BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiányos tájékoztatás miatt is büntettet tízmilliókra az MNB

Az MNB 20 millió forint felügyeleti és 15 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 35 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az OVB biztosításközvetítői tevékenységének vizsgálata nyomán, egyebek közt a többes ügynök által az egyes ügyfélszerződések megkötését megelőző hiányos tájékoztatás, a közvetítői alvállalkozók oktatási nyilvántartásának pontatlanságai miatt – olvasható az MNB közleményében.

A Magyar Nemzeti Bank hivatalból indított célvizsgálatot folytatott a budapesti OVB Vermögersberatung Általános Biztosítási és Pénzügyi Szolgáltató Kft.-nél (OVB) a biztosításközvetítői tevékenységét érintően.

Az MNB megállapította, hogy a többes ügynök egyes esetekben nem teljeskörűen tájékoztatta ügyfeleit arról, hogy mekkora veszteséget jelent számukra a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosításaik idő előtti – a tartam végét, lejáratát jóval megelőző időpontban történő – visszavásárlása (vagy a további díjfizetés megszüntetése), s ezzel együtt egy új életbiztosítási szerződés megkötésének kezdeti költsége.

Fotó: Reviczky Zsolt

Hiányosnak bizonyult a többes ügynöknek a közvetítői alvállalkozók oktatásáról és továbbképzéséről vezetett nyilvántartása, amely nem volt szinkronizálva a szerződésekről és az azokat közvetítő személyekről vezetett nyilvántartással. Több biztosítási szerződés esetében így kérdéses, hogy az azokat forgalmazó közvetítői alvállalkozók (naprakész, pontos ismeretek birtokában) jogosultak voltak-e az adott termékek értékesítésére. Eltérést tapasztalt az MNB az OVB adatszolgáltatása, illetve a számviteli nyilvántartásokban szereplő adatok közt is. Nem volt megfelelő a többes ügynök összeférhetetlenségi szabályzata, valamint az ösztönzők vonatkozásában végzett átfogó elemzése sem.

Igényfelmérési kötelezettségét az OVB több alkalommal nem a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban teljesítette. Ügyfeleit emellett nem az előírásoknak megfelelően tájékoztatta többes ügynöki jogállásáról, illetve több esetben nem igazolta, hogy arról információt adott volna át ügyfelének. Hiányos volt a biztosításközvetítő panaszkezelési szabályzata, és panaszkezelési nyilvántartását sem maradéktalanul az irányadó szabályok szerint vezette. Egyes ügyfelek nem kaptak teljes körű választ megkereséseikre, s az OVB több esetben sem igazolta, hogy postázta volna-e a panaszaikra küldött válaszlevelet, jegyzőkönyvet.

Mindezek miatt az MNB 20 millió forint felügyeleti és 15 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a többes ügynökre, s határidő kitűzésével kötelezte a feltárt jogsértések kijavítására.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.