Súlyos hitelezési aggodalmak övezik a kínai Egy övezet – egy út kezdeményezést (Belt and Road Initiative – BRI, korábban Új selyemút). A világ egyik legambiciózusabb infrastrukturális programja Hszi Csin-ping kínai államfő szerint a globalizáció aranykorát hozza el Dél- és Belső-Ázsiának, ám az érintett országok közül jó néhány igen kellemetlen helyzetbe került a hatalmas kínai hitelek miatt.
A BRI üzleti modellje szerint a kínai kormány az állami bankokon keresztül nyújt hitelt annak az országnak, ahol a BRI-projektet megvalósítják, majd kínai cégek főleg kínai nyersanyagokból elvégzik a munkát. Az a probléma, hogy a távol-keleti ország által letárgyalt hitelösszeg gyakran meghaladja az ország finanszírozási képességét, illetve az, hogy a hitel összege irreálisan magas a projekt értékéhez képest.
A problémák egy része gyakorlatilag bele van kódolva a BRI rendszerébe.
Több állam, amelyet Kína kiválasztott az együttműködésre, a legkockázatosabbak között van.
A OECD listáján a 7-es a legkockázatosabb besorolás, a BRI-államok átlagos pontszáma 5,2, míg a fejlődő piacoké a Financial Times becslése szerint csak 3,5 pont. Pakisztán illusztris példája a jelenségnek: az ország nemrég kért IMF-segítséget, mert a kínai importszámla és az adósságszolgálat kritikus hiányt okozott a külföldi devizatartalékokban. Kambodzsában az ország külkereskedelmi hiánya elérte a GDP 10 százalékát a nyersanyagimport miatt. Montenegrónak a Moody’s rontotta az adósbesorolását, miután Kínától vett fel kölcsönt. Kuala Lumpur csak azért nem küzd nehézséggel, mert az új kormányfő felfüggesztette a 23 milliárd dollárnyi kínai hitel törlesztését, és átnézeti az általa „egyenlőtlen megállapodásnak” titulált hitelszerződést.
Srí Lanka a BRI okozta problémák állatorvosi lova – közölte lapunkkal Matura Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem Kína-kutatója.
A kínaiak hitelből autópályákat, repülőteret és kikötőt is építenek, ám az állam annyira megszenvedte a törlesztést, hogy a becslések szerint idén az ország GDP-jének 80 százalékát kellene adósságszolgálatra fordítani
úgy, hogy a stratégiai fontosságú Hambantota kikötőjét már át is adták a kínaiaknak. A szakértő szerint jellemző, hogy a kínaiak korrupcióval segítik a hiteltárgyalásokat, a helyi politikusok pedig szeretnének választásokat nyerni az infrastrukturális beruházásokkal. Matura úgy véli: a nem átgondolt szerződésekkel évtizedekre adósságspirálba taszítják az érintett országokat.
Az adósságprobléma persze nem általános jelenség, az RWR Advisory kutatása szerint a világon futó 1814 BRI-projekt nagyjából 15 százaléka, 270 számít problémásnak, ami a program összköltségének 32 százalékát teszi ki. Felvetődik azonban a kérdés: nem változtat-e Kína a hitelpolitikáján, ha több államnak súlyos nehézségeket okoz a finanszírozás. Matura szerint az igazi kérdés az, hogy mi Kína célja a BRI-vel. Ha valóban pénzügyi és infrastrukturális jellegűek a beruházások, akkor átgondoltabb stratégia kell. Ha viszont Kína csak saját geopolitikai befolyását akarja növelni, akkor kényelmes, ha magához láncol több országot.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.