A magyarországi föld alatti gáztárolókban 4,9 milliárd köbméter földgáz volt a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legfrissebb, augusztus 15-i állapotot tükröző adatai szerint. A mennyiség 0,9 milliárd köbméterrel kevesebb az egy évvel és 0,6 milliárddal a két évvel ezelőttinél, de aggodalomra semmi ok: már ez a tétel is elég a téli hazai igények kielégítésére.
Megfelelő az európai tárolók töltöttsége is, az összehasonlítás pedig csalóka a szokatlanul magas a bázis miatt. Két éve ugyanis ellátásbiztonsági megfontolásból a korábbinál több gázt készletezett az ország, és emellett bespájzolt itt egy nagy adagot a Gazprom is. Az akkor felhalmozott rekordmennyiségből pedig maradt bőven a múlt évre is. Most viszont azon túl, hogy a Gazprom nem siet az itteni betárolással, a gáz is drágább a piacon annál, mint ami majd a télen várható. Ezért a kereskedők úgy gondolkodnak – hívták fel a VG figyelmét piaci körökből –, hogy a tárolók helyett az idén jobb üzlet lesz a „csőből” ellátni a vevőiket.
Az is a betárolás elkapkodása ellen szól, hogy október 1-jétől számottevően megnő a vezetékes szállítás lehetősége: megindul az import Szerbia felől az évi 8,5 milliárd köbméter kapacitású kiskundorozsmai gázinfrastruktúra üzembe helyezésével, amelynek a csúszásától még csak tartani sem kell.
A VG ugyanis úgy tudja, hogy ha a magyar fél tartja a határidőt, akkor igen kedvező áron jut az ezen a csövön érkező orosz gázhoz, ha viszont késik, akkor annál többet kell fizetnie, minél tovább váratja az orosz exportőrt.
Az időben történő átadásra ösztönzi az is a magyar felet, hogy az esetleg magasabb gázárat nem is nagyon tudja a vevőinél érvényesíteni, mert a döntően orosz importgázzal ellátott lakosságnál – és általában az egyetemes szolgáltatásban – a hatályos szabályozás szerint nem emelhet tarifát.
A geopolitika szempontjai szólnak amellett, hogy Oroszország a Szerbiába vezető Török Áramlat vezetéken át küldje a földgáz egy részét Európába, akkor ugyanis megszüntetheti vagy jelentősen csökkentheti Ukrajnán keresztüli tranzitját. Igaz, így viszont Magyarországra érkezik hosszabb úton az orosz gáz, amely Oroszország és Törökország után körbeutazza majd a Balkánt, holott a legrövidebb és leggazdaságosabb szállítási útvonala a korábban épített oroszországi csöveken, majd Ukrajnán át vezet.
A kiskundorozsmai beruházás érdekessége – mint arról a VG már beszámolt –, hogy azt a MEKH az FGSZ Zrt.-nek eredetileg csak 6 milliárd köbméteresre engedélyezte azzal, hogy lehet 8,5 milliárd köbméteres is, ha meg tudja oldani az ahhoz pluszként szükséges 50 milliárd forint nélkül. Az FGSZ megoldotta: lemondott egy vezetéklefektetésről és más munkákról, helyettük optimalizálja a már meglévő gázinfrastruktúra-eszközök használatát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.