az inflációs célját. Most sem egyértelmű, hogy ez sikerülhet.
2016-tól folyamatosan emelkedik az infláció, s ma már stabilan, némileg 2 százalék fölött, a toleranciasáv alsó felében alakul, ami sikernek tekinthető. Még nem értük el azonban a célszintet. 2019 közepére elérjük, de még nem vagyunk ott, ezért van szükség a tartósan laza monetáris kondíciókra.
A másik oldaltól, a gyorsabb inflációtól nem kell félni? Hiszen nagy bérnyomás van.
Sok „védelmi vonalunk” van, ami segítheti, hogy a bérnövekedés költségoldalról ne jelenjen meg fogyasztói áremelkedésben. A béremelés költségemelő hatását a munkáltatói hozzájárulás folyamatos csökkentése mérsékli. Fontos a társasági adó 9 százalékra való csökkentése is, ami az alacsony bérhányaddal kombinálva ugyancsak gyengíti a bérek és az infláció közötti összefüggést, nem is beszélve a fehéredés hatásáról. A környező országokban az ilyen „védelmi vonalak” jóval gyengébbek, ezért ott a béremelkedés hamarabb megjelenhet az inflációban. „Védelmi vonalra” természetesen hosszabb távon is szükségünk van, aminek már a vállalati termelékenység és versenyképesség növekedéséből kell származnia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.