A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), a Steindl Imre Program Nonprofit Zrt. (SIP), valamint a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. (BMSK) veszi át a Nemzeti Közlekedési Központ Zrt (NKK). projektjeit – értesült a VG. A hivatalos döntés augusztus elején született meg, miután a társaság tulajdonosa, az Építési és Beruházási Minisztérium erről kiállította a részvényesi határozatot. Az átadás-átvétel megkezdődött,
és minden aktív projektet érint.
Tehát jelen állás szerint az, hogy az NKK megszűnik, nem sodorja veszélybe a társaságnál lévő fejlesztéseket, így a fővárosi vonatkozásúakat sem, mivel mindegyiknek lesz gazdája.
Az persze más kérdés, hogy a többtucatnyi, összességében bőven ezer milliárd forint értékű beruházások közül melyik valósulhat meg rövid távon. Mint arról a VG is írt, az orosz–ukrán háború nyomán bekövetkezett gazdasági válság miatt az ÉBM éppen felülvizsgálja az állami beruházásokat, azokat pedig, amelyeknél eddig nem indult el a kivitelezési szakasz, felfüggesztik.
A projektek a szakmai profilnak megfelelően kerülnek a NIF-hez, a SIP-hez vagy a BMSK-hoz.
Az utóbbi az NKK magasépítésű projektjeit veszi át, a NIF pedig a közlekedési infrastruktúra fejlesztései mellett a komplex városfejlesztéseket is átveheti.
Az egyes fejlesztési koncepciók szétosztására azért van szükség, mert július végén eldőlt, hogy az NKK megszűnik. A cég eredetileg a Technológiai és Ipari Minisztériumhoz tartozott és Vitézy Dávid közlekedési államtitkár irányítása alatt állt, majd némiképp váratlanul az ÉBM alá sorolták be. Lázár János tárcája július végén formálisan is megjelent az NKK mögött, első lépésként pedig a társaság komplett vezetőségének felmondtak.
A cég május végén a Budapest Fejlesztési Központ Zrt. jogutódjaként jött létre, vagyis alig két hónapig tartott a működése.
A felszámolással a hírek szerint az ÉBM záros határidőn belül végezne, ugyanakkor könnyen lehet, hogy a folyamat elhúzódik, és az év vége előtt sem fejeződik be. Az NKK-t addig Pántya József, a NIF útfejlesztési igazgatója vezeti.
A cég kiemelt jelentőségű állami társaságként indult:
Az orosz–ukrán háború miatti beruházási stop kapcsán gyakori félelem, hogy az parlagon hagyja Budapestet. Csakhogy az ÉBM által folytatott felülvizsgálat nem vonatkozik az uniós projektekre. Ezekből pedig több százmilliárd forint értékben részesülhet a főváros és agglomerációja.
Csak a helyreállítási és ellenálló képességi eszköz (RRF) révén
mintegy ötszázmilliárd forint fejlesztési pénz érkezhet Budapestre és vonzáskörzetébe a következő években.
Ehhez azonban először is megállapodásra van szükség az Európai Bizottság és a magyar kormány között. A kapcsolódó tárgyalásokat vezető Navracsics Tibor szerint erre jó esély van: 98,8 százalékra teszi az év második felében való megegyezés valószínűségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.