Pontosan ötven tételt tartalmaz az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) idei fogyasztóvédelmi ellenőrzési programja. A lista első két helyén nem véletlenül szerepel az internetes kereskedelem revíziója: a szektor volumene hosszú ideje stabilan növekszik. Ezen belül külön tételként szerepel a minisztériumi lajstromban a „csodát” – például látványos fiatalodást vagy éppen gyors fogyást – ígérő termékeket értékesítő webáruházaknak a vizsgálata.
Egy korábbi kormányhivatali felvilágosító anyag arra hívta fel a kliensek figyelmét, hogy ezek a „varázslatos” honlapok a telefonszámon kívül más elérhetőséget jellemzően nem tüntetnek fel, és szinte semmilyen információ nem található magáról a vállalkozásról, a vásárlástól való elállási lehetőség pedig nem biztosított. E weblapokon általában „előtte-utána” típusú fotókkal, továbbá „korábbi ügyfelekkel”, valamint véleményvezérekkel igyekeznek vonzóvá tenni a portékát. Az online értékesítés fogyasztóvédelmi szempontú ellenőrzését taglaló 2020-as összefoglaló a folyamatos hatósági jelenlétnek köszönhető eredményként értékelte, hogy
a webáruházak ismételt vizsgálatakor a feltárt jogsértések aránya jelentősen csökkent: a korábbi átlagos 54-ről 2019-re 20, 2020 végére pedig már 18 százalékra.
A fogyasztóvédelem természetesen az idén is elvégzi hagyományosnak tekinthető munkáját: a bolti kontrollt, valamint a kiemelt húsvéti, nyári és karácsonyi ellenőrzési akciókat.
Emellett fontos feladata a hatóságnak, hogy kiszűrje a „zöldre festés” jelenségét, vagyis amikor egy cég környezettudatosnak állítja be magát, ám ezt valójában semmivel sem tudja igazolni.
Szerencsére a hazai tapasztalatok kedvezők ezen a téren: egy tavaly május–júniusi, arckrémekre vonatkozó szemle folyamán a revizorok arra jutottak, hogy a „natúr”, a „bio”, a „vegán” megjelölés többnyire joggal szerepelt a vizsgált csaknem nyolcvanféle kozmetikum címkéjén. Mindössze egy gyártó nem tudta hitelt érdemlően igazolni, hogy a terméke valóban természetes lenne.
Ám nem minden területen ilyen kedvező a helyzet. Éveken át nagyon komoly problémát jelentettek a fogyasztóvédelemnek az árubemutatók, amelyeknek a célpontjai általában az idős, sokszor betegséggel küzdő emberek. Egy 2015 végén elfogadott jogszabály-módosítás szigorú keretek közé szorította az ilyen tevékenységet végző vállalkozások működését, ennek köszönhetően csökkenni kezdett a visszaélések száma.
Mindemellett megannyi más szolgáltató is számíthat az ellenőrök felbukkanására az év folyamán. Így például a használtautó-értékesítők, a hírközlési és közszolgáltatók telefonos ügyfélpontjai, az építőanyag-kereskedők, továbbá a kaland-, a vidám-, a fitnesz- és az akvaparkok, valamint a játszóterek üzemeltetői. A konkrét árucikkek tekintetében a hatóság vizsgál majd például építési termékeket, elektromos rollereket, bébijátékokat, iskolaszereket, ventilátorokat, hosszabbítókat, elosztókat, díszkivilágítási füzéreket, powerbankeket, étrend-kiegészítőket, sőt napszemüvegeket is a fényáteresztés szempontjából.
Az ITM a fogyasztói jogok további erősítését ígérte erre az esztendőre. Mint az előző év végén közzétett tájékoztatásukban fogalmaztak, 2022-ben befellegzik a „kamuakcióknak”, mivel május végétől a kereskedelmi engedmények bejelentésekor minden esetben fel kell tüntetni a korábbi ellenértéket, amely kizárólag a megelőző legalább harminc napon belüli legalacsonyabb ár lehet. Összevetésül érdemes megjegyezni, hogy a fogyasztóvédelem 2021-es karácsonyi mustrájának az első három hetében a csaknem ötszáz vizsgált üzlet hat százalékánál találtak kifogásolnivalót az akciós egységárak feltüntetésében.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.