– Tavaly év végén a vészhelyzeti jogrend alapján a kormány elfogadta az ez évre szóló büdzsét. Ezt követően a kabinet mégis úgy döntött, hogy kedvezőbb, ha a parlament is megtárgyalja a költségvetés tervezetét és szentesíti azt, illetve elfogadja a módosításokat. Miért döntött így a kabinet?
– Az eredeti, ez évre szóló, tavaly nyár elején összeállított büdzsét azért kellett módosítani, mert az orosz–ukrán háború elhúzódása, a szankciók miatti infláció felgyorsulása, az energiaárak elszabadulása miatt 2022 decemberére teljesen megváltoztak a makrogazdasági feltételek a tavaly nyári helyzethez viszonyítva. A kormány ezért fontosnak tartotta, hogy a módosításokkal együtt az Országgyűlés vitassa meg és fogadja el a 2023-ra szóló központi büdzsét. Az elmúlt év végén, a háború miatti veszélyhelyzeti jogrendre való tekintettel a kormány – a Költségvetési Tanács jóváhagyását követően – rendeleti úton módosította a 2023-as költségvetést, szem előtt tartva az Országgyűlés által már elfogadott irányvonalakat. A módosított, idei büdzsét 2022 nyarához képest – a külső körülmények említett megváltozása miatt – magasabb inflációs környezet és kisebb gazdasági növekedés feltételezése mellett állította össze a kabinet. Mindemellett a kormány célja, hogy elkerüljük a gazdasági visszaesést, és a növekedés az idén is folytatódjon. Ennek a mértékét azonban a háború és a szankciók gazdasági hatásai kedvezőtlenül befolyásolják, ezért 2023-ban 1,5 százalékos bővüléssel számolunk.
A kabinet szándéka az volt, hogy a módosítás hátteréről és céljáról minden lényeges információt a parlament elé tárjunk, így egy „átlagos” törvénymódosításhoz képest bővebb tájékoztatást állítottunk össze.
Az pedig már természetes, hogy a kormány a Költségvetési Tanács egyetértő véleményének birtokában nyújtotta be az Országgyűlésnek a 2023-as költségvetést módosító törvényjavaslatot.
– A parlamenti vita elején Varga Mihály pénzügyminiszter kijelentette: az idei a rezsivédelem költségvetése. Mekkora összeg áll rendelkezésre a rezsivédelmi alapban, melyek emellett az idei büdzsé prioritásai?
– Az ez évi költségvetést négy fő prioritás alapján állította össze a kormány. Az első és legfontosabb cél, hogy a foglalkoztatás magas szintjét fenntartsuk, illetve ha lehetőség lesz rá, tovább növeljük. Most 4,7 millióan dolgoznak az országban, ezt létszámot meg akarjuk őrizni. A rezsivédelem ugyanígy kiemelt prioritás. Ez persze a szankciók következtében megugró, hektikusan mozgó energiaárak miatt a korábbinál nagyobb kiadást jelent az államháztartásnak. Az idősebb, nyugdíjas korosztály számára a kormány biztosítja a nyugdíjak reálértékének megőrzését, emellett a kabinet a családtámogatások megőrzését is fontos célként kezeli. Ez a négy fő cél képezi a 2023-as központi költségvetés prioritásait. Ezen célokról a veszélyek korában, a háború és a szankciók okozta gazdasági nehézségek ellenére sem mondunk le.
Sem a háború miatti veszélyhelyzeti jogrend alapján összeállított büdzsé, sem a mostani, az Országgyűlés által a napokban elfogadott változat nem tartalmaz olyan előírást, amely növelné a legfőbb közterheket.
Így marad Európa legkedvezőbb, 15 százalékos személyi jövedelemadója vagy a szociális hozzájárulási adó 13 százalékos mértéke. Ez utóbbi, munkáltatók által fizetett közteher 2016-ban még 27 százalék volt, majd csökkent az említett mértékre a 2016-os, a munkaadói és a munkavállalói érdekképviseletekkel aláírt többéves magállapodás alapján. A négy kiemelt, a költségvetés karakterét meghatározó cél finanszírozását az állam egyéb kiadásainak kontrolljával és az extraprofitadókból biztosítja.
– Mi a helyzet a rezsivédelmi alappal?
