BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bár még nem tökéletes, a home office sok cég tervei közt szerepel

A digitalizációs lépések a korábbi szigetszerű helyzetükből core területre kerültek.

Az elmúlt évben az Amazonas környéki erdőtüzek nyomán felmerült környezetvédelmi és a fenntarthatósági kérdések voltak a pontok, amelyeknél a KPMG által megkérdezett cégvezetők véleménye szerint olyan kockázatok kezelését várják el tőlük, amelyekre lényegében nincs ráhatásuk.

Ha 2019-ben olyan dolgoktól tartottunk, amelyekre nincs ráhatásunk, ez hatványozottan igaz ma, amikor a koronavírus-járványhoz kell alkalmazkodniuk a cégeknek

– mondta Rózsai Rezső, a KPMG Magyarország vezérigazgatója.

A KPMG vezérigazgatói felmérése először január-februárban készült, amikor a válságnak még csak előzetes jelei voltak jelen. Ilyen volt, s a következő hónapokban alapvetően felerősödtek a beszállítási láncok leállásának hatásai.

A KPMG az év elejét követően május-júniusban újra megkérdezte a cégvezetőket, hiszen néhány hónap alatt alapvetően átalakult a piac és a kockázatok kérdésköre. Az új felmérésben a munkaerő kockázat a 12. helyről az első helyre ugrott. Ez többről szól, mint a tehetséges munkaerő felkutatása, szerződtetése és megtartása

– jelezte Rózsai Rezső.

A kulcsmunkatársakra készített korábbi kockázati terveket zárójelbe tette a vírus, hiszen sok vállalat azzal szembesült, hogy az érintett munkavállalók jelentékeny köre a veszélyeztetett körbe tartozik.

De a digitális átalakulásnak is erős humán-aspektusa van:

sok cégnél szembesültek azzal, hogy a korábbi kulcsmunkatársak egy része nem tudja tartani a lépést a digitális térben.

Ha ezt a problémát nem időben detektáljuk, akkor fenntarthatósági kérdéssé válik – jelezte a KPMG szakembere. Az új emberek felvételére is kihat a járvány: a KPMG az elmúlt évben 100 új munkatársat vett fel, kivétel nélkül digitális felvételi folyamaton, személyes találkozás nélkül.

A digitalizáció előretörésével párhuzamosan állandósultak és a válság nyomán és az arra adott válaszoknak, a digitális fejlesztéseknek köszönhetően kiemelkedően megerősödtek a kibervédelmi kockázatok

Kórász Tamás, a társaság partnere szerint a válaszadók 75 százaléka szerint nagyon komoly előrelépés történt a saját területükön a digitalizáció terén.

A cégek 80 százalékánál vett nagyobb lendületet a digitalizáció, a legfontosabb célterület a home office munkavégzés megteremtése volt.

A prioritások között komoly gondot jelentett, hogy a cash-flow problémák miatt a cégek leállítottak korábbi stratégiai fejlesztéseket, hogy a meglévő erőforrásokat például a digitalizációra összpontosítsák. Ugyanakkor a KPMG szakértői szerint most itt is komoly változás jött:

a javuló helyzet ellenére nem a korábbi fejlesztésekhez térnek vissza, hanem egységben gondolkodnak, s így a digitalizációs lépések a korábbi szigetszerű helyzetükből core területre kerültek.

A megkérdezettek 64 százaléka hisz a digitalizációban és a feltörekvő iparágakban – például a felhőszolgáltatásban. A vállalati gondolkodás átszabása terén az ügyfélkapcsolat terén volt a legkomolyabb az áttérés digitális csatornákra – ezt nem csak az otthoni munka indokolta, hanem az is, hogy az ügyfeleket sem lehetett elérni hagyományos úton. Fontossá vált az ügyfélélmény alapú gondolkodás. A másik oldalon fontossá vált, hogy az adott iparágakban meg kellett határozni, hogyan lehet bevételt szerezni a digitális térben.

A munkaerőpiacon komoly átalakulást hozott, hogy a munkafolyamatok jó részében felerősödött az emberi munka – legalább részleges – kiváltását célzó megoldások iránti igény. A korábbi ügyfélszolgálati munkával kapcsolatban ezt mutatják az egyre több helyen használt chatbotok.

