A brit üzleti vállalkozások érdekképviseletét ellátó legnagyobb szerveződés szerint nem egészen kilenc hónappal a brit EU-tagság jövő márciusban esedékes megszűnése előtt a vállalati szektor nincs sokkal közelebb a számára elengedhetetlen válaszok megismeréséhez, mint a kilépésről döntő két évvel ezelőtti népszavazás napján.
Nagy-Britanniában 2016 júniusában tartottak referendumot az EU-tagságról, és a résztvevők szűk, 51,9 százalékos többsége a kilépésre voksolt.
A kamarai szövetség keddi állásfoglalásában 23 olyan területet sorol fel, amelyekről sürgősen egyértelmű válaszokat követel. Ezek közé tartozik az EU-val folytatandó majdani kereskedelem vámszabályozása, az, hogy mozgatható-e majd a vállalati munkaerő a nagy-britanniai és az európai részlegek között a jelenlegi feltételekkel, az importtermékek utáni áfa-fizetési kötelezettségek kérdése, vagy az, hogy a szolgáltató cégeknek a Brexit után mindegyik olyan EU-tagállamban külön be kell-e jegyeztetniük magukat, ahol ügyfeleik vannak.
A kamarai szervezet hangsúlyozza, hogy a 23 terület közül eddig mindössze kettőben – a Nagy-Britanniában élő külföldi EU-állampolgárok jogosultságainak további garantálásában, illetve az ipari szabványok jövőbeni rendszerében – történt korlátozott haladás, a többi 21 kérdésre semmiféle válasz nincs.
A kereskedelmi kamarák szövetsége keddi állásfoglalásában arra figyelmezteti a brit kormányt, hogy ebben a helyzetben
sok brit vállalat most már készenléti tervezésbe fogott, vagy éppen az eddig Nagy-Britanniában tervezett beruházásainak alternatív helyszíneit keresi.
A BCC felhívása szerint eljött az ideje, hogy a politikusok felhagyjanak kicsinyes civakodásaikkal, és a nemzetgazdasági érdekeket helyezzék előtérbe.
A brit kormány címére egymás után érkeznek a hasonló figyelmeztetések a brit ipari szektor legnagyobb vállalatai részéről is.
A minap a Siemens német ipari konglomerátum 15 ezer alkalmazottat foglalkoztató nagy-britanniai érdekeltségének vezérigazgatója, Jürgen Maier a BBC-nek nyilatkozva úgy fogalmazott: ha a Brexit „jelentős súrlódásokat” okoz a cég által Nagy-Britannia és a kontinens között szállított óriási mennyiségű részegység határforgalmában, és ez komoly költségnövekedéssel jár, ezt a cég „a nagy-britanniai beruházások elleni érvnek” tekintené.
Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium néhány napja közölte, hogy kérdésessé válna további jelenléte a brit gazdaságban, ha Nagy-Britannia a jövőbeni kapcsolatrendszer feltételeiről szóló megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból.
Az Airbus 25 nagy-britanniai telephelyétől közvetve vagy közvetlenül 100 ezer brit munkahely függ.
A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap közzétett féléves beszámolója szerint a tavalyi azonos időszakhoz képest csaknem 50 százalékkal zuhant a brit autóiparban végrehajtott beruházások értéke az idei év első felében, mindenekelőtt a brit EU-tagság megszűnésének folyamatát övező bizonytalanságok miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.