– A tavalyi év elején az akkor aktuális, a későbbieknél lényesen alacsonyabb energiaárakkal kalkuláltuk a rezsivédelem kiadásait. Az orosz–ukrán háború és a brüsszeli szankciós politika hatására viszont drasztikusan megugrottak az energiaárak, többek között a gázár is; volt olyan időszak, amikor 350 euró/MWh körül volt a gáz ellenértéke, az egy évvel azelőtti tizedárhoz képest. Ebben a helyzetben határozott úgy a kormány, hogy az intézkedés fenntarthatósága érdekében az átlagfogyasztásig biztosítja a rezsivédelmet. Az eredeti, 2022 tavaszán összeállított büdzsében a kabinet 670 milliárd forintot különített el a Rezsivédelmi Alapba. A módosított központi költségvetésben jelentősen megemelte a Rezsivédelmi Alap forrásait annak érdekében, hogy megvédje a családokat az elszálló energiaáraktól és fenntartsa a rezsicsökkentést minden família számára az átlagfogyasztás mértékéig. Ezenkívül a támogatottak köre is bővült. Az állami feladatokat ellátó intézmények, például iskolák vagy kórházak is kaphatnak támogatást az alapból. A megemelt összegből biztosítható az önkormányzatok megemelkedett rezsiköltségeinek, illetve az egyházak által fenntartott oktatási és szociális intézmények megnövekedett rezsikiadásainak támogatása. A kis- és középvállalkozásoknak, valamint a nagyobb cégeknek is jut forrás a megnövekedett rezsikiadások enyhítésére, az energiahatékonyságot növelő beruházások megvalósítására. Az alapból tehát már nem csak a családok részesülhetnek, amelynek az összege így közel négyszeresére, az eredetileg tervezett 670 milliárd forintról 2580 milliárdra nőtt. Az alap forrásainak jelentős részét az extraprofitadók adják, ezenkívül a központi költségvetési transzfer mintegy 1200 milliárd forint.
– A nyugdíjak emelése, és a reálértékük megőrzése is a prioritások között szerepel. Mekkora összeget szánnak erre a büdzséből, miként alakulnak az idén a családtámogatások?
– A költségvetés a 15 százalékos nyugdíjemelés fedezetét biztosította, ami a tizenharmadik havi nyugdíjra kiterjedt. A Covid kitörésekor, 2020-ban a GDP bővülése visszaesett, de a kormány már 2010-ben elkötelezte magát a nyugdíjak reálértékének megőrzése mellett, ezért ebből a válságok korában sem engedünk. A kabinet vállalta, hogy az idén januártól 15 százalékos nyugdíjemelést hajt végre, amit meg is tettünk. Ez azt jelenti, hogy ebben az évben a nyugdíjakra és a nyugdíjszerű ellátásokra mintegy 700 milliárd forinttal többet fordítunk, mint azt az eredeti költségvetés tartalmazta.
A családtámogatások összege is emelkedik 2023-ban, az idén erre a célra mintegy 3350 milliárdot szán a kormány.
A családtámogatások jó néhány tétele az szankciós infláció miatt is emelkedik – hiszen a babaváró vagy az otthonteremtési hitel után az állam nagyobb kamatterhet vállal át – de a támogatások köre is bővül. Így a 30 éves koruk előtt gyermeket vállaló édesanyák mentesülnek a személyi jövedelemadó fizetése alól az átlagbér szintjéig. Ezen intézkedést, a családi adóalap-kedvezményt, az első házasok adókedvezményét vagy a négy gyermeket nevelő anyák adókedvezményét összeszámolva az összes adókönnyítés 650 milliárd forintnál nagyobb segítséget jelenthet a famíliáknak az említett, 3350 milliárd forintos családtámogatási kereten belül. Bízom benne, hogy e széles palettát látva bátrabban vállalnak gyermeket a fiatalok.
– Mekkora hiánnyal tervezték meg az idei költségvetést, hogyan alakul az államadósság a GDP-hez mérten?
– A kormány alapvető érdeke az ország pénzügyi stabilitásának megőrzése. A kedvezőtlen világgazdasági környezet, az orosz–ukrán háború és a brüsszeli szankciók miatt a kormány a központi tartalékot is megemelte: az eredetileg tervezett 170 milliárd forintról 255 milliárdra nőtt a tartalékok összege. Az intézkedések mellett is jelentősen csökkenhet a hiány mértéke az idén 2022-höz képest: a különleges gázkészletvásárlás nélkül számított 5 százalékról a GDP 3,9 százalékára. Fontos változás az eredeti költségvetési törvényhez képest, hogy még nagyobb arányú államadósság-csökkentéssel számolunk.
A GDP-arányos államadósságot a 2022 végi 73,3 százalékról 69,7 százalékra kívánjuk javítani 2023 végére.
Érdemes megjegyezni, hogy e mutató 2021 végén még 76,6 százalék volt. Az adósságráta csökkentésének fontosságát ismét hangsúlyoznunk kell. Az infláció megugrásával szerte a világban növekedtek az állami kamatkiadások, ezért is lényeges, hogy az adósságcsökkentési ütemet az idén és jövőre is fenntartsuk. Ebben a szellemben készítjük elő a 2024-es költségvetési tervezetet.
Az adósságcsökkentést természetesen érdemben segítheti a gazdasági növekedés, amely reményeim szerint az idén is kedvezőbb lesz, mint az uniós átlag. Így most, a veszélyek korában is fennmaradhat a 2013 óta minden évben látott tendencia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.