BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elbocsátásokra készülnek a német autógyártók

Töretlenül javul a német vállalatok hangulata, amit jól mutat, hogy a német autóipar üzleti helyzetének Ifo-indexe is kétéves csúcsra emelkedett. Azonban az elektromos járművek gyártása kevésbé munkaigényes, ezért hosszú távon elbocsátások várhatók.

A német vállalatok egyre optimistábbak a kínai és az észak-amerikai tevékenységükkel kapcsolatban, ám nem ilyen derűsek a kilátásaik Kelet-Európában és Dél-Amerikában – derült ki a német kereskedelmi kamara által kiadott felmérésből. Az Európa legnagyobb gazdaságában székhellyel rendelkező vállalatok többsége szerint az üzleti folyamatok összességében kedvezően alakulnak:

45 százalékuk szerint javult az aktuális helyzet, és csak 14 százalékuk szerint fordult rosszabbra az üzleti környezet.

A felmérésben szereplő vállalatok több mint fele arra számít, hogy az üzleti feltételek javulnak a következő 12 hónapban.

Fotó: Ronny Hartmann / AFP

A fő probléma az ellátási láncban tapasztalt fennakadásokból származik: a nemzetközileg is aktív vállalatok 40 százaléka számolt be az alkatrészek beszerzésével kapcsolatos nehézségekről, ami 9 százalékpontos emelkedés tavaly ősz óta. Az elmúlt hónapokban

az alkatrészgyártásban tapasztalt fennakadások, a szállítási problémák – köztük a konténerhiány – a világkereskedelem folyamatainak zavaraihoz vezettek, nőttek a szállítási költségek, és hosszabbra nyúlt a szállítási idő

– közölte a kereskedelmi kamara. A felmérés szerint a vállalatok mintegy 71 százaléka tervezi az ellátási lánc átalakítását.

A javuló hangulatot tükrözi, hogy a német autóipar üzleti helyzetének Ifo-indexe kétéves csúcsra emelkedett. A gyártók és a beszállítóik szerint az üzleti folyamatok jobban alakultak áprilisban, mint az előző hónapban. Az iparág üzleti helyzetének mutatója plusz 21,6 pontra emelkedett a márciusi plusz 10,7-ről, a legmagasabbra 2019 áprilisa óta.

Az autógyártók nagyjából mostanra küzdötték le a járvány miatt elszenvedett visszaesést

– mondta Klaus Wohlrabe, az Ifo felmérési vezetője.

Fotó: Mercedes

A kereslet növekedésének mutatója a márciusi 14,4 pontról áprilisban 36,9-re emelkedett, s a rendelésállomány még ennél is nagyobbat ugrott: 43,9 pont lett a márciusi 17,5 után. Ennek megfelelően az autóipari vezetők nemcsak az aktuális helyzetet ítélik jobbnak, de emelték a jövőbeni üzleti környezettel kapcsolatos várakozásaikat is: ez a mutató 24,9 pontra emelkedett a márciusi 18,6-ről. Az autógyártók kapacitáskihasználtsága a januári 84,2 százalékról 91,1-re nőtt áprilisban. A megkérdezett iparági szereplők csupán 13,7 százaléka jelölte meg válaszként, hogy a megrendelések hiánya korlátozza a termelést, szemben a tavaly áprilisban tapasztalt 59,8 százalékkal. Többségük, 60,4 százalékuk a köztes termékekkel kapcsolatos ellátási problémákat jelölte meg válaszában. A csiphiány miatt több autógyár kénytelen volt rövidített munkaidőre átállni. Az ellátási problémákra 2020 júliusában csak 5,8 százalékuk hivatkozott.

A jó üzleti kilátások ellenére a német járműgyártók többsége a munkavállalók létszámának csökkentését tervezi,

ami az iparág szerkezeti változását tükrözi: az EU ambiciózus károsanyag-kibocsátási célkitűzései az ágazat szereplőit az elektromos járművek gyártása felé tereli, ami hosszú távon kevésbé munkaigényes, mint a belső égésű motorok tervezése és gyártása.

A német akkumulátoros autózás felfutását erősítheti, hogy a Felső-Rajna-völgy térségében óriási lítiumkészletre bukkantak, amely több mint 400 millió elektromos jármű akkumulátoraihoz elegendő. Már van is jelentkező a kitermelésre, amely 1,7 milliárd euró befektetésével 2024-re két helyszínen évente 15 ezer tonna lítium-hidroxidot bányászna, ezt 2025-től évi 40 ezer tonnára növelné, további három helyszín megnyitásával. A kitermelés azonban erős környezetvédelmi aggályokat ébreszt, ezért a döntés még várat magára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.