A fenntartható költségvetési politika hozzájárult a COVID-19 járvány negatív gazdasági és társadalmi következményeinek enyhítéséhez – közölte az Állami Számvevőszék.
Az ÁSZ elemzői rámutatnak, hogy 2011-től – a járvány megjelenéséig – a lakossági megtakarítások egyre nagyobb szerepet játszottak az államadósság finanszírozásában és az államadósság-mutató folyamatosan javult.
Éppen ezért a járvány következményeként kialakult recesszióban kulcskérdés a háztartások növekvő pénzügyi vagyonának bevonása az államadósság finanszírozásába.
Arra is felhívják a figyelmet, hogy a költségvetés fenntarthatósága úgy is megvalósult, hogy az elmúlt években a Magyarországnak járó uniós támogatások jelentős részét a magyar költségvetés megelőlegezte, az Európai Unió általi megtérítés üteme viszont elmaradt a tervezettől.
A most nyilvánosságra hozott elemzésben az ÁSZ elemzői közpénzügyi szempontból vették górcső alá a központi költségvetés fenntarthatóságát támogató, illetve az azt veszélyeztető leglényegesebb tényezőket.
Az elemzés rámutat, hogy bár 2011 óta a nominális államadósság folyamatosan növekedett, a GDP gyorsabb ütemű növekedésének köszönhetően az államadósság-mutatók töretlenül javultak. A COVID-19 járvány hatására csökkenő GDP, illetve az emelkedő pénzforgalmi és maastrichti hiány miatt 2020-ra azonban a kedvező tendencia megszakad.
A hazai államadósság kezelése négy alapvető stratégiai cél mentén alakult:
és az állampapírok átlagos futamidejének növelése.
A stratégiai célok elérése érdekében hozott intézkedések mérsékelték az államadósság kockázatait. Különösen a devizahányad csökkentése és a lakossági finanszírozás erősítése terén történt komoly előrelépés, viszont az állampapírok átlagos futamidejének növelésében még további intézkedések szükségesek – világítanak rá az ÁSZ elemzői.
A GDP alakulásában szerepet játszó tényezők közül a fogyasztás folyamatosan nőtt, a növekedés üteme azonban elmaradt a keresetek növekedési ütemétől, többek között a háztartások megtakarításainak számottevő növekedése következtében.
Az aktivitási szint növekedése, a munkavállalási hajlandóság és a foglalkoztatás bővülése a termelés bővülésén keresztül járult hozzá a GDP növekedéséhez.
Az ÁSZ elemzői rámutatnak, hogy az EU társfinanszírozásával megvalósuló programok uniós támogatását a magyar költségvetés megelőlegezte, az Európai Unió általi megtérítés üteme viszont elmaradt a tervezettől. Ez növelte a pénzforgalmi hiányt és az államadósságot. Mindez pedig kihatott a centralizációs arány alakulására is. A centralizációs arány a 2015-ös 48,6 százalékról 2019-re 44 százalékra csökkent, elsősorban egyes adókulcsok mérséklésének eredményeként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.