Boeing, a világ legnagyobb légi közlekedési vállalata bejelentette, hogy befejezte az első repülő autó tesztelését Washington DC-n kívül, egy kis repülőtéren – közölte a CNN. A repülés kevesebb mint egy percig tartott, a fedélzetén senki nem utazott és nem is volt konkrét úti célja,
az első tesztrepülés alatt a jármű egy kifutópálya felett lebegett.
A repülő autónak, vagy repülő taxinak is hívott járművet a cég Boeing NeXt nevű divíziója fejlesztette ki. A repülő prototípusa 9 méter hosszú és 8,5 méter széles, elektromos meghajtású, a hatótávja 80 kilométer.
Ez volt az első olyan repülés, amikor egy véglegesnek szánt típussal tesztelték le a szerkezetet. A repülő taxit eredetileg nem a Boeing fejlesztette, az USA védelmi minisztériumának kutatásokért felelős részlege, a DARPA készítette az Aurora Flight Sciences nevű céggel közösen. A tervekben azonban a Boeing is látott fantáziát, ezért felvásárolták az Aurorát.
Cyrus Sigari, a városi légi fuvarozó cégek egyik ismert befektetője tavaly egy eVTOL (azon elektromos eszközök rövidítése, melyek képesek függőleges fel- és leszállásra) konferenciát szervezett Bentonville-ben. A befektető a CNN Businessnek azt mondta, hogy a Boeing kezdeményezése egy új fajta termelési modell előtt nyithatja ki a kapukat, és a közlekedést pedig teljes egészében átformálhatja.
Eric Bartsch, a VerdeGo Aero személyi légi jármű gyártó cég vezérigazgatója elmondta, hogy az eVTOL technológia az elektromos meghajtású eszközök, így a drónok gyártását is befolyásolni fogja.
Visszatérünk az innováció aranykorába, amikor az emberek új dolgokat próbálnak ki
– nyilatkozta Bartsch. Becslése szerint legfeljebb 10 olyan cég lehet, amely képes lesz az új technológia alkalmazására.
A Boeing és a kihívói között, mint például az Airbus esetében is folyamatos verseny folyik az egy helyben fel- és leszállásra képes elektromos repül kifejlesztése terén. Hasonló koncepción dolgozik a Daimler járműgyártó vállalat, a Bell Company, amely az amerikai hadseregnek készít helikoptereket, vagy az Uber is, amely szintén közvetlenül az amerikai hadsereggel dolgozik a projekten, és 2020-ra már levegőbe küldenék az első prototípust. Mindemellett az Uber 2023-ra tervezi a légi taxik bevezetéséit is.
A Boeing egyetlen év alatt jutott el a koncepciótól a működő prototípusig, a vállalat pedig úgy véli, hogy a repülő autók képesek lesznek forradalmasítani a közlekedést. A koncepció megvalósítására már több szilícium-völgyi cég is bejelentkezett: az A3 nevű vállalat Vahana elnevezésű önvezető repülő autója azonban már tavaly túlesett az első sikeres tesztrepülésen.
Larry Page, a Google egyik alapítója Kitty Hawk néven repülő autók megépítését jelentette be még 2017-ben. Az eszközt le is tesztelték, azonban még méretét tekintve egyelőre az egyik legkisebb eszközről van szó. Ugyancsak Page kezdett el befektetni 2018-ban az Opener nevű cég BlackFly névre hallgató jármű fejlesztésébe, melynek az utasfülkéjében jelenleg szintén csak egy ember fér el.
Egyelőre nem teljesen egyértelmű, hogy a vállalatok által meghatározott határidőket tartani tudják-e: a Boeing például 2020 elejére akarja időzíteni az értékesítést. Mindenesetre a járművek forgalomba állításához számos közlekedési kérdést és szabályozást is tisztázni kell majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.