A KPMG szerint a vállalati működés terén a legfontosabb lehet a működés biztonsága: nem csak a szabályoknak való megfelelés, hanem az ügyfelek bizalmának megnyerése is ide tartozik.

A KPMG 8 területet azonosított, amely a céges jövőt biztosíthatja. Szerintük az innovációba való befektetés a legfontosabb kihívás.

Az új rendszerek, csatornák fejlesztésénél az élményalapú megoldásokra kell koncentrálni. Kiemelt fontosságot kap az ellátási láncok újragondolása, a just in time rendszerek alkonya jöhet – ezzel kapcsolatban Beer Gábor, a társaság partnere arra hívta fel a figyelmet, hogy miközben 10-15 éve elképzelhetetlen lett volna, hogy a ma elérhető módon digitalizálódjon a világ a járvány hatására, ám a termékelőállítás terén meglehet, kisebb gondot okozott volna a válság, mivel az ellátási láncok az elmúlt években váltak ennyire hosszúvá.

A jövőben fel kell ismerni, hogy a cégek ökoszisztémában működnek, ezeket a kapcsolatokat kell felerősíteni a termelés biztonságáért.

Új kihívás és lehetőség egyben az adatvezérelt világ lehetőségeinek kihasználása. A cégeknek át kell tekinteni a teljes munkafolyamatot annak kapcsán, hogy a digitalizáció teljeskörű legyen. Az ügyfelekkel való kapcsolattartásnak is új utakat kell keresni – itt azt a kettősséget kell leküzdeni, hogy a hirdetések tömege miatt az emberek ma inkább elzárkóznak a digitálisan érkező marketing ötletektől.

A munkavégzés terén a kapcsolati hiányok miatt felértékelődik az egyedi döntési szint, más típusú munkaerőkre lehet szükség. Rózsai Rezső szerint amiben bizonyosan változás lesz, az az, hogy átalakul az üzleti élet: bizonyosan nem kell majd egy egy órás meetingért Hamburgba elrepülni, hiszen kiderült, ma már egy kávézó teraszáról is mód van arra, hogy védett csatornán egy videokonferenciába csatlakozhassunk.

Fotó: AFP

Az egyensúly megtalálása ugyanakkor nehéz, hiszen a személyes kapcsolatok, az interakciók hatékonysága elvész a digitális térben. A szakember szerint azt, hogy mi lesz az optimális mix a két irány között, ma nehéz megfogalmazni, hiszen a pandémia elleni védekezés miatt ma annyi szabályt kell még betartanunk, ami okán ma még a digitális megoldások a legfontosabbak. De bizonyos, hogy a járvány múltával ez változni fog:

jól mutatja ezt, hogy miközben 8-10 hónapja a cégek dolgozói még komoly harcokat folytattak a rugalmas, részben otthoni munkavégzésért, kis túlzással most azért „harcolnak”, hogy bemehessenek a munkahelyükre.

A cégvezetők véleménye szerint a mostani helyzet óriási lökést adott abban, hogy a cégértéket ne pusztán a profitban mérjék, szerintük a cégeknek jövőképre van szüksége.

Jól látszik, hogy a válság idején nehéz kapaszkodókat találni, hiszen a korábbi számszaki adatok (forgalom, nyereség) ilyenkor nem nagyon mérhetők objektíven, ezért kerülnek előtérbe a céges értékek és a küldetéstudat.

A jövőképpel rendelkező cégeket értékelik a befektetők, erőteljesebb ezen vállalatoknál a dolgozói lojalitás és láthatóan a vevők is jobban értékelik őket. Ugyancsak fontossá válik a fenntarthatóság: a befektetők, de a vásárlók oldalán is egyre inkább keresetté válnak a fenntartható vállalati modellek.

A növekedés terén érdekesség, hogy miközben a piac egészével kapcsolatban a cégvezetők pesszimisták, a saját vállalatuk fejlődésében már óvatos növekedést prognosztizálnak. Ez azt jelezheti, hogy a saját víziókban már egyértelműen érzik az előrelépést.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.