Ahogyan telnek a hetek, úgy változtatja érveit és céljait Szaniszló Sándor, a XVIII. kerület DK-s polgármestere, aki az ezerforintos légiutas-adót minden kommunikációs csatornán megpróbálja igazságosnak és törvényesnek beállítani.
A politikus decemberben arról beszélt az ATV-n, hogy a január 1-jétől tervezett adóból elsősorban a zajártalomban magukra hagyott családok kompenzálását szeretnék finanszírozni. Szerinte a kerületben legalább ötezren szenvednek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről induló és oda érkező gépek zajától, és velük nem foglalkozik senki, a Budapest Airport is csak ígérgeti, hogy finanszírozza az ablakok és ajtók cseréit, ami hozzájárulna ahhoz, hogy elviselhetőbb legyen az élet a létesítmény környékén.
Február elején Szaniszló a közösségi oldalán viszont már azt írta, az évi 7 milliárd forintra becsült légiutas-adóból jobb minőségi utakon, járdákon közlekedhetnének a kerületiek, a fiataloknak korszerűbb parkokat és közösségi tereket, gördeszkapályákat építenének. A polgármester a pénzből emellett jobb közétkeztetést és további támogatásokat ígért.
Néhány nappal később – amikor világossá vált, hogy Budapest Főváros Kormányhivatala több okból is jogsértőnek minősítette az adót – már új bérlakásokat és korszerűbb intézményeket is emlegetett az általa a „kerületiek pénzének” titulált adóból.
Később a Kúria is megszólalt az ügyben: a Fővárosi Kormányhivatal kezdeményezésére a végleges döntésének meghozataláig, azonnali jogvédelem keretében megtiltotta az adó alkalmazását. Szaniszló Sándor indulatosan reagált, és az ígéreteit bővítve már azt írta, a 7 milliárd forintból az Üllői úthoz hasonlóan az önkormányzat felújítaná a Nagykőrösi utat, a Kisfaludy utcát, a Petőfi utcát, a Halomi utat, és szinte minden (!) kerületi, rossz állapotú közutat.
A polgármester úgy véli, ez a pénz „jár a kerületieknek”, és ezt el akarják venni, akár törvénytelen úton is – a zajártalomban magára maradt ötezer emberről viszont már egyáltalán nem tett említést.
Független szakértők eközben azon a véleményen vannak, hogy a légiutas-adó törvénytelen, leggyakrabban a kettős adóztatást emlegetik, kiegészítve, hogy az önkormányzat túllép a hatáskörén, hiszen nem állapíthat meg kötelezettséget a földi kiszolgálást végző gazdasági szervezet adóbeszedésére. A kormányhivatalnak az az álláspontja, hogy a légiutas-adó több jogszabályt is megsért, például a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényt és az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvényt, de adatvédelmi aggályok is felvetődnek.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint a fogyasztóvédelem és az adatvédelmi hatóság fellépése is szükséges, mert diszkriminatív a légiutas-adó, amely alól kivételt kapnának a XVIII. kerületi lakosok és a 18 éven aluliak. A szövetség problémaként felveti, hogy miként jut hozzá a szükséges adatokhoz a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet, amikor a repülőjegy megvásárlásakor kizárólag az utas nevét, születési dátumát kell megadni, tehát a lakcímet, tartózkodási helyet és az utas anyjának nevét nem rögzítik sehol.
Amikor októberben az MSZP-s Kőrös Péter alpolgármester előterjesztőként próbálta megvédeni a légiutas-adót, azt állította, a Pénzügyminisztériumban történt szakértői egyeztetés során nem találtak kivetnivalót, ám erre az egyeztetésre továbbra sincs bizonyíték, a tárca sem erősítette meg.
Kőrös Péter a legutóbbi nyilvános ülésen pedig már beszélni sem mert az ügyről, mert megírná a sajtó…
A Világgazdaság korábban adószakértő segítségével világított rá arra: ha a Kúria nem lép közbe, soha nem látott adókat vezethetnek be Magyarországon, például szurkolóadót vagy koncertadót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.