A magyar gazdaság jelentős lemaradásban van a szomszédjainkhoz képest, legalábbis ami a digitalizációt, az online marketing használatát vagy a külföldi kapcsolatok kiépítését illeti. Egy felmérésből kiderült, hogy a webshoptulajdonosok 69 százaléka komoly veszélyben érzi magát a jelenlegi gazdasági helyzetben, többen a bezárást fontolgatják és legalább a fele gondolkodik az új értékesítési csatornák bevezetésében, illetve a költségek racionalizálásában – mutatott rá közleményében Füssi Gábor és Perényi András e-commerce szakember.
Érdekeségként emelték ki, hogy a kis- és középvállalatok (kkv) 36 százaléka a külföldi terjeszkedésben is gondolkodik a piac növelése érdekében. A magyarországi piac mérete korlátozott, ezért érdemes külföld felé terjeszkedni. Ha ezt belátják a magyar cégek, akkor tudnak nemzetközileg is versenyben maradni az online értékesítés piacán.
„Jelenleg a legismertebb webáruházak közül harmincból kilenc van magyar tulajdonban. Egyértelmű, hogy a külföldi webáruházak lassan leuralják a hazai piacot, ebben a helyzetben pedig üzletileg egyszerűen nem éri meg helyben maradni” – foglalta össze a hazai online piac állapotát Perényi András, a Webshippy társalapítója.
A külföldi piacra lépés halogatását a magyar cégek a félelemmel és a rossz adminisztrációs tapasztalattal magyarázzák. Továbbá a magyar kereskedők a marketing erejében sem hisznek és felesleges kiadásnak élik meg – tette hozzá Füssi Gábor, az Everigo webshopok külföldi terjeszkedésével foglalkozó informatikai és logisztikai cég tulajdonosa.
A járvány alatti időszakban az e-kereskedelem növekedése harminc százalék körül volt, ami tavaly drasztikusan csökkent. A szakemberek szerint jelenleg stagnálás jellemzi ezt a piacot. A verseny viszont egyre erősebb, ahol azok győznek, akik felismerik az internetes vásárlás előnyeit, és a marketing-, logisztikai és adminisztrációs beruházásokra koncentrálnak – nyilatkozta korábbi cikkünkben Györke Zoltán, az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának elnöke.
A kisebb piaci szereplőknek keményebben kell dolgozniuk, hogy ne veszítsék el a potenciális vásárlókat, aminek a kulcskérdése a vásárlói bizalom. Továbbá a vásárlói élmény is egyre jelentősebb az e-kereskedelemben, ahol fontossá vált a dizájn, az egyszerű fizetés, a weblap könnyű kezelhetősége. Ezek mind elleshetők a szomszédos országok sikeres online kereskedelmi cégjeitől. A webshopos piacra belépést online kereskedelmi tapasztalat nélkül nehéz megvalósítani.
Megoldást jelent az integrátorcégekkel való együtt működés, amelyek a cégalapítástól a webáruház létrehozásának teljes logisztikai szervezésével, a fordításon keresztül a marketingkampányok tervezésével szinte mindent megcsinálnak a kereskedők helyett. A szakemberek a konkurencia erőteljes nyomulását látva egyedüli megoldásként a külföldi nyitást javasolják.
Nehéz év lesz 2023 az e-kereskedelembenAz elmúlt időszak nehézségei után 2023 is kihívásokkal teli éve lesz az online kereskedőknek. Amikor jöttek a járvány okozta lezárások, az e-kereskedelem felfutott, ám a vásárlók hamar visszatértek a boltokba. A legnagyobb problémát most az infláció jelenti, ami szinte biztosan felemészti a 2023-as növekedést a kereskedelemben. Az idei várakozásokról a MediaMarkt omnichannel értékesítési igazgatójával, Bombera Zsolttal és az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának elnökével, Györke Zoltánnal beszélgettünk. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.