A hatóságok a schengeni külső határszakaszon fokozott ellenőrzést végeznek a tehergépjárműveknél, ami a jogkövető magyar fuvarozó vállalkozások versenyképességét is védi. Az útdíjat elkerülő, és így a hazai árak alatt dolgozó román, bolgár és ukrán fuvarozókat feltartóztatják, amíg útdíjtartozásukat nem rendezik. A NiT Hungary évek óta szorgalmazza a külföldiek útdíjfizetésének fokozott ellenőrzését és a magyarországi elmaradt útdíjak hatékonyabb beszedését.
November elejétől jelentősek megnőttek a teherforgalmi várakozási idők, elsősorban a román – magyar határátkelőkön. A megnövekedett járműforgalom és a szűkös áteresztő-kapacitások mellett a várakozási idők növekedésének vélhető oka, hogy a hatósági ellenőrzés kiterjed a külföldi tehergépjárművek útdíj-hátralékainak ellenőrzésére is. Azokat a járműveket, melyek üzembentartói a NÚSZ nyilvántartásai szerint díjhátralékkal rendelkeznek, mindaddig feltartóztatják, amíg nem rendezik a tartozásukat.
Az intézkedés megszüntetheti azt a versenyelőnyt, melyet azok a külföldi fuvarozók élveznek, akik nem tesznek eleget magyarországi útdíjfizetési kötelezettségüknek. Ilyen értelemben az útdíjfizetés szigorú ellenőrzése, a hátralékok, tartozások beszedése és az úthasználó által bejelentett jármű-emissziós adatok ellenőrzése összecseng azokkal a piacvédelmi törekvésekkel, melyekre a NiT Hungary évek óta rendkívüli hangsúlyt fektet érdekvédelmi tevékenysége során. „Az útdíjat elkerülő nemzetközi fuvarozó vállalkozások a hazai árak alatt tudnak dolgozni, ami komolyan károsítja a magyar vállalkozások versenyképességét.
A NÚSZ szakembere egy korábbi konferencián például elmondta, hogy az elmúlt időszakban mintegy 30 %-kal növekedett a jogosulatlan úthasználat a HU-GO rendszerben, kiemelten a román, lengyel és bolgár úthasználók körében.
Az útdíj jelentős tétel egy fuvarozó vállalkozás díjában, így abban bízunk, hogy a mostani ellenőrzési akciók megállítják ezt a folyamatot, és jogkövető magatartásra kényszeríti a külföldi vállalkozásokat, ami hosszú távon erősítheti a magyarok piaci helyzetét” – emeli ki Füle László, a NiT Hungary elnöke.
Az ORFK előzetes tájékoztatása szerint az ellenőrzések hatékonyak; az ellenőrzött külföldi járművek 60-70%-ánál díjtartozás állapítható meg, ezek a járművek nem folytathatják útjukat, és a hatóság a nem fizetett útdíjakat beszedi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.