BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sok webshop utolsó órája ketyeg a hazai online piacon

A magyar e-kereskedelem 30 százalékos növekedést ért az elmúlt időszakban, de még mindig 5-10 éves lemaradásában van a közép-európai versenytársakhoz képest. A külföldi piacra belépést és a digitalizációt lassabban fogadják el a magyar kkv-k, így a környező országok webshopjai elveszik a hazai vásárlóközönséget.

A magyar gazdaság jelentős lemaradásban van a szomszédjainkhoz képest, legalábbis ami a digitalizációt, az online marketing használatát vagy a külföldi kapcsolatok kiépítését illeti. Egy felmérésből kiderült, hogy a webshoptulajdonosok 69 százaléka komoly veszélyben érzi magát a jelenlegi gazdasági helyzetben, többen a bezárást fontolgatják és legalább a fele gondolkodik az új értékesítési csatornák bevezetésében, illetve a költségek racionalizálásában – mutatott rá közleményében Füssi Gábor és Perényi András e-commerce szakember.
Érdekeségként emelték ki, hogy a kis- és középvállalatok (kkv) 36 százaléka a külföldi terjeszkedésben is gondolkodik a piac növelése érdekében. A magyarországi piac mérete korlátozott, ezért érdemes külföld felé terjeszkedni. Ha ezt belátják a magyar cégek, akkor tudnak nemzetközileg is versenyben maradni az online értékesítés piacán.

e-kereskedelem
Fotó: Shutterstock

Félelmek a piacon

„Jelenleg a legismertebb webáruházak közül harmincból kilenc van magyar tulajdonban. Egyértelmű, hogy a külföldi webáruházak lassan leuralják a hazai piacot, ebben a helyzetben pedig üzletileg egyszerűen nem éri meg helyben maradni” – foglalta össze a hazai online piac állapotát Perényi András, a Webshippy társalapítója.

A külföldi piacra lépés halogatását a magyar cégek a félelemmel és a rossz adminisztrációs tapasztalattal magyarázzák. Továbbá a magyar kereskedők a marketing erejében sem hisznek és felesleges kiadásnak élik meg – tette hozzá Füssi Gábor, az Everigo webshopok külföldi terjeszkedésével foglalkozó informatikai és logisztikai cég tulajdonosa.

Versenyben maradni

A járvány alatti időszakban az e-kereskedelem növekedése harminc százalék körül volt, ami tavaly drasztikusan csökkent. A szakemberek szerint jelenleg stagnálás jellemzi ezt a piacot. A verseny viszont egyre erősebb, ahol azok győznek, akik felismerik az internetes vásárlás előnyeit, és a marketing-, logisztikai és adminisztrációs beruházásokra koncentrálnak – nyilatkozta korábbi cikkünkben Györke Zoltán, az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának elnöke.

A magyar webshopok növekedési potenciálja
 

A kisebb piaci szereplőknek keményebben kell dolgozniuk, hogy ne veszítsék el a potenciális vásárlókat, aminek a kulcskérdése a vásárlói bizalom. Továbbá a vásárlói élmény is egyre jelentősebb az e-kereskedelemben, ahol fontossá vált a dizájn, az egyszerű fizetés, a weblap könnyű kezelhetősége. Ezek mind elleshetők a szomszédos országok sikeres online kereskedelmi cégjeitől. A webshopos piacra belépést online kereskedelmi tapasztalat nélkül nehéz megvalósítani.

Megoldást jelent az integrátorcégekkel való együtt működés, amelyek a cégalapítástól a webáruház létrehozásának teljes logisztikai szervezésével, a fordításon keresztül a marketingkampányok tervezésével szinte mindent megcsinálnak a kereskedők helyett. A szakemberek a konkurencia erőteljes nyomulását látva egyedüli megoldásként a külföldi nyitást javasolják.

Nehéz év lesz 2023 az e-kereskedelemben

Az elmúlt időszak nehézségei után 2023 is kihívásokkal teli éve lesz az online kereskedőknek. Amikor jöttek a járvány okozta lezárások, az e-kereskedelem felfutott, ám a vásárlók hamar visszatértek a boltokba. A legnagyobb problémát most az infláció jelenti, ami szinte biztosan felemészti a 2023-as növekedést a kereskedelemben. Az idei várakozásokról a MediaMarkt omnichannel értékesítési igazgatójával, Bombera Zsolttal és az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának elnökével, Györke Zoltánnal beszélgettünk.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.