Az élelmiszeripar ma a magyarországi export egyik húzóágazata, egy-egy termékének az elmúlt időszakban olyan országban is sikerült megjelennie, ahova nehéz bekerülni, például a nagyon erősen szabályozott kanadai és a meglehetősen zárt japán piacra. Az első csirkéket Magyarországról a Master Good Kft. szállította Kanadába 2016-ban, az ország mostanra a cégcsoport legfontosabb külföldi vásárlója lett. Bárány László, a Master Good Kft. ügyvezető igazgatója elmondása szerint a cég a kezdeti évi 1200 tonnányi kanadai értékesítését mára közel megötszörözte, tavaly pedig a járvány nehézségei ellenére 5600 tonnára növelte.
A gyorsfagyasztott zöldségek gyártójaként elsőként a Mirelite Mirsa Zrt. tört be a japán piacra. Külföldi terjeszkedésében a HEPA (Magyar Exportfejlesztési Ügynökség) segítette a szaktudásával és partnerkapcsolat-építéssel – mondta a VG-nek Losó Viktor, a társaság ügyvezető igazgatója. Hozzátette, hogy a vállalat 2016-ban 100 tonna szerződött árut szállított Japánba, 2021-ben pedig már 1000 tonnát.
Kanadában főként az engedélyeztetési rendszer nehezíti a külföldi termékek piacra lépését, amely olyan szigorú, hogy helyi segítség nélkül csak nagyon kevesek tudják megvetni a lábukat.
Több százezer magyar él Kanadában, közülük sokan rendelkeznek jó üzleti kapcsolatokkal, piacismerettel, így tudják segíteni a vállalkozókat abban, hogyan miként érvényesüljenek az országban. Ezt Budapestről nehezen érhetnék el, ezért is van szükség a külpiaci partnerirodáinkra
– mondta a VG-nek Szabó Kristóf, a HEPA vezérigazgatója. Az ügynökség a világ számos pontján működtet partnerirodákat, hogy a magyarországi termékeknek megfelelő képviseletük legyen az adott régiókban. A szakember úgy látja, hogy a hazai termékek minőségben megállják a helyüket a világban, mennyiségi szempontból azonban nem mindig teljesíthetők a partnerek elvárásai. A magyarországi élelmiszerek legerősebb konkurenciái Kanadában és Japánban a lengyelországi és az olaszországi termékek.
Szabó Kristóf szerint a sikeres exporthoz alapfeltétel a jó termék, de ez önmagában kevés.
A világ már megköveteli a folyamatos fejlesztést, hogy gyorsan és jó minőségben álljanak rendelkezésre a termékek. Ehhez automatizálni kell, és a szakmai felkészültség is nagyon fontos. Mindehhez már van Magyarországon pályázati forrás, Exportakadémiánkon pedig a felkészülésben is tudunk segíteni
– emelte ki. A vállalkozók nyitottságát és a változtatásra való készségét is elengedhetetlennek nevezte. Mivel a járvány alatt világossá vált, hogy milyen nehézségeket okozhat a sok országhatárt átlépő beszállítói hálózat, egyre több hazai cég igyekszik belföldön kialakítani a teljes ellátási láncát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.