Reális esély van arra, hogy a NATO-elvárásokban szereplő – eredetileg 2024-re tervezett – 2 százalékos GDP-arányos védelmi kiadási arányt egy évvel korábban, már jövőre teljesítse Magyarország
– erről beszélt a VG-nek Csiki Varga Tamás, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének munkatársa. Pontos számok az idei évre vonatkozóan nem állnak még rendelkezésre, ám a szakember szerint a költségvetés és a GDP várható mértéke alapján 2022-ben a védelmi kiadások aránya elérheti az 1,7-1,8 százalékot, miután a büdzsében minden korábbinál nagyobb összeget, 1000 milliárd forintot tervezett be a kormány. Ezzel pedig Magyarország a NATO átlagát is hozza az idén.
A magyar haderő fejlesztésének a Zrínyi honvédelmi és haderőfejlesztési program jóvoltából már vannak látványos elemei, mint a húsz Airbus H145M helikopter beszerzése, amely tavaly év végén zárult, és további 16 darab H225M többcélú helikopteré, amely még folyamatban van. Ugyancsak zajlik a török gyártmányú Gidrán páncélozott járművek vásárlása, amelyből a végső létszám elérheti a 400-450 hadrendbe állított példányt is. A következő években még sorban érkeznek majd a PzH 2000 önjáró lövegek (24) és a Leopard 2A7 harckocsik (44), a 218 darab hadrendbe kerülő páncélozott harcjárműből 178-at pedig a Zalaegerszegen 60 milliárd forintból épülő Lynx-üzem fog legyártani. Egyébként Benkő Tibor honvédelmi miniszter a háború előtt is úgy számolt, hogy a haditechnikai eszközök következő nagyobb tétele 2023-ban és 2024-ben érkezik meg a Magyar Honvédséghez. Csiki Varga Tamás úgy látja, hogy a Zrínyi-program biztosítja a magyar haderő modernizációjához szükséges forrásokat, szerinte ennél nagyobb vállalásba nem érdemes fogni, a beszerzésre, a működtetésre és ezeknek a technológiáknak a rendszerbe állítására legalább három-öt évet kell hagyni a honvédségnek.
A NATO azzal is boldog lenne, ha teljesítenék a tagállamok a 2 százalékos kötelezettségüket
– mondta a szakember, utalva arra, hogy a tagországok többsége ennél kevesebbet költ védelmi kiadásokra, emiatt szerinte nem várható, hogy ez a szint a közeljövőben emelkedjen.
Emlékeztetett rá: a 2006-os rigai csúcson állapodtak meg az észak-atlanti szövetséghez tartozó tagországok abban, hogy GDP-jük legalább 2 százalékát fordítják erre a területre, ám a 2008–2009-es válság egyik legnagyobb áldozata a biztonságpolitika lett, a kormányok egymás után fogták vissza a kiadásokat. Magyarországon sem volt másképp, 2014-ben érte el a mélypontot a honvédelmi ráfordítások értéke, akkor hazánk bruttó hazai össztermékének mindössze 0,8 százalékát költötte védelmi feladatokra.
2014-ben az Ukrajna elleni orosz katonai fellépés és a Krím elcsatolása, valamint Kelet-Ukrajna destabilizálása aztán újabb fordulatot hozott, amelynek hatására a kelet-közép-európai térségben szinte egyszerre indult meg a haderő fejlesztése. A megváltozott körülményekre a leggyorsabban Románia reagált, gyakorlatilag két év alatt teljesítették a NATO-kötelezettségüket. A Világbank adatai szerint 2020-ban már a GDP 2,3 százalékát fordították védelmi célokra, amivel keleti szomszédunk valamennyi visegrádi országnál többet költött saját biztonságára.
A V4-ek között hazánk a két évvel ezelőtti 1,6 százalékos ráfordításával egyedül Csehországot előzte meg (1,35), Szlovákia a GDP 1,8 százalékát, míg Lengyelország 2,2 százalékát költötte a területre. Románia és Lengyelország kapcsán a szakember megjegyezte, hogy ezeknek az országoknak a felfegyverkezését az is nagyban támogatta az elmúlt években, hogy a védelmi kiadások legalább 2 százalékos szinten tartása alkotmányos kötelezettségnek számít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.