BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ez a két legnagyobb kihívás idén a cégeknek

A munkaerőhiány után az online számlázás a második legnagyobb kihívás a Magyarországon működő nemzetközi cégeknek 2018-ban – derül ki a WTS Klient év elején végzett kutatásából.

A WTS Klient több mint 100, a cégcsoporttal együttműködő, Magyarországon tevékenykedő nemzetközi cég pénzügyi szakemberét kérdezte meg arról, hogy mely adózási, jogi és számviteli témák jelentenek nekik 2018-ban leginkább kihívást.

A nemzetközi cégek kihívásai 2018- ban Magyarországon című tanulmányban közzétett eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy idén a megfelelő munkaerő hiánya a legnagyobb kihívás a nemzetközi cégeknek, de a vezetők komoly kihívásként tekintenek az online számlázás július 1-jei bevezetésére is.

Forrás: AFP

Fókuszban a bevétel növelése

A gyártó, szolgáltató és kereskedelmi szektort közel azonos arányban képviselő cégek többsége a bevételnövekedést jelölte meg legfontosabb 2018-as üzleti célként. Az összes válasz több mint egyharmada (36 százalék) irányult erre, ugyanakkor szorosan kapcsolódik ehhez a célhoz a második legtöbbet említett létszámnövelés (21 százalék), valamint a negyedikként rangsorolt kapacitásnövelés (13 százalék) is.

A célok eléréséhez a kutatásban részt vevő cégek mintegy kétharmada tervez idén változást adózási folyamataiban, számviteli, illetve bérszámfejtési rendszereiben.

Ezek közül a változtatások közül kiemelkedik az adóoptimalizálás – például a kutatás-fejlesztési költségek adóalapból történő levonása, – amelyet a változást tervezők több mint egyharmada (35 százalék) jelölt meg, illetve a válaszok egynegyedét (24 százalék) kitevő IFRS átállás. Tervezett változtatásként nevezte meg sok cég a július 1-jétől kötelező online adatszolgáltatást (19 százalék), és szintén jelentős súllyal szerepelt a válaszok között a béroptimalizálás és cafeteria-rendszer megújítása (14 százalék).

„Nincs megfelelő mennyiségű szakképzett és nyelvismerettel rendelkező munkaerő”

Arra kérdésre, hogy milyen kihívásokkal szembesültek a kitűzött célokkal és a tervezett változtatásokkal kapcsolatban, a válaszadók legnagyobb része a megfelelő munkaerő hiányát jelölte meg. Ebbe a kategóriába sorolható az összes válasz több mint egyharmada (34 százalék), a második helyre az online számlázás került 18 százalékkal. Kihívásként jelölték meg a válaszadók még a piaci versenyt és a konkurenciát (15 százalék), az árfolyamkockázatot (11 százalék), az IFRS-t (10 százalék), a transzferárazást (8 százalék), illetve az új telephely létesítésének kérdését is (4 százalék).

Ezzel összhangban a céljaik elérésének útjában álló akadályok között is sokan említették a munkaerőhiányt (18 százalék) és az IFRS-átállást (12 százalék). A kutatás szerint a legnagyobb akadálynak (34 százalék) azonban mégis az bizonyul, hogy az amúgy is komplex magyar adórendszer folyamatosan változik, ezzel a folyamatos adó- és jogszabályváltozással pedig nagyon nehéz lépést tartani, illetve annak megfelelni. Ettől nem teljesen függetlenül az adózással kapcsolatos adminisztráció terhe is sokaknak (26 százalék) jelent akadályt.

Forrás: Shutterstock

A tanácsadó cégek főleg az online számlázásban segíthetnek

Az, hogy az üzleti célok elérésében az adó- és jogszabályok folyamatos változása és az adminisztráció terhe a két legnagyobb akadály, szorosan összefügg azzal, hogy a WTS Klienttel együttműködő vállalatok szerint egy tanácsadó cég leginkább a naprakész szakmai tájékozottság és tudás révén tud segíteni, vagyis céljaik elérésében közreműködni.

Arra a kérdésre, hogy a nemzetközi cégek kihívásai között melyik az, amelynek leküzdésében egy tanácsadó cég leginkább képes segíteni, a legtöbben az online számlázást jelölték meg, a válaszok közel egynegyede erre irányult. Majdnem ugyanennyi válasz érkezett a transzferár aktualizálására (22 százalék), illetve az adóoptimalizálásra (19 százalék).

Ezek a válaszok is megerősítettek minket abban, hogy az adójellegű kérdéseket nem lehet az országhatárokon belül kezelni. Egy átfogó adótervezés vagy egy német tulajdonú cég magyarországi online számlázásának előkészítése nemzetközi tapasztalatokat igényel

– értékelte a kutatást Lambert Zoltán, a WTS Klient ügyvezető partnere.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.