Eredményes évet zárt tavaly az élelmiszeripar – jelentette ki Zsigó Róbert, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára egy konferencián. Az ágazat fontosságát érzékeltetve elmondta, hogy a nemzetgazdasági kibocsátás fele a feldolgozóiparhoz kapcsolódik, ezen belül pedig az élelmiszeripar a maga 3232 milliárdos kibocsátásával egymaga a második legnagyobb értéket, 13 százalékot biztosított a tizenkét feldolgozóipari ágazat között. 2014 óta megközelítőleg 230 milliárd forint támogatás áramlott az élelmiszeripari szektorba hazai és EU-s forrásból. Ez ösztönzőleg hatott a beruházásokra is, amelyekre az Agrárgazdasági Kutató Intézet felmérése szerint 90 milliárd forintot fordítottak 2014 és 2017 között.
A magyar élelmiszeriparban évről évre növekszik a feldolgozottság mértéke is, köszönhetően a hazai vállalkozások fejlesztéseinek és a kormány stratégiájának
– jelentette ki az államtitkár. Magyarország az EU-28-on belül termelési értékben 16., a V4-ek között a harmadik helyet foglalja el, 2015-höz képest 3 százalékos növekedést ért el. Zsigó Róbert szerint az élelmiszeripar fejlődését segíti, hogy az élelmiszerek minőségének emelése, a vásárlói tudatosság fejlesztése és a hatósági tevékenység hatékonyságának növelése érdekében tavaly júliusban egy húszpontos akciótervet fogadtak el. Ennek – a Magyar Élelmiszerkönyv minőségi előírásainak szigorítása mellett – a legfontosabb célkitűzése, hogy a magyar fogyasztók biztonságos, jó minőségű, az egészség megőrzését támogató élelmiszerekhez jussanak hozzá, és ezek minél nagyobb részét a magyar élelmiszeripar állítsa elő a magyar mezőgazdaság által megtermelt alapanyagokból.
A tárca adatai szerint egyes termékcsoportok esetében kialakult, másoknál pedig tovább bővül a helyi termékek kiskereskedelmi értékesítése. Ezt a fenntarthatóság, a rövidebb ellátási lánc ökológiai szempontjai és a fogyasztók növekvő tudatossága, magasabb igényei is ösztönzik.
Magyarországon hárommillióan vásároltak már online, és közülük egymillióan élelmiszert is vettek
– mondta el Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Az online élelmiszer-kereskedelem a magyar kereskedelem legdinamikusabb területe: 2017-ben 22,5 százalékkal növekedett, és ez az ütem várhatóan tartós marad. Egy átlagos online élelmiszer-vásárlás értéke duplája a bolti vásárlásénak. Az online élelmiszer-vásárlók döntően kisgyermekesek, de sok a nyugdíjas is. A növekedés gátja most az erőforráshiány, elsősorban a kiszállítással foglalkozók megtalálása és megtartása a fő gond.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.