Mire koncentrálhat a magyar gazdaságpolitika a következő másfél évben?
A miniszterelnök három fő célt jelölt meg feladatként: a gazdaság koronavírus-járvány utáni újraindítását, a családok védelmét és a vidék fejlesztését. Minden gazdaságpolitikai lépést e célokkal összhangban kell megfogalmazni. Fókuszban hét kiemelt terület lehet: az otthonteremtés, a demográfiai fordulat, a moratórium meghosszabbítása, a beruházások ösztönzése, az állami speciális pénzintézetek finanszírozási képességének növelése, az uniós források hatékony felhasználása, valamint a kifektetési stratégia folytatása. Ezek megvalósításával továbbra is fenntartható a 2 százalékpontos növekedési többlet az EU-átlaghoz képest. Az idén 5-6 százalék közti hazai GDP-csökkenés várható, de ez így is 2 százalékponttal kedvezőbb, mint az unió 8 százalékos prognosztizált zsugorodása, azaz a visszaesés ellenére a felzárkózás folytatódhat. De jövőre itthon már 5 százalék feletti növekedés kell ahhoz, hogy a többletünk megmaradjon.
Az otthonteremtési programok sikeresek a válság alatt is, a lakáspiacról mégis vészjelzések érkeznek. Be kell avatkozni?
A következő két évben az újlakás-építések csökkenését okozhatja a világjárvány miatti keresleti visszaesés és a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfa kivezetése. Ezt a negatív tendenciát sejteti, hogy az újonnan kiadott lakásépítési engedélyek száma 32 százalékkal volt alacsonyabb az első fél évében, mint egy évvel korábban. Lakáspiaci beavatkozás nélkül a jelenlegi 20 ezer körüli szintről 2021-re és 2022-re 10 ezerre eshet az új lakások átadása. A lakásmegújulási ráta most is 0,5 százalék, miközben a régiós országokban ez az érték 1 százalék feletti. Ennek a szintnek az eléréséhez itthon évi 44 ezer új lakást kellene építeni, ám legutóbb 2004–2005-ben, az első Orbán-kormány által indított kamattámogatott forintlakáshitel-program eredményeként épült ennyi lakás. A fenti szintek elérése hosszú távon nem lehetetlen, ám rövid távon csak az lehet a cél, hogy 2022-re újra évi 20 ezer lakás épüljön, főként vidéki beruházások révén, az átlagosan kétéves kivitelezési időnél sokkal gyorsabban. A 10 ezer addicionálisan megépülő új lakás a lakossági beruházásokon keresztül a hazai GDP-t 1 százalékponttal emelné, a foglalkoztatottak számát 25-30 ezerrel növelné. Nemcsak a lakásvásárlás, hanem a felújítás is kiemelt cél lehet, hiszen ma Magyarországon a lakások 60 százaléka felújításra szorul. Azért kell kiemelten foglalkozni a területtel, mert a lakáspiac helyzete nemcsak konjunkturális, otthonteremtési vagy családvédelmi, hanem fontos vagyoni kérdés is. Ma a hazai lakosság teljes vagyona megközelíti a GDP 260 százalékát, amelyből a lakásvagyon eléri a GDP 150 százalékát. Az otthonteremtésnek ezért a lakásvásárlás és -felújítás segítésére és nem a bérlakáspiac fejlesztésére kell koncentrálnia. Hogy van még bőven tér, azt jól mutatja, hogy a lakásvásárlási hitelek GDP-arányos értéke csupán 8 százalék.
A Gazdaságvédelmi akcióterv két eleme közül a moratóriumot meghosszabbították, a munkahelyvédelmi bértámogatás viszont lejár. Miért?
A moratórium célzott meghosszabbítása és csak fokozatos kivezetése a sérülékeny ügyfelek védelme miatt indokolt. A Kurzarbeit típusú bértámogatás meghosszabbítása esetében más a helyzet. A nyáron azért kaptak pénzt a vállalatok, hogy megtartsák a munkavállalókat. Most a beruházások pénzügyi ösztönzésén keresztül valósul meg a munkahelymegőrzés, sőt új munkahelyek jönnek létre. A cél a mostani 4,51 millió helyett az 5 milliós foglalkoztatotti létszám elérése.
A cégek egy része viszont érzi a gazdaság visszaesését, s ennek nyomán nem biztos, hogy bele mer vágni fejlesztésbe. Ebben a körben azért a munkahelyek megtartása is fontos lehet.
Számukra megoldást kínálnak a kormányzat és a Magyar Nemzeti Bank által támogatott hitelprogramok, amelyek a likviditási gondok kezelését is segítik. A legproblémásabb iparágakra ráadásul egyedi hiteltermékek is elérhetők már, a kockázatokat pedig majd minden esetben garancia porlasztja.
Hogyan lehet a magán- és az állami beruházásokat felgyorsítani?
Az első fél évben a nemzetgazdasági beruházások éves alapon 6,3 százalékkal csökkentek, ezen belül a magánberuházások 4, az állami fejlesztések 20 százalékkal estek vissza. Ez utóbbi területen egyértelműen gyorsításra, szemléletváltásra van szükség. A projektszemlélet megerősítése felgyorsíthatja és hatékonyabbá teheti a kivitelezést. A magánvállalati beruházások ösztönzésének három fő eszköze van: vissza nem térítendő állami támogatások nyújtása, adócsökkentés és a már említett tőke-, hitel- és garanciaprogramok. Az ösztönzés ebben a formában folytatódhat 2021–2022-ben is. Az állam idén a vissza nem térítendő támogatásokkal több mint 700 vállalatnál 450 milliárd forintnyi beruházást aktivizál. Az adózás terén tovább tart az egyszerűsítés, a kiva feltételei kedvezőbbé válnak, a vállalatok újrabefektetett, fejlesztési tartalékba helyezett pénze pedig társaságiadó-mentes, miközben a normál társaságiadó-kulcs továbbra is a legalacsonyabb marad az EU-ban. A hitel- és garanciakonstrukciók kihelyezése gyorsan emelkedik, a beruházások finanszírozásának növekvő részaránya mellett.
Miként segíthetik ezt a speciális pénzintézetek?
Az állami fejlesztési célú speciális pénzintézetek (MFB, Eximbank) és garanciaszervezetek (Garantiqa, AVGHA) tőkéje az év végéig várhatóan jelentősen megemelkedik, hogy növelni lehessen a hitelezési aktivitást, újabb tőkealapok jöhessenek létre, és emelkedjen a garanciaaktivitás. Fontos, hogy a speciális állami pénzintézetek vállalati hitelezési aktivitása és kockázatvállalása – letisztult termékszerkezet mellett – meghaladja a piaci átlagot. Az állami tőkealapoknak racionalizált, előre meghatározott gazdaságpolitikai célt kell szolgálniuk. Jelenleg csupán hat állami tőkealap kihasználtsága éri el az 50 százalékot, a többi alvó alap. Végül a garanciavállalást, mind mértékében, mind feltételeiben, bővíteni kell. Magyarországon az állami garanciavállalás mértéke a válság előtt magasnak számított, de most az éllovasokból sereghajtók lettünk, mivel a garanciával jól ellátott kkv-k mellett hiányoznak a nagy összegű vállalati hitelek és kötvények mögötti garanciatermékek.
Mennyiben támaszkodhat a beruházásélénkítés az uniós forrásokra?
Magyarország nettó 30 milliárd eurót kaphat a 2021–2027-es uniós költségvetésből, ami hazai beruházásokat finanszíroz, tehermentesíti a nemzeti költségvetést és egyben emeli az ország devizatartalékait. Ahhoz, hogy ez a pénz a maximális hasznot hozza, kiemelten fontos a megfelelő tervezés, előkészítés: minden kiválasztott beruházási projektet azok előrehaladása, mérete, gazdasági hatása alapján be kell sorolni. Ez a munka már folyik. Másrészt a projektek kapcsán arról is dönteni kell, hogy azt EU költségvetésből, a Következő Nemzedék Alapból, netán saját költségvetési forrásból finanszírozzuk vagy az egész projektet elvetjük. A rostán átmenő projektek előkészítését fel kell gyorsítani, hogy jövőre a rajtpisztoly eldördülése után minél gyorsabban minél több pénzt tudjunk lehívni. A felhasználásnak orrnehéznek kell lennie. Az EU részéről a reformtervek jóváhagyását és a kifizetések ellenőrzését fel kell gyorsítani: a Következő Nemzedék Alap egy gyors lehívást feltételez, hiszen az a cél, hogy a járvány után minél gyorsabb helyreálljon a gazdaság.
Miként lehet a kilencmilliárd euró hiányt mutató profitegyenleget javítani?
Tavaly a közvetlen külföldről beáramló tőkebefektetések (FDI) állománya 90 milliárd euró volt, a tulajdonosok 10,6 százalékos hozam mellett 9,6 milliárd euró profitot realizáltak. A magyar cégek FDI-állománya külföldön 33 milliárd euró volt, 5 százalékos hozam mellett 1,6 milliárd euró volt a profit. A nettó profitegyenleg tehát mínusz 8 milliárd euró, ami a GDP mínusz 5,5 százaléka, a csehek után a legrosszabb érték a régióban. A profitegyenleg kiegyenlítését a hazai vállalatok kifektetéseinek növelésével, másrészt a belföldi szereplők külföldi tulajdonú vállalatokban való részesedésszerzésével növelhetjük. Elképzelhető olyan stratégia is, amely a hazai tulajdonú vállalatok kifektetéseinek és a Magyarországon lévő külföldi vállalatok befektetéseinek megtérülési rátáját segít kiegyenlíteni, megfelelő regionális és ágazati célzást használva. A gazdaság fenntartható felzárkózása mellett az évtized végére megfelezhető a profitegyenleg hiánya.
Mennyibe fog ez kerülni? Nem szalad el az államadósság?
A gazdaság újraindítása pénzbe kerül, de a nagyobb növekedés nagyobb adóbevételeket generál, így a költségvetés újra egyensúlyba hozható. A Pénzügyminisztérium számításai szerint idén 7,5 százalék lehet a GDP-arányos költségvetési hiány, ami az EU-átlaghoz közeli érték. Az államadósság ezzel a GDP 76-77 százalékára emelkedhet 2020-ban. Jövőre viszont már mind a költségvetési hiány, mind az államadósság GDP-arányos értéke újra csökkenhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.