A brit autóipar elkerülte ugyan a katasztrófát, mivel vám- és kvótamentes marad a kétoldalú forgalom az Európai Unióval, a kárt azonban már elszenvedte.
A Honda bejelentette swindoni gyárának bezárását, 3500 munkahely szűnik meg. A Nissan a korábbi tervekkel ellentétben nem az Egyesült Királyságban gyártja majd új elektromos modelljeit, a BMW pedig leállítja az elektromos motorok előállítását Birmingham melletti gyárában, ahol ezentúl benzines és dízelmotorokat gyártanak majd.
A bajok itt nem érnek véget: a gyártóknak súlyos problémákat okozhat az egyezmény eredetiségi előírásaiban megkövetelt feltételek betartása, hogy a végtermék olyan arányban tartalmazzon helyi alkatrészeket, amivel elkerülik a vámokat.
A megállapodás értelmében a benzines és dízelautók esetében a késztermék 55 százalékának, az elektromos és hibrid járműveknél 40 százalékának kell helyi vagy uniós eredetűnek lennie.
2023-ig az előbbi kategóriánál az akkumulátorok 70, az utóbbinál 60 százaléka lehet külföldi, ez az arány azonban 2024 és 2026 között 50, illetve 55 százalékra csökken, mivel a tervek szerint addigra felpörgetik a gyártásukat az EU-ban, az európai autógyártók és kormányok eurómilliárdokat fordítanak arra, hogy kiváltsák a nagy beszállítókat, a kínai CATL-t, a koreai LG Chemet és a japán Panasonicot.
Az eredetiségi előírások betartása miatt a nagy-britanniai autógyártók beszállítói láncuk megváltoztatására kényszerülhetnek, ami az adminisztrációs terhek növekedésével együtt tovább emeli a költségeket. A Brexit előtt az autógyártóknak nem kellett készleteket felhalmozniuk, hiszen percenként érkeztek a kamionok a határ túloldaláról a szükséges alkatrészekkel, ez a helyzet azonban megváltozik, mivel a kötelező vámvizsgálat fennakadásokat okozhat az ellátásban.
Ennek elkerülésére gondoskodniuk kell elegendő tartalékról, valamint az ehhez szükséges tárolókapacitásról – ez mind tovább növeli a kiadásokat.
Ha mindez nem történik meg, akkor alkatrészhiány alakulhat ki, ami befolyásolja a termelést. Még az olyan kisebb kiadások is összeadódnak, mint a tárolási költségek
– emlékeztetett az Euronewsnak Anna-Marie Baisden, a Fitch Solutions autóipari kutatásokkal foglalkozó vezetője.
Az autógyártók így eljuthatnak arra a pontra, amikor egyszerűen érdemesebb lesz majd máshol befektetniük.
Nem látok alapos okot arra, hogy a nemzetközi autógyártók nagyobb mértékű termelést tartsanak fenn az Egyesült Királyságban
– mondta ezzel kapcsolatban a The Detroit Newsnak Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen Egyetem autóipari kutatásokkal foglalkozó központjának professzora, aki szerint a brit ágazat nem tud majd előrelépni ebből helyzetből.
A termelés 47 százalékkal csökkent 2016 és 2020 között, vagyis a felére zsugorodott, és ez marad a realitás a következő öt évben is.
Mindez pedig igen negatív hatással lesz az egész brit gazdaságra. Az autóipar több mint 860 ezer embert foglalkoztat, az ágazat 2019-ben 42,4 milliárd font, azaz 17 ezermilliárd forint értékben exportált, ami az ország teljes kivitelének a 13 százaléka. A külföldi eladások visszaesését a hazai piac nem képes ellensúlyozni, a forgalomba helyezett új autók száma már a koronavírus-járvány előtti két évben is folyamatosan esett az Egyesült Királyságban, csak tavaly novemberben 31 százalékkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.