A kata szabályok módosítása az ételfutárokat kifejezetten érzékenyen érintette, nem meglepő tehát, hogy a rendelkezés elleni tiltakozás élére is álltak. Van azonban egy másik tényező, mely miatt szintén van okuk az aggodalomra.
A tevékenység mögött álló üzleti modellt ugyanis mindeddig nem sikerült jövedelmezővé tenniük a cégeknek,
hasonlóan a haknigazdaság más vállalataihoz, például az Uberhez.
A haknigazdaság vezető vállalatai, mint arra a kata-szabályok átalakítása is rávilágít, versenyelőnyüket annak köszönhették, hogy az alkalmazottaikat független alvállalkozóként tartották nyilván, minimalizálva ezzel a foglalkoztatás költségeit. A szabályozói arbitrázs sem volt azonban elegendő ahhoz, hogy ezek a cégek nyereségesen működjenek.
A cégek segítségére volt azonban az elmúlt évtizedet jellemző, világszerte ultralaza monetáris politika is,
melynek eredményeként jelentős mennyiségű tőke kutatott hozamok után. Ennek hatására a finanszírozás nem csupán ezen vállalatok számára volt könnyen elérhető, hanem számos eszköz árát is felfelé hajtotta, de kétségtelen, hogy a magukat forradalmi újításként jellemző tech-startupok különösen jól jártak . A koronavírus-járványt követő újranyitással megérkező infláció, majd az azt tovább erősítő orosz-ukrán háború hatására azonban ennek vége.
Az ételfutár cégeket főként a kockázati tőke finanszírozta ezen időszakban, ám néhány vállalat már eljutott a tőzsdére lépésig. Ezek között van a Foodpanda tulajdonos Delivery Hero és a Wolt mögött álló Doordash is, melyeknek tőzsdei cégként negyedévente nyilvánosságra kell hozniuk eredményeiket is, és ezek nem túl biztatóak a futárok számára. Tekintve, hogy ezen cégek rendelésállományát és bevételeit a koronavírus-járvány és az azzal járó lezárások rendkívüli mértékben növelték, mégsem voltak képesek nyereséget termelni, felmerül a kérdés, hogy működőképes lehet-e a cégek üzleti modellje.
A megélhetési költségek növekedése miatt várhatóan a cégek bevételei csökkenhetnek, miközben a veszteségek finanszírozása a kamatok növekedése miatt egyre drágábbá válhat.
A Delivery Hero 2019-es, több mint 1,2 milliárd eurós bevételét 2021-re közel 6 milliárd euróra növelte, ám közben a cég EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) szerinti vesztesége is jelentősen nőtt, igaz nem akkora mértékben, mint a bevétel. A 2019-es 431 millió eurós veszteség azonban 2021-re így is 958 millió euróra hízott. A cég a 2021-es jelentése alapján a tavalyi év végén mintegy 2,5 milliárd eurónyi tőkével rendelkezett, új finanszírozás nélkül ez azért nem tűnik hosszú ideig elegendőnek.
A Doordash helyzete sem sokkal rózsásabb a nyilvános adatok alapján, bár talán valamivel jobban teljesít versenytársánál. A cég 2019-ben 885 millió dolláros forgalom mellett 667 millió dolláros működési veszteséget termelt, míg 2021-ben közel 5 milliárd dolláros bevétel mellett csak 468 millió dollárt vesztett. A vállalat könyvelői a korrigált EBITDA értékét a 2019-ben 475 millió dolláros veszteségként, 2021-ben pedig 275 millió dolláros nyereségként határozták meg. Mindennek ellenére a cég végeredményben nem tekinthető nyereségesnek, a működési tevékenység eredménye a 2020 decemberi tőzsdére lépés óta minden negyedévben negatív volt. A cég mintegy 2,2 milliárd dollárnak megfelelő készpénzállomány felett rendelkezett március 31-én. A Magyarországon jelenlévő harmadik nagy ételfutár cég, a Bolt mindeddig nem lépett tőzsdére, az ő eredményeik ezért nem nyilvánosak.
Ezen multinacionális cégek számára magyar piac nyilván apróságnak számít, és valószínű, hogy első körben a terjeszkedést kívánják majd lassítani, és nem kivonulásban gondolkoznak, de a költségek növekedése biztosan nem ösztönzi a beruházásokat.
A munkaerőhiánnyal küzdő piacon a futárok a cégek ellen is felléphetnek veszteségeik kompenzálása érdekében, azonban ez vissza is üthet a fentebb taglaltak miatt.
A kockázati tőke és más könnyen elérhető források által finanszírozott működésen a haknigazdaság vállalatainak mindenképpen változtatniuk kell a jelenlegi környezetben. A gyakorlatilag vásárolt növekedés kora – amikor nem számítanak az eredmények csak a terjeszkedés üteme – véget ért, a befektetőket egyre inkább az érdekli, hogy lehetséges-e a nyereséges működés. Ez a futárok számára a kata-szabályok változásán túl is könnyen csökkenő fizetést jelenthet, különösen a forgalom várható visszaesése mellett. Az alkalmazotti státuszban történő foglalkoztatás mellett pedig valószínűtlen, hogy az összes jelenlegi dolgozó megtarthatja állását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.