Magyarország kedvelt célpontja lehet a külföldi vállalatoknak. Azonban minden előny mellett, amit az új technológia, a magasabb bérek jelentenek, megvan a veszélye annak is, hogy a képzett munkaerőt az alacsonyabb bért fizető hazai vállalkozásoktól vonják el az új beruházások.
Ugyanakkor a magyar kisvállalkozások azon képzett munkaerőt kötik le, amikre a külföldi vállalatoknak szüksége lehet. Ennek szabályozása, bizonyos fokú egyensúly megteremtése eddig még megoldatlan.
Az Állami Számvevőszék csütörtökön közzétett elemzésében 2010 és 2017 között lezajlott munkahelyteremtési folyamat alakulását szemléltette. A kormány 2010-ben azt a célt tűzte ki a Nemzeti Együttműködési Programban, hogy 2020-ig egy millió új munkahelyet kell létrehozni – akkoriban 3,7 millió volt a foglalkoztatottak száma, míg napjainkban már több mint 4,5 millió.
Az összes álláshelyhez viszonyítva a legtöbb betöltetlen állás a feldolgozóiparban volt (22,9 ezer fő), ami 7,6 ezerrel volt több, mint 2016. végén.
– áll az ÁSZ jelentésében. A KSH adatai szerint azonban ez a hiány nem okoz különösebb problémát, hiszen az ipari termelés folyamatosan bővül.
A további munkahelyteremtés egyik legfontosabb ösztönzőjeként a külföldi befektetéseket említi az ÁSZ jelentése, melyek termékminőség javulást és magasabb jövedelmeket hozhatnak magukkal. Egyúttal a versenyképességünk is javul. A kis- és középvállalkozások helyzetének javítását is célként határozza meg.
Mintegy 200-250 ezer ember hiányzik a munkaerőpiacról, ami nagyban akadályozza a hazai vállalkozások beruházásait. Ennek ellenére a magyar gazdaság jól teljesít, és ha a hiány kezelésének lendülete fennmarad, ezen a téren nem is lesz probléma – írta korábban a Világgazdaság.
A hazai költségvetési forrásokat összegezve megállapítható, hogy az elemzett időszakban a költségvetésből a befektetésösztönzésre összesen 185,3 milliárd forintot fordítottak a „beruházásösztönzési célelőirányzatból” és 46,3 milliárd forintot a Munkaerőpiaci illetve a Nemzeti Foglalkoztatási Alapból.
Mindezt úgy ítéli meg a hivatal, hogy
a kitűzött célok kevesebb állami támogatással is tarthatók lehetnek.
Ez alapján – mutat rá az ÁSZ – „tere van annak, hogy a költségvetési és uniós támogatásokat a kormányzat a növekedési célokat hatékonyabban szolgáló eszközzé alakítsa át. A fenntartható, kiegyensúlyozott növekedés érdekében hatékonyabb, tudatosabb, szelektív támogatási politika kialakítására van szükség.”
Arra nem tér ki egyértelműen a jelentés, hogy a támogatásokat igénybe vevő cégek vállalásairól miért nem készültek összegző elemzések, kimutatások, így nem egyértelmű, hogy pontosan, a pályázati feltételeknek megfelelően használták-e fel a támogatásokat.
Égetőbb kérdés, hogy a feldolgozóiparban és más területeken keletkezett munkaerőhiányt milyen módon lehetne csökkenteni. A probléma 2015-ben már látható volt, azóta pedig továbbra is jönnek létre olyan munkahelyek, amikre nem biztos, hogy találnak az adott régióban megfelelően képzett munkaerőt.
Arról nincsenek pontos adatok, hogy a munkaerőhiánnyal küzdő ágazatokban pontosan hány állás maradt betöltetlen, mert a munkaadóknak nincs törvényi kötelezettségük beszámolni erről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.