Az idei első fél évben a tavalyihoz hasonlóan kevesebb termékmegjelenítés szerepelt a televíziókban, és a piac még mindig gyengébb az előző évekhez képest – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén elfogadott új tanulmányából. A grémium a szerződéses vállalások megszegése és burkolt reklám miatt figyelmeztetett egy-egy vidéki szolgáltatót, és rádiós frekvenciapályázatokkal kapcsolatos döntéseket is hozott.
A testület elfogadta a legújabb, az országos kereskedelmi televíziók saját gyártásában készített műsoraiban feltűnő termékmegjelenítéseket vizsgáló tanulmányt.
2021 első félévében hat hónap alatt összesen 12 809 ilyen típusú hirdetés szerepelt az RTL Klubon és a TV2-n, ami két százalékkal kevesebb, mint 2020 azonos időszakában (13 151). Ez még mindig alacsony a 2019-es időszakhoz képest (17 796). A legtöbb hirdetés az RTL Klub Reggeli (2255) című műsorához kapcsolódott, amit Az év hotele (1119) és a Fókusz (1083) műsora követett. A TV2-n a Mokka alatt láthatták az emberek a legtöbb termékmegjelenítést (578). Ezek 1951-féle márkát reklámoztak, köztük az ALDI üzletlánc szerepelt a legtöbbet 699 alkalommal.
A gazdasági szektorok közül a szolgáltatás jelent meg leginkább, amit az élelmiszer- és a kereskedelmi ágazat követett.
A tanulmányban a virtuális reklámokat is vizsgálta a hatóság. Az év első félévében összesen 437 ilyen virtuális reklámot adtak le: 11-et az RTL Klubon és 426-ot a TV2-n. Míg előbbinél csak a Fókusz című műsorban jelentek meg, utóbbinál több mint felük vetélkedőkhöz kapcsolódott. Az ilyen reklámokat a korlátozottabb elterjedtsége és az újszerűsége ellenére egyelőre könnyen megjegyzik az emberek, de fogadtatásuk egyértelműen negatív. A teljes tanulmányt az NMHH honlapján[1] lehet elolvasni.
A grémium figyelmeztette a siófoki Rádió 1 Part szolgáltatóját, amiért egy júniusi napon eltért állandó megnevezésétől, és szerződéses vállalásaihoz képest kevesebb közszolgálati, valamint a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort tett közzé. A Kölcsey TV szolgáltatóját burkolt reklámozás miatt figyelmeztette a tanács, amiért az Időjárásjelentés egy júliusi adásában a műsort támogató ruhaüzlet pontos címét is feltüntette, amely a támogatói üzenetnek nem lehet eleme.
A tanács megállapította, hogy a Budapest 96,4 MHz körzeti frekvencia kereskedelmi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásának nyertese az egyedül pályázó LBK Base Kft. A testület a kereskedelmi Tatabánya 107,0 MHz és a közösségi Szolnok 102,4 MHz helyi frekvencia használatára benyújtott ajánlatok alaki vizsgálata után hiánypótlásra szólította fel az egyedül pályázó Karc FM Média Kft.-t és a Best Radio Kft.-t. A grémium a Budapest 105,9 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárás tartalmi vizsgálata során felvilágosítást kért a szintén egyedül pályázó LBK Sport Kft.-től.
A Médiatanács véglegesítette a Balatonfüred 96,2 MHz helyi és a Győr 88,1 MHz körzeti frekvenciára szóló közösségi, továbbá a Székesfehérvár 99,8 MHz és a Tatabánya 102,5 MHz helyi frekvencia kereskedelmi jellegű használatára szóló pályázati felhívásokat. A pályázati ajánlatokat novemberben, rendre a pályázati felhívásban meghatározott napokon lehet beadni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.