BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érik a jövedéki adó júliusi emelése

A tartósan alacsony üzemanyagárak mellett is megcsappantak a hazai benzin- és dízeleladások a kijárási korlátozás miatt. Ráadásul a mélyben időző Brent-jegyzések beleszólhatnak a jövedéki adó alakításába.

A folyó negyedévben remélhetőleg nem csökken tovább, egy-két héten belül stabilizálódik az üzemanyagok iránti hazai kereslet, legalábbis erre utalnak a Magyar Ásványolaj Szövetséghez (MÁSZ) érkező visszajelzések és a nemzetközi tapasztalatok is – válaszolt a Világgazdaságnak Grád Ottó, a szervezet főtitkára. Bár az év első három hónapjában összességében alig változott a forgalom az egy évvel korábbihoz képest – 0,9 százalékkal, 890,5 millió literre nőtt a hazai üzemanyag-kiskereskedelem tetemes részét lefedő MÁSZ-tagoknál –, az utóbbi hetekben a benzinpiac a harmadával, a dízelpiac a negyedével szűkült a kijárási korlátozás hatására. Hasonló a helyzet más európai országokban is, de ott a nagyobb személyautó-használat miatt most az értékesítés zuhanása is nagyobb.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

Pedig az árak a mélyben vannak. (A Holtankoljak.hu szerint a 95-ös benzin literenkénti átlagára mától a kutakon 285 forint, a gázolajé 329 forint.)

A piacot azonban most nem az árak alakítják, hanem a kereslet

– jelentette ki Grád Ottó.

A mostani olcsóság eredeti oka a világpiaci olajtúlkínálat. Bár az Európában meghatározó Brent-minőség ára a napokban kissé erősödött az amerikai segédlettel tető alá hozott orosz–szaúdi olajtermelés-csökkentési megállapodásra reagálva, de a drágulás tiszavirág-életű volt. A Grád Ottó által hivatkozott nemzetközi szakvélemények szerint a megcélzott vágás kevés a piaci egyensúly helyreállításához, ezért a Brent olaj ára is megmaradhat még egy ideig a 30 dollár körüli szinten. Változás csak a járvány elmúltával a gazdaságok éledezésétől, az optimista piaci hangulat visszatérésétől várható.

„Addig azonban minden egyes nappal közelebb kerülünk ahhoz, hogy a második negyedévben 50 dollár alatt maradjon az átlagár. Ez esetben a ma hatályos hazai szabályozás szerint július 1-jétől emelkedni fog az üzemanyagok jövedéki adója” – válaszolt a MÁSZ főtitkára.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.