Németországhoz képest kisebb mértékű lehet a visszaesés Magyarországon, az idei második negyedévben 10-12 százalékkal zsugorodhatott a bruttó hazai termék (GDP) az előző évhez képest – mondta a Világgazdaságnak Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója.
Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője 10,5 százalékos visszaesést vár az április–júniusi időszakra. Ugyanakkor rendkívül bizonytalannak értékelte a gazdasági környezetet, ezért a GDP-csökkenés mértékére 8–15 százalék közötti sávot jelölt meg.
Ezt az is indokolja, hogy a júniusi tényadatok még nem ismertek, ráadásul a turizmus 70, illetve 50 százalékkal alacsonyabb teljesítményt könyvelhetett el idén áprilisban és májusban, mint tavaly.
Az elemző hozzátette:
a piaci szolgáltatások hasonló alakulása esetén kellemetlen meglepetés is következhet, ugyanakkor egy-egy szektor gyors talpra állása a GDP-nek is támaszt adhat.
A korábbi 3 százalékos GDP-csökkenés helyett 5 százalékkal eshet vissza a magyar gazdaság teljesítménye 2020-ban – erről Varga Mihály pénzügyminiszter beszélt korábban.
Virovácz Péter szerint 3 százalékos zsugorodással számolni már nem reális, az elképzelhető forgatókönyv a gazdasági teljesítmény 5 százalékos mérséklődése egy második járványhullám nélkül. Az ING Bank szakembere 5,1 százalékkal csökkenő GDP-t vár 2020-ra, ami 3-4 százalékpontos előny lenne az euróövezethez képest.
Palócz Éva arra hívta fel a figyelmet, hogy az áprilisi 5,5 százalékos GDP-csökkenési előrejelzéshez képest júliusban 5 százalékra javították a 2020-as prognózist, amit a vártnál gyorsabb talpra állás indokol.
A harmadik negyedévben már sokkal jobban teljesíthet a gazdaság, mint az április–júniusi időszakban, október–decemberben pedig a teljesítmény megközelítheti az egy évvel korábbit. A Kopint-Tárki vezetője a Pénzügyminisztérium korábbi prognózisát a kincstári optimizmusnak tulajdonította, amit egy reális előrejelzésre módosítottak.
A teljes cikket elolvashatják a Világgazdaság hétfői számában
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.