Évről évre csökken a nyelvvizsgázók száma Magyarországon. Tavaly 86 ezren próbálkoztak, közülük 59 ezren kaptak a vizsga végén bizonyítványt – derül ki az Oktatási Hivatal (OH) adataiból. A sláger az angol volt tavaly is, valamivel több, mint 46 ezren már bizonyítottan jól beszélnek angolul, 9700-an pedig német nyelvvizsgát tettek. Ugyanakkor 2019-ben még 82 ezren kaptak nyelvvizsga-bizonyítvány, 2011-ben pedig 99 ezren.
A nyelvvizsgázószám csökkenésének hátterében nemcsak a pandémia, hanem a nyelvvizsga-amnesztia is áll – mondta több szakember a VG-nek.
Egy diplomás fiatal nyelvtudás nélkül ma nem nem rúghat labdába a munkaerőpiacon
– emelte ki Légrádi Tamás, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének (Nyesze) elnöke. A szakma nem értett egyet azzal, hogy idén is – ugyanúgy, mint tavaly – kiadták a diplomákat nyelvvizsga nélkül. Ahhoz, hogy valaki egy nyelvvizsgáig eljusson, egy hatékony nyelviskolai környezetben 600 nyelvi órára van szüksége, miközben a közoktatásban csaknem 1000 órát tanulnak a diákok. Annak hátterében, hogy sokan mégsem képesek nyelvvizsgát tenni, a tanítás minősége mellett az alacsony pedagógusbérek miatt kialakult nyelvtanárhiány is állhat. Ezt Légrádi Tamás azzal támasztotta alá, hogy alacsony a szakmai, anyagi megbecsülés, ezért könnyen elcsábítja a tanárokat a munkaerőpiac több szegmense is, ahol viszont a nyelvtudásuk aranyat ér.
A nyelviskolák gyorsan reagáltak a pandémia okozta új helyzetre, a képzések nagy részét áthelyezték az online térbe – tette hozzá a Nyesze elnöke. Szeptembertől a nyelvi képzések nagy része – 70 százaléka – az online térben zajlik, 2020-ban pedig volt olyan időszak, amikor a nyelvórák száz százalékát valamilyen webes felületen tartották. A nyelviskolák száma 80-100 körül alakul Magyarországon, viszont az, hogy átköltöztek a képzések az online térbe, gyakorlatilag megmentette az iskolákat a bezárástól.
A piac kicsit átalakult már a Covid előtt, az árakat emelni kellett, ez körülbelül 10-20 százalékos drágulást jelentett a tanfolyamoknál. Egy nyelvóra díja egyéni képzéseknél 4,5–6 ezer forint között alakul, csoportos tanulás esetén pedig 5–7 ezer – tette hozzá Légrádi Tamás. A Nyesze elnöke jelentős potenciált lát abban a programban, amelyet szeptember elején jelentett be György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára.
Most ebben az etapban 15 milliárd forint jut munkahelyi képzések támogatására, a cégek október 1-jétől pályázhatnak, akár nyelvtanfolyamok szervezésére is. A mikro-, kis és középvállalkozások és a nagyvállalatok a képzésben részt vevő munkatársak bérére is finanszírozást nyerhetnek a pályázat keretében.
Nemcsak a tanfolyamok, de a vizsgák egy része is átkerült az online térbe, a számítógépes vizsgáztatás akkreditációját nyolc központ kapta meg eddig. Így akár otthonról lehet vizsgázni, az Euroexam Kft., az iTolc Nyelvvizsgaközpont, az ELTE Origó Nyelvi Centrum Kft., a Corvinus, a BME és a Pécsi Tudományegyetem idegen nyelvi központjaiban is.
Rendkívül jó lehetőség az online vizsgázás, és az elmúlt két évben folyamatosan emelkedett azoknak a nyelvtanulóknak a száma, akik éltek az új típusú technológiával
– mondta a VG-nek Lancz Alexandra, az iTolc Nyelvvizsgaközpont vezetője.
További előny, hogy a vizsga során az ügyfelek végig használhatják az elektronikus szótárt, és a megszokott harminc helyett nyolc napon belül megkapják az eredményt. Az iTolcnál egy B2-es vizsga díja 35 500 forint, a C1-es komplex nyelvvizsga pedig 37 500 forintba kerül. Az első sikeres nyelvvizsga díja visszaigényelhető a Magyar Államkincstárnál. Technikai malőr az online vizsgázók fél százalékát érintette, ilyen jellegű probléma vis maiornak számít, a vizsgázóknak új vizsgaidőpontot biztosítanak.
A nyelvvizsgázók száma és a nyelvtudás szintje akkor fog emelkedni, ha az iskolai oktatás eredményességével szemben egyértelmű, hosszú távú elvárásokat fogalmaz meg az oktatási kormányzat
– mondta Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért – Országos Nyelvoktatási és Nyelvvizsgáztatási Szakmai Egyesület elnöke. A nyelvtanár szerint szükség lenne az irreálisan magas túlóraelvárások csökkentésére, a pedagógusok adminisztrációs terheinek a mérséklésére – és béremelésre, hogy ne kelljen egy nyelvtanárnak a megélhetése érdekében különmunkákat vállalnia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.