A globális kereskedelem 7,6 százalékkal esett vissza tavaly, a járvány a globális értékláncokat is megrengette 2020 első fél évében, majd a harmadik negyedévtől kezdtek normalizálódni a kereskedelmi folyamatok. A Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA) jelentése szerint a magyar termékkereskedelmi egyenleg radikális, 33,7 százalékos javulása már 2020-ban megtörtént, a 2020-as első féléves export- és importérték nagyobbb visszaesése, majd második féléves visszapattanás eredményeként. Az idei első fél évben az importérték növekedése már kis mértékben meghaladta az exportét, de az utóbbi értéktöbblete még ellensúlyozta ezt, így a kereskedelmi egyenleg valamelyest tovább tudott javulni. A féléves kereskedelmi folyamatok alapján a 2021-es export rekordévet zárhat, értéke megközelítheti akár a 120 milliárd eurót is, ugyanakkor a termékkereskedelmi egyenleg aktívuma a második fél évben várhatóan már csökkenni fog.
A HEPA által létrehozott exportágazati kategóriákon belül továbbra is az elektronika és villamos berendezések, valamint a járműipar rendelkezett a legnagyobb exportrészaránnyal 2021 első fél évben: az előbbi 29,1, az utóbbi pedig 22,2 százalékkal. A nehézipari ágazatok (járműipar, gépipar, fémipar és vegyipar, gumi- és műanyagipar) együttes részaránya 43,5 százalék volt az exportban. A nem nehézipari ágazatok exportrészesedése 14,2 százalék volt, ezen belül az egészségipar továbbra is jelentős exportértéket, 6,8 százalékot képviselt. A teljes agrárexport részesedése 10 százalék volt.
2021 első fél évében 2020 második fél évéhez képest 7,1 százalékot ért el az átlagos exportérték-növekedés, és a tizenkettőből nyolc HEPA-ágazat tudta átlag felett növelni exportértékét.
Például az agráripar 61,1 százalékkal, a vegyipar, gumi- és műanyagipar 18,4, a fémipar pedig 14,2 százalékkal. Átlag alatt növekedett az elektronika és villamos berendezések, az élelmiszeripar, a könnyű- és a járműipar exportértéke. Egyedül az egészségipar exportteljesítménye csökkent az előző fél év óta, 1,3 százalékkal.
Nem okozott radikális változást a járvány a magyar kereskedelem irányaiban, továbbra is Európa a fő irány, a magyar export 89,49 százaléka a kontinensen marad. Ázsia részaránya 5,07 százalék volt, míg Amerikáé 4,27 százalék, a maradék két kontinens részaránya pedig 1,16 százalék volt az első fél évben. A top tíz exportpiaci célország – amelyekbe a magyar export 67,2 százaléka irányul – szintén nem változott, továbbra is Németország vezeti, amelyet Olaszország, majd Szlovákia követ. A magyar exporton belül 23 ország rendelkezett 1 százalék feletti részaránnyal.
Az export földrajzi szerkezetét tekintve 2019 második fél éve óta a Németországon kívüli Nyugat-Európa szerepe erősen, 13,9 százalékkal visszaesett, míg Kelet-Ázsia több mint 20, Észak-Európa közel 17, Kelet-Közép-Európa részaránya pedig több mint 9 százalékkal nőtt.
A szolgáltatások kereskedelme igen nagy visszaesést szenvedett el a járvány miatt, és a konszolidáció is alacsonyabb volt, nem pattant vissza az áruexporthoz hasonlóan, a szolgáltatáskereskedelmi egyenleg nem haladta meg azóta egyszer sem a 2,5 milliárd eurós aktívumot.
Továbbá a turizmus részaránya a korábbi 25 százalékot meghaladó részarányról 12 százalék alá esett, az üzleti szolgáltatások részaránya azonban 2021 első fél évében már meghaladta az 50 százalékot.
A második legnagyobb szolgáltatási szektort továbbra is a szállítások képezi 25 százalékot meghaladó részaránnyal.
A járvány miatti válság számos olyan globális folyamatot indított el vagy gyorsított fel, amely a kereskedelem eddigi trendjeire jelentős hatást gyakorolhat az elkövetkező években. Magyarország számára is irányadó trend a kereskedelmi díjak növekedése és az útvonalak átrendeződése, az ellátási láncok újrarendeződése, valamint a globális kereskedelmi fókuszok megváltozása, a termelési láncok átszervezése, az inflációs szuperciklus újraindulása és az online értékesítés térhódítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.