A logisztikai szervezeteket tömörítő Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF)szerint sürgős intézkedésekre van szükség annak érdekében, hogy a védekezésben, a lakosság ellátásában, valamint a gazdasági működés fenntartásában nélkülözhetetlen szerepet betöltő logisztikai ágazat ne kerüljön már rövidtávon az összeomlás szélére.
Közleményében a LEF közölte, hogy öt pontban foglalta össze a legégetőbb feladatokat, megoldási lehetőségeket.
Rámutattak arra, hogy
már most súlyos problémákat okoznak az iparágnak, miközben a létfontosságú szállítmányok – élelmiszer, gyógyszer, védőfelszerelés – mennyisége folyamatosan nő.
A LEF tagjai arra kérik a kormányt, hogy biztosítsák egy gyakorló logisztikai szakember részvételét az Operatív Törzsben, valamint egy munkabizottság felállítását, amely a szakmai javaslatok ágazatok közötti kidolgozását koordinálja és a kormány elé terjeszti.
Az egyeztető fórum javasolja, hogy a kormány vonja be a logisztikai ágazatot – közúti-, vasúti-, vízi-, légi árufuvarozás, kapcsolódó szolgáltatások, raktározás, futárszolgálatok, gyártási logisztika – is a kiemelt támogatást igénylő ágazatok közé, többek között terjessze ki az ágazatra a munkahelyvédelmi rendelkezéseket, és fogadjon el ágazatspecifikus gazdaságélénkítő intézkedéseket.
A LEF kéri, hogy nyilvánítsák kiemelt közfeladatot ellátó személyeknek
és kapják meg az ebből eredő védelmi státuszt, dolgozzanak ki egységes protokollt az országba való beléptetésre, a gyorsított ügyintézésre, valamint biztosítsanak ingyenes gyorsteszteket és megfelelő védőfelszereléseket a külföldről hazatérő járművezetők számára.
A logisztikai vállalkozásokat tömörítő szervezet javasolja azt is, hogy szüntessék meg, illetve mérsékeljék azokat az adminisztratív és forgalmi akadályokat, amelyek lassítják, vagy lehetetlenné teszik az árufuvarozást.
Például a vámszervek egységesen biztosítsák az eredeti okmányok leadásának heti egyszerivé ritkítását, továbbá jelöljenek ki a nemzeti szállítás számára is zöldfolyosós árufuvarozási útvonalakat, mert a tranzitforgalom korlátozása akadályozza a Magyarországra irányuló szállítmányokat.
Egyszerűsítsék az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert (ekáer), biztosítsák a 24 órás ügyeletet a hatósági ügyekben és engedélyezzék a lejáró időszakos vizsgák halasztását – ahol ebben még nem történt intézkedés.
Az exporthoz kapcsolódó okmányhitelesítési feladatok ellátását a Külgazdasági és Külügyminisztérium, illetve a területi iparkamarák a csökkentett ügyfélszolgálati rend alatt is kiemelt prioritásként kezeljék – írják a közleményben.
Javasolják továbbá, hogy kezdjék meg a felkészülést a közúti fuvarozási kapacitások csökkenésére, mérjék fel, milyen módon tudja a vasúti vagy vízi fuvarozás a kieső fuvarozási igényeket pótolni, ilyen lehet például a hajós társasági üres konténerek bevonása a kontinentális forgalomba, a vágányzárak felülvizsgálata a zavartalan vasúti közlekedés biztosítása érdekében, a felszabaduló személyszállítási kapacitások átcsoportosítása vagy a futárszolgálatok kapacitásbővítése taxisokkal.
A Logisztikai Egyeztető Fórum szakmai tömörülés, tagja a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ), a Magyar Vasúti Egyesület (HUNGRAIL), a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE), a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ), a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ), a Magyar Vámügyi Szövetség (MVSZ), a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT), a Magyar Közgazdasági Társaság logisztikai szakosztály (MKT).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.