Alig néhány száz kilométert kellene megtennünk ahhoz, hogy igen megterhelővé váljon egy átlagos magyar autósnak a tankolás. Egész Európában nem találni ugyanis olcsóbb üzemanyagot a hatósági áron, 480 forinton befagyasztott magyar tarifáknál. A környező országokban jóval mélyebben kellene a zsebünkbe nyúlni a tankolásnál, de egy kora nyári, horvátországi nyaralás esetében is el kell gondolkozni azon, hogy nem érdemesebb-e még a határ innenső oldalán teletölteni a kocsit. A szomszédban ugyanis május 9-én épp 162 forinttal került többe a 95-ös benzin literenként, mint itthon, a gázolaj pedig még drágább: a horvát kutaknál literenként 702 forintot kell kicsengetni a dízelért.
És ez még messze nem a legborsosabb üzemanyagár az Európai Unióban, tavaly október óta az egész kontinensen egyedül Magyarországon kerül kevesebbe az üzemanyag a befagyasztásnak köszönhetően. A magyarhoz legközelebbi áron Törökországban találni üzemanyagot, de hozzá kell tenni, hogy ott hagyományosan mindig jóval olcsóbb a benzin és a gázolaj, és fél év alatt ott is csaknem a duplájára drágultak.
A fejlettebb, magasabb átlagkeresettel rendelkező nyugati és skandináv országokban már bőven 800 forint felett van egy liter benzin ára, de a legtöbb esetben a gázolaj sincs sokkal lemaradva tőle. Ott viszont az autósok ezt könnyebben ki tudják fizetni. Egyes, gazdaságilag nem túl biztos lábakon álló államokban azonban már komoly gondot okozhat az áremelkedés. Görögország szintén sok magyarnak úti cél a nyaraláskor, de ott már végképp érdemes mérlegelni, hol tankoljunk, hiszen egy liter benzin a május 9-i átlagárak szerint 822 forintba, egy liter dízel pedig 724 forintba került. Nem csoda, hogy a görög infláció 28 éves rekordot döntött: áprilisban 10,2 százalékos volt. A görög kormány hajlandó is segíteni, az átlag alatt kereső autó- és motortulajdonosokat egyszeri, 30 és 50 euró közötti összeggel támogatják meg.
Más országok viszont Magyarországhoz hasonlóan a befagyasztás mellett döntöttek: így tett például a szomszédos Szlovénia, ahol a legutóbbi árrögzítés után csak néhány napig élt a piaci árszabás, máris rögtön visszatértek hozzá. A szlovén kormány azonban a magyar áraknál jóval magasabban, a benzint 593 forinton, a gázolajat pedig 633 forinton fagyasztotta be, tehát csak kevéssel a legutóbbi, piaci ár alatt.
Szlovénia is befagyasztotta az üzemanyagárakatAz árak még így is jóval magasabbak lesznek a magyarnál. |
Magyarországon egyébként a Holtankoljak.hu számításai szerint a kormányzati intézkedés nélkül nagyjából 634 forint lenne egy liter 95-ös benzin és 699 forint egy liter gázolaj. Mint ismert: a magyar autósok július 1-jéig védve vannak a piaci árszabástól, amely még magasabb lehet majd, ha az EU keresztülviszi a tervét, és hónapokon belül teljes embargót vet ki az orosz olajra. Ez esetben megjósolhatatlan, hogy meddig emelkedhetnek az amúgy is extrém magas üzemanyagárak.
Bűnbakkereső szándékkal erőltetheti az unió a kelet-európai országok orosz olajembargóba vonásátAz unió nagyobb tagállamai dönthetnének amellett, hogy nem vásárolnak többé orosz olajat úgy is, hogy ezt nem erőltetik rá a tenger nélküli tagországokra, amelyek vezetéken szerzik be a nyersolajat, s az orosz olaj kevesebb mint tíz százalékát veszik meg. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.