A jelenleg rendelkezésre álló támogatás az akadálymentesítés teljes körű megvalósítására nem biztosít elegendő fedezetet – olvasható a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésének előterjesztésében.
A javaslat szerint a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) fejlesztési megállapodást kíván kötni a 3-as metróvonal állomásainak akadálymentesítéséhez szükséges forrás biztosítása érdekében. A főváros IKOP-források átcsoportosításával kívánja a hiányzó összeget előteremteni, ehhez a támogatási szerződést is módosítani kell.
A 3-as metróvonal rekonstrukciójának finanszírozása a kezdetek óta bizonytalan. Legutóbb az alagút felújítására szerződött Swietelsky Vasúttechnika Kft. állt elő 18 milliárd forintos többletköveteléssel, amelyet a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) továbbra sem fogad el.
A támogatási szerződés 2018. évi módosítása után a teljes beruházás összegköltsége 217,5 milliárd forint, amelyből 44,779 milliárd forint hazai társfinanszírozású, 172,721 milliárd forint Európai Unió felé elszámolható forrás. Az uniós finanszírozást veszélyeztetheti az akadálymentesítés megvalósulása körüli bizonytalanság.
Az Európai Bizottság 2018 februárjában azért függesztette fel a beruházás támogatási igényének elbírálását, mert nem tartotta elegendőnek a főváros vállalásait. A brüsszeli figyelmeztetés után az előző városvezetés és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége között létrejött megállapodásban a főváros kötelezettséget vállalt a korábban betervezett 12 megálló mellett a fennmaradó 8 állomás akadálymentessé alakítására.
Korábban a Világgazdaság írta meg:
a BKV azzal a kéréssel fordult az önkormányzathoz, hogy az akadálymentesítésre szánt összeget csoportosítsa át a Swietelsky követelésének részbeni teljesítésére.
Az érintettek cáfolták, hogy olyan megoldáson dolgoznának, amely fenyegetné az uniós források lehívását, ám a koronavírus-járvány kitörését követően meghozott költségvetési megszorítások a 3-as metróvonal rekonstrukciójára is hatással voltak. A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében a 2020. évi tervezett összeget, 1,5 milliárd forintot 2020. október 15-ig zárolták.
A közgyűlés holnapi napirendjén szereplő előterjesztés szerint a most rendelkezésre álló támogatásból az idén mindössze 718 millió forintot terveztek elkölteni, 2021-re és 2022-re tolva a megvalósítással járó költségterhek megosztását, előbb 2,5 milliárd, majd 2,3 milliárd forint összegben